جزیره ایستر مدت مجاز حضور گردشگران را کاهش داد

پویا جوانمرد
پویا جوانمرد دوشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۰
جزیره ایستر مدت مجاز حضور گردشگران را کاهش داد

برای حفاظت بیشتر از طبیعت جزیره ایستر و جاذبه‌های تاریخی آن، تصمیمات جدیدی در مورد گردشگران گرفته شده است.

طبیعت اسرارآمیز جزیره ایستر (Easter) که به آن «راپا نویی» (Rapa Nui) نیز می‌گویند، این جزیره دورافتاده را به یک مقصد رویایی برای گردشگران مشتاق تبدیل کرده است. اما به منظور حفظ طبیعت و فرهنگ یکی از منحصربه‌فرد‌ترین نقاط جهان، مسئولان این جزیره تصمیم گرفته‌اند تا تعداد گردشگران و همچنین مدت زمانی که آن‌ها می‌توانند در جزیره اقامت داشته باشند را محدود کنند.

جزیره ایستر به دلیل وجود مجسمه‌های زیادی که به‌صورت سرهای بدون بدن هستند شهرت جهانی دارد. تعداد این مجسمه‌ها که «موآی» (Moai) نام دارند، در جزیره ایستر به حدود ۹۰۰ عدد می‌رسد.

با این که جزیره ایستر در فاصله بیش از ۳۷۰۰ کیلومتری از کشور شیلی قرار دارد، ولی آمار گردشگران آن رو به افزایش است. مسافران با یک پرواز پنج ساعته از شهر سانتیاگو، پایتخت شیلی، خود را به این جزیره می‌رسانند.

جزیره ایستر شیلی

برای مقابله با تاثیراتی که این افزایش گردشگر می‌تواند روی حدود ۸۰۰۰ ساکن این جزیره زیبا داشته باشد، گردشگران اکنون فقط می‌توانند به مدت ۳۰ روز در این جزیره حضور داشته باشند، در حالی‌که این میزان سابق بر این ۹۰ روز بود.

«پترو ادموندز» (Petro Edmunds) شهردار جزیره در این باره چنین گفته است:

خارجی‌ها کنترل جزیره را در اختیار گرفته‌اند.

به نظر مسئولان، این افزایش گردشگر بر تاریخ، فرهنگ قدیمی و غنی این جزیره تاثیر می‌گذارد. همچنین آن‌ها نگرانی‌هایی در مورد محیط زیست جزیره ایستر نیز دارند، چرا که گردشگر بیشتر به معنای زباله بیشتر است.

این محدودیت زمانی شامل تمام مسافران خارجی و همچنین آن از دسته از مردم شیلی که ساکن بومی این جزیره به حساب نمی‌آیند، می‌شود. همچنین این محدودیت زمانی سی روزه برای اقامت گردشگران از روز اول آگوست امسال به اجرا درآمده است.

علاوه بر این محدودیت دیگری برای مجموع تعداد گردشگرانی که می‌توانند در جزیره باشند نیز احتمالا به زودی اجرا خواهد شد. هر چند عدد دقیق برای این تعداد محدود ذکر نشده و باید تصمیم‌گیری شود.

همه این اقدامات به منظور محافظت از جزیره ایستر و ساکنان آن انجام می‌شود. البته شیلی در حال کار روی حفاظت از آب‌های این جزیره نیز هست. سال گذشته، یک منطقه حفاظت‌شده به بزرگی کشور فرانسه برای حفاظت از موجودات دریایی در اطراف جزیره ایستر ایجاد شد. این ناحیه با رای مردم ایستر در جریان یک رفراندوم، احداث شد.

مطالب مرتبط:

منبع lonely planet

دیدگاه