از کدام کشورها بیشتر به ایران سفر می‌کنند؟

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
از کدام کشورها بیشتر به ایران سفر می‌کنند؟

در حالی که با نوسانات نرخ ارز، وضعیت گردشگری ایران در شرایط نابسامانی به سر می‌برد، بیشترین میزان سفر به ایران از چه کشورهایی است؟

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اواخر تیر ماه امسال اعلام کرد؛ یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر در بهار امسال به ایران سفر کرده‌اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. با توجه به رشد منفی سال ۹۶، تعداد تورهای کنسل شده و تحریماتی که ترامپ بر ایران تحمیل کرده است، این رقم دور از انتظار است.

با این حال، محمد‌محب خدایی، معاون گردشگری کشور در این‌باره گفته است:

آمارهایی که پلیس مهاجرت و اتباع خارجی در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی قرار داده، نشان می‌دهد در سه ماه نخست امسال عراقی‌ها ۷۵ درصد، از جمهوری آذربایجان و افغانستان به ترتیب ۳۰ و ۲۸ و از ترکیه ۲۴ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر به ایران سفر کردند.

عراقی‌ها در بهار امسال به انگیزه تجارت، درمان و زیارت ۷۵ درصد بیشتر به ایران سفر کرده‌اند. این در حالی است که سفر اروپایی‌ها در این مدت ۲۴ درصد کمتر شده است.

خدایی درباره تردد آزاد و بدون ویزا برای عراقی‌ها در منطقه آزاد اروند گفته است:

تعریف سازمان جهانی جهانگردی از گردشگر کاملا مشخص است و آمارهایی که اعلام می‌شود، دقیقا بر اساس آن است. بالاخره آن عراقی که برای خرید به منطقه آزاد اروند سفر می‌کند انگیزه تجارت دارد و پولی را به چرخه و زنجیره اقتصادی کشور وارد کرده است، پس می‌توان آن را گردشگر دانست.

در انتها خدایی در باره نحوه محاسبه ۱۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری ایران (با وجود خلا حساب اقماری و مشخص نبودن هزینه‌کرد گردشگران خارجی در ایران) در سال گذشته گفت:

متوسط هزینه‌کرد هر گردشگر خارجی بر اساس تعریف شورای اقتصاد جهانی ۶۸۰ دلار است که این مبلغ به صورت غیر مستقیم ۱۳۴۰ دلار است. با توجه به سفر ۵ میلیون و ۱۴۰ هزار گردشگر خارجی به ایران، میزان درآمد حاصل شده مشخص خواهد شد. این یک زنجیره کامل است که برخی فقط قسمت هتل آن را در نظر می‌گیرند و به درآمدی که از این طریق در حمل و نقل و سایر بخش‌ها ایجاد می‌شوند، توجهی ندارند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه