شکی آذربایجان؛ شهر کاروانسراها در جاده ابریشم

سحر مردانه
سحر مردانه سه شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
شکی آذربایجان؛ شهر کاروانسراها در جاده ابریشم

جاده ابریشم یا راه ابریشم، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی جهان بود که در زمان‌های دور و با هدف فعالیت‌های بازرگانی، جنوب آسیا را به شمال آفریقا و اروپا  مرتبط می‌ساخت.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ به‌روزرسانی شده است.

پیش از این، همه جمهوری آذربایجان را با صنعت نفت آن می‌شناختیم؛ اما باید بدانید که آذربایجان در قدیم سر‌زمین ابریشم و ادویه‌جات بوده است. در قرن نوزدهم، شهرستان شکی (Sheki) که در شمال غربی آذربایجان و در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است، مرکز بین‌المللی تولید ابریشم بود. این شهر در حال حاضر با وجود خیابان‌های قدیمی و معماری به جا مانده از قرون وسطی، به یکی از زیبا‌ترین شهر‌های آذربایجان تبدیل شده است.

راه ابریشم، جاده‌ای مهم است که از دریای خزر و کوه‌های قفقاز می‌گذرد، اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند و همچنین قدیمی‌ترین راه ارتباطی با هدف تجارت میان غرب و شرق بوده است.

کاروان‌سرا‌های در مسیر جاده ابریشم

خجره ها و دیوارهای سنگی در کاروانسرای جاده ابریشم

بالا‌تر از کوه‌های قفقاز، کوه‌هایی که به‌خوبی با جنگل‌های محافظت شده پوشیده شده‌اند، جاده‌ای وجود دارد که بازرگانان برای انجام معاملات از آن استفاده می‌کردند. در این جاده کاروان‌سراهای زیادی وجود دارند، اما پنج مورد از این کاروان‌سرا در مسیر جاده ابریشم و در شهر باکو قرار دارند که در زمان‌های قدیم محل استراحت بازرگانان بوده است.

این کاروان‌سرا‌ها در حال حاضر به محلی برای اقامت گردشگران تبدیل شده است. آذربایجان، در سال ۲۰۱۷ میزبان بیش از ۲٫۷ میلیون گردشگر بین‌المللی بوده است. این گردشگران به‌خوبی از کاروان‌سرا‌هایی که در کنار جاده ابریشم واقع شده بودند و به قرن هجدهم میلادی باز می‌گشتند، برای اقامت خود استقبال کرده‌اند.

کاروانسرای شهر شکی

کاروانسرای شهر شکی با درختان و فضای سبز زیبا

قلعه شهر شکی اکنون به یک هتل زیبا برای اقامت مسافران بدل شده است

قلعه کوچک بین راهی که در خیابان «M.F. Axundov» و در شهر قدیمی شکی قرار دارد، با در ورودی چوبی زیبا، به هتلی برای اقامت مهمانان تبدیل شده است. اتاق‌هایی که در طبقه اول این کاروان‌سرا قرار دارند، محل اقامت مهمانان شده است. هزینه اقامت در این کاروان‌سرا برای هر شب حدود ۱۸ دلار است که هزینه‌ای نا‌چیز برای ماندن در محلی تاریخی و قدیمی به حساب می‌آید. سقف اتاق‌ها با آجر‌کاری و قوسی که دارد، نظر مهمانان را جلب می‌کند. پنجره‌های کوچکی که در اتاق‌ها هستند، محل تهویه مطبوع و طبیعی هوا در تابستان ب‌شمار می‌آیند، اما زمستان‌ها کمی سرد خواهد بود.

گزینه‌های لوکس برای اقامت در مرکز شهر زیاد هستند؛ اما اگر می‌خواهید تجربه‌ای متفاوت و خاص داشته باشید، این کاروان‌سرا‌ها بهترین مکان هستند تا یاد و خاطره‌ قدیم‌ها را زنده کنند. گردشگرانی که برای کشف و سفر یک روزه به این مکان تاریخی می‌روند، می‌توانند از صبح تا ساعت هفت عصر در این کارونسرا گردش داشته باشند، اما گردشگرانی که می‌خواهند اقامت شبانه داشته باشند، صبح و عصر می‌توانند برای ماندن خود اقدام کنند. یک رستوران بزرگ در میان باغ و همچنین یک چای‌خانه با دیوار‌های سنگی زیبا و منحصر‌به‌فرد در این کاروان‌سرا برای استفاده گردشگران و مهمانان وجود دارد.

کاخ شکی خان (Sheki Khans)

تزیینات و نقش  و نگارها در کاروانسرای شکی خان

چند قدم تا تپه، برجسته‌ترین جاذبه توریستی شهر شکی که کاخ تابستانی شکی خان نام دارد و در فاصله بین سال‌های ۱۷۴۳ تا ۱۸۱۹ محل حکومتی به حساب می‌آمده است، به چشم می‌خورد. این ساختمان دو طبقه که در اواخر قرن هجدهم ساخته شده است، دارای نمای بیرونی و داخلی بسیار شیک و لوکس است.

چوب روسی، شیشه‌های سبک فرانسوی، سرامیک عثمانی و آینه‌کاری‌های ایرانی، به این شاهکار شگفت‌انگیز و برجسته‌ آذری، جانی ابدی بخشیده است. در داخل این ساختمان، شش اتاق وجود دارد که دیوار‌های آن با نقاشی‌هایی از گل، جانوران، جنگ و صحنه‌هایی از شکار به‌خوبی پوشانده و تزئین شده است. نمای بیرونی کاخ نیز پر از کاشی‌کاری و پنجره‌های چوبی زیبا است که نظر گردشگران را در همان نگاه اول به خود جذب خواهد کرد.

تهاجم روسیه در اوایل قرن نوزدهم به این کشور موجب اتمام حکومت خان‌‌ها شد اما این کاخ بی‌نظیر، کامل و سالم باقی ماند تا مکانی برای بازدید گردشگران و لذت بردن آنان از این بنای تاریخی در سال‌های آینده باشد.

کلیسای کیش (Church of Kish)

گنبد قرمز رنگ و دیوارهای سنگی کلیسای کیش

شهر شکی دارای ماهیت جهانی و تاریخی است و همچنین تنوع مذهبی موجود در آن باعث شده تا مساجد و کلیسا‌های فراوانی در آن و در کنار هم به چشم بخورد. در چند کیلومتری شمال شهر، در روستای کیش که در ۵ کیلومتری شهر شکی در جمهوری آذربایجان واقع شده است، کلیسای معروف و تاریخی کیش قرار دارد. این کلیسا متعلق به دوره آلبانیایی‌های قفقاز است و یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های تاریخی کشور به حساب می‌آید.

مغازه‌های سوغاتی فروشی در خیابان اصلی شهر شکی محلی برای خرید آثار سرامیکی، سماور و روسری‌هایی که از مهم‌ترین محصول تولیدی کشور یعنی ابریشم تولید شده‌اند، است.

خوراک خوشمزه با نام پیتی

غذای محلی آذری پیتی در جمهوری آذربایجان

پیتی، نام خوراک خوشمزه و غذای محلی آذربایجانی‌ها است که با گوشت تازه گوسفند، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و نخود تهیه می‌شود و بسیار شبیه به آبگوشت است. درست است که امروزه نحوه تجارت و بازرگانی در سراسر جهان تغییر کرده، اما هنوز هم جاده ابریشم دارای طرف‌داران زیادی است. مسافرانی که از این جاده مهم و تاریخی بازدید می‌کنند یا برای اقامت به این کاروان‌سرا‌ها می‌روند، در کنار جاده می‌ایستند و از خوردن خوراک تازه پیتی و چای لذت می‌برند. نظرات و تجربیات خود را در خصوص سفر به جمهوری آذربایجان با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع edition

دیدگاه