چطور پرواز امن و سالمی داشته باشیم؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی سه شنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
چطور پرواز امن و سالمی داشته باشیم؟

امنیت در سفرهای هوایی، تنها به‌وسیله مهمانداران و هواپیمایی‌ها ایجاد نمی‌شود، بلکه ما نیز به‌عنوان مسافر، وظایفی برای ایجاد امنیت بر عهده داریم.

شاید سفر هوایی ترسناک به نظر برسد، اما امن‌ترین شیوه‌ی سفر است. علاوه بر راهکارهای عملی برای خرید بلیط ارزان هواپیما، نکته‌هایی در رابطه با پرواز وجود دارند که باید از آن‌ها آگاه باشید. در واقع ما نیز به‌عنوان مسافر باید برای ایجاد امنیت مواردی را رعایت کنیم. این مقاله به شما یاد می‌دهد که چطور هنگام پرواز ایمن باشید.

بخش اول: کمربند خود را ببندید

کمربند خود را ببندید

۱. طرز بستن کمربند را یاد بگیرید

سر فلزی را در قلاب چفت کنید، به صورتی که صدای آن را بشنوید. سپس بند را بکشید تا از محکم بودنش مطمئن شوید. برای باز کردن کمربند، روی (یا کنار) قلاب را فشار دهید تا بخش فلزی جدا شود.

۲. هر زمان که نشان «کمربند خود را ببندبد» روشن شد، این کار را حتما انجام دهید

کمربند خود را ببندید

بلند شدن طی این مدت بسیار خطرناک است، زیرا به‌دلیل شرایط جوی نامناسب یا گرانش، ممکن است بیفتید. اگر در توالت هستید، سریع دستان خود را بشویید و سر جای خود بنشینید.

۳. هر موقع نشستید کمربندتان را ببندید

در این صورت، هنگام تکان‌های ناگهانی، دیگر به جلو پرتاب نمی‌شوید.

کمربند خود را ببندید

۴. در موقع ضروری کمربندتان را ببندید

این شرایط ضروری به این معنی است که به‌دلیل کم بودن فشار کابین، از کار افتادن موتور هواپیما، نبود سوخت کافی، اختلال در هواپیما و غیره، هواپیما باید فرود بیاید.

۵. هر زمان که از شما خواستند کمربندتان را ببندید، این کار انجام دهید

کمربندتان را ببندید

این مقاله یک فهرست خسته‌کننده درباره اهمیت و ضرورت بستن کمربند نیست، اما اگر یک مهماندار هواپیما یا کاپیتان از شما خواست که کمربندتان را ببندید، این کار را انجام دهید. آن‌ها از قبل بستن کمربند را به شما آموزش می‌دهند.

۶. کمربند را روی پتوی خود ببندید

ممکن است بخواهید طی پروازهای طولانی یک چرت حسابی بزنید. اما برای اینکه مهمانداران شما را بیدار نکنند، مطمئن شوید که کمربندتان (را که بسته‌اید) قابل‌مشاهده است.

بخش دوم: قوانین مربوط به وسایل الکترونیکی قابل حمل را رعایت کنید

وسایل الکترونیکی در هواپیما

۱.هنگام بلند شدن، فرود آمدن و در حالت تاکسی، وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید یا روی حالت پرواز قرار دهید

طی این دوران، ارتباط با کنترل ترافیک هوایی، برای یک برخاست یا فرود ایمن ضروری است. استفاده از این وسایل در کار هواپیما اختلال ایجاد می‌کند و باعث به خطر افتادن خود شما و دیگر مسافران می‌شود.

۲. هنگام پرواز، وسایل الکترونیکی خود را روی حالت پرواز قرار دهید

حالت پرواز

استفاده از لوازم الکترونیکی هنگام برخاست بسیار خطرناک است. بیشتر حامل‌های هوایی از مسافران می‌خواهند، هنگامی که درها بسته شد، لوازم خود را روی حالت پرواز قرار دهند. این کار باعث می‌شود تا هنگام پرواز هیچ وسیله‌ای کار نکند.

۳. قبول کنید که برخی لوازم الکترونیکی خاص را نباید طی پرواز استفاده کرد

وسایل الکترونیکی در پرواز

بسته به نوع وسیله، باید آن را برای مدتی یا برای تمام طول پرواز خاموش کنید.

  • تلفن همراه و تبلت، تا جایی که امنیت را برهم نزنند و روی حالت پرواز باشند، می‌توانند روشن بمانند.
  • لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های بزرگ را باید هنگام تاکسی (حالت تاکسی زمانی است که هواپیما برای مدتی روی زمین حرکت می‌کند)، برخاست یا فرود کنار بگذارید.
  • از امکانات رادیویی مانند اسباب‌بازی‌های کنترل از راه دور، رادیو‌ها، بیسیم‌ها و هر وسیله‌ای که حالت هواپیما نداشته باشند، باید در تمام طول پرواز غیرقابل استفاده بمانند.

۴. بدانید که چه موقع می‌توانید از وسیله خود استفاده کنید

هر زمان که مهماندارها اجازه دهند می‌توانید از وسایل الکترونیکی خود استفاده کنید، اما هروقت به شما گفتند که لطفا وسایل خود را خاموش کنید، باید حتما این کار را انجام دهید.

بخش سوم: روبه‌رو شدن با شرایط ضروری

زدن ماسک در هواپیما

۱. به هنگام کمبود اکسیژن، آماده استفاده از ماسک اکسیژن باشید

ماسک‌های اکسیژن از محل خود (روی سر شما)، رها می‌شوند. کمربندتان را ببندید و ماسک را به‌سمت خود بکشید و شروع به تنفس اکسیژن کنید. بند پلاستیکی را دور سرتان بکشید و بندهایش را محکم کنید. نگران نباشید، کیسه پلاستیکی پر از باد نمی‌شود، پس به‌طور طبیعی نفس بکشید.

  • پیش از کمک به دیگران، اول ماسک خود را بزنید.

۲. نزدیک‌ترین درب خروجی را پیدا کنید

درب خروجی اضطراری

این درها به‌طور معمول با لغت «خروج» مشخص شده‌اند. همچنین، چراغ‌ها و نوارهای داخل کابین، در شرایط وجود دود، مه، یا هر مشکل دیگری، شما را به‌سمت این درب راهنمایی می‌کنند.

  • ممکن است این درب‌ها پشت سرتان باشند.

۳. آگاه باشید که اگر در نزدیکی درب خروج نشسته‌اید، ممکن است مجبور شوید برای خروج به مسافران دیگر کمک کنید

اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید در شرایط اضطراری به مسافران دیگر کمک کنید، از مهماندار بخواهید صندلی شما را عوض کند.

۴. نحوه خروج اضطراری را یاد بگیرید

این درهای خروج بسیار سنگین هستند و با فشار دادن یک دسته باز می‌شود. برخی درب‌های خروج مجهز به تیغه خروج هستند که ممکن است جدا یا متصل باشند. دیگر درهای خروج یا دارای پله هستند یا شما را مجبور می‌کننداز بال‌ها بالا بروید.

۵. بدانید که چه زمانی برای باز کردن درب‌های خرج امن‌تر است

اگر دود، آتش، آب یا هر چیزی که مسافران را به خطر بی‌اندازد، مشاهده کردید، زمانی است که باید از درب خروجی استفاده کنید.

۶. نحوه پوشیدن جلیقه نجات را یاد بگیرید

این جلیقه‌ها به‌طور معمول زیر صندلی یا در کنار شما قرار دارد. کیسه را پاره کنید (تا باز شود)، سپس قلاب یا بند را دور خود بپیچانید و محکم کنید. سپس جلیقه را باد کنید. برخی از جلیقه‌های نجات برای کودکان تعبیه شده است و بقیه جلیقه‌ها مجهز به چراغ‌ هستند.

۷. نحوه خارج شدن از هواپیما را بیاموزید

هنگام فرود خود را در آغوش بگیرید؛ کمربندتان را باز کنید؛ به‌سمت نزدیک‌ترین درب خروجی بروید و داخل سرسره بادی بپرید یا از پله‌ها پایین بروید. اگر قرار است روی آب بمانید، جلیقه نجات را بپوشید یا از بالشتک‌ها برای شناور ماندن استفاده کنید.

بخش چهارم: از دیگر اطلاعات مهم مربوط به ایمنی مطلع شوید

۱. هنگام پرواز سیگار نکشید (حتی سیگارهای الکتریکی)

سیگار در هواپیما

احتمال آتش سوزی به‌وسیله سیگار زیاد است. پس، از آن‌جایی که فشار هوای داخل کابین تنظیم شده است و همچنین، این کار غیرقانونی است، هرگز جان خود و دیگر مسافران را به خطر نیندازید. دستکاری کردن آشکارساز دود در کابین غیرقانونی است و جریمه سنگینی در پی دارد.

۲. از دستورالعمل‌های کارکنان و مهمانداران، پوسترها، و نشانه‌های که اطلاعات را به‌صورت چراغ‌های روشن نشان می‌دهند، پیروی کنید

علامت سیگار نکشید

این دستورالعمل‌ها برای امنیت شما و به‌عنوان یادآوری موارد قانونی و غیرقانونی در هواپیما هستند.

۳. هیچ بحث یا توضیحی راجع به هواپیما دزدی، انفجار، بمب، اسلحه، چاقو یا هر وسیله خطرناک دیگر در هواپیما ارائه ندهید

امنیت در پرواز

اگر در حال تماشای فیلم یا انجام بازی هستید از هدفون استفاده کنید تا سروصدای شما باعث ایجاد سوتفاهم (هواپیما دزدی یا ترور) برای دیگران مسافران نشود.

۴. با دیگران مودب و فروتن باشید

ایرلاین‌ها به‌راحتی، افرادی را که باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر مسافران شوند، از فهرست مسافران حذف می‌کند. اگر کسی به آجیل حساسیت داشت، از خوردن این خوراکی دست بردارید؛ یا اگر فردی از شما خواست تا کاری که در حال انجامش هستید را متوقف کنید، حتما متوقفش کنید.

۵. بهداشت را رعایت کنید

بهداشت در هواپیما

از آنجایی که فضای هواپیماها بسته است، آلودگی سریع سرایت می‌کند. پوشک نوزادان خود را در هرجایی از کابین که دوست داشتید، عوض نکنید. این کار را تنها روی میزهای مخصوص تعویض پوشک در توالت انجام دهید، سپس دست‌هایتان را بشویید.

  • این‌طور فرض کنید که مسافران پیش از شما بهداشت را رعایت نکرده‌اند، بنابراین هنگام صرف غذا حتما هشدارهای بهداشتی را رعایت کنید.

۶. خود را برای برخاست آماده کنید

تمام وسایل خود را در حالت هواپیما قرار دهید یا آن‌ها را خاموش کنید. به یاد داشته باشید که میز جلوی شما بالا ، پشتی صندلی به حالت عمودی، کرکره پنجره باز، دسته صندلی پایین، و زمانی که مهماندارها وارد می‌شوند، صدای مانیتور شما کم باشد.

برای خرید بلیط هواپیما همیشه می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

 

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه