با آداب و رسوم مردم فرانسه آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
با آداب و رسوم مردم فرانسه آشنا شوید

فرانسه کشوری اروپایی است که به واسطه‌ی نژادها و ادیان مختلف، شامل تنوع فرهنگی زیادی می‌شود، پس سعی کنید پیش از سفر به این کشور با آداب و رسوم آن آشنا شوید.

فرانسه در اروپای غربی قرار دارد و با بلژیک، آلمان، ایتالیا، لوگزامبورگ، موناکو، اسپانیا و سوئیس، مرز مشترک دارد. این کشور به طور کلی زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی ملایم دارد. فرانسه از قرن هفدهم مرکز فرهنگ دنیا بوده و به انعطاف پذیری مردمش و حس زیبایی شناختی نسبت به سینما، غذا و البته مد مشهور است. فرانسوی‌ها از نژادها و ادیان مختلفی هستند، اما به هویت ملی و دستاوردهای مثبت فرانسه افتخار می‌کنند. تفاوت‌های منطقه‌ای در فرانسه مدرن در سنت‌های زبانی متنوع، پذیرش مذاهب، مد، ساختار خانواده، صنایع و غذاها به وضوح به چشم می‌خورد. برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم مردم فرانسه با ما همراه باشید.

مذهب و زبان در فرانسه

آداب و رسوم مردم فرانسه

جمعیتی بالغ بر ۶۶ میلیون نفر در فرانسه زندگی می‌کنند که ۸۳ تا ۸۸ درصد از آنها کاتولیک، ۲ درصد پروتستان، ۱ درصد یهود، ۵ تا ۱۰ درصد مسلمان هستند. زبان رسمی و اول ۸۸ درصد مردم، فرانسوی است؛ هر چند اکثر افرادی که به زبان‌های دیگر صحبت می‌کنند نیز از زبان فرانسوی استفاده می‌کنند. ۳ درصد از مردم به زبان آلمانی صحبت می‌کنند.جمعیتی حدود ۹۰ هزار نفر در شمال‌شرق فرانسه که ۲ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند از زبان فنلاندی استفاده می‌کنند. حدود یک میلیون نفر در نزدیکی مرز ایتالیا به زبان ایتالیایی، یک درصد هم در مرز اسپانیا، به زبان باسک صحبت می‌کنند. عربی به عنوان سومین زبان اقلیت، توسط ۱/۷ درصد جمعیت کشور استفاده می‌شود.

آداب غذا خوردن در فرانسه

آداب و رسوم مردم فرانسه

غذا یکی از بزرگ‌ترین علایق مردم فرانسه به شمار می‌رود. آشپزی فرانسوی خیلی مدرن است و شامل آماده‌سازی دقیق، توجه به جزییات و استفاده از مواد اولیه تازه می‌شود. در مناطق مختلف، غذاهای متفاوتی سرو می‌شود که به شدت تحت تاثیر مواد اولیه همان محل قرار دارد. اگر به جایی دعوت شده‌اید، حتماً سر وقت برسید و تحت هیچ شرایطی بیشتر از ۱۰ دقیقه تاخیر نداشته باشید و از قبل این موضوع را تلفنی به میزبان اطلاع دهید. هر چه به مناطق جنوبی کشور می‌روید، زمان‌بندی منعطف‌تر و راحت‌تری دارند. در صورتی که به یک مهمانی بزرگ به خصوص در پاریس دعوت می‌شوید، صبح روز مهمانی گل بفرستید تا در زمان مهمانی در معرض دید عموم قرار بگیرد. فرانسوی‌ها اهمیت زیادی به نوع پوشش می‌دهند و لباس رسمی آنها معمولاً به راحتی لباس سایر کشورهای غربی نیست.

آداب و رسوم مردم فرانسه

در این کشور، چنگال در دست چپ و چاقو در دست راست نگه داشته می‌شود و در صورتی که برنامه‌ای برای جای نشستن داشته باشند، شما را به صندلی خاصی راهنمایی می‌کنند. تا زمانی که میزبان نگفته است «بفرمایید»، شروع به خوردن نکنید و آرنج خود را روی میز نگذارید، هر چند دست‌هایتان باید دیده شود و نباید آنها را روی پای خود بگذارید. حتماً نان را خرد کرده و بعد میل کنید، در انتهای غذای هم می‌توانید با یک تکه نان ته ظرف را تمیز کنید، البته بهتر است این تکه نان را سر چنگل بزنید و با دست این کار را نکنید.

آداب و رسوم مردم فرانسه

در صورتی که هر وعده غذایی در ظرف جدیدی سر می‌شود نیازی به تمیز کردن بشقاب نیست. غذای خود را تا انتها میل کنید و برای خوردن کاهو، نباید آن را با چاقو خرد کنید، بلکه باید به کمک چنگال آن را تا کرده و بخورید. برای خوردن میوه هم یادتان باشد که اول آن را پوست بکنید، بعد برش دهید و میل کنید. سعی کنید از اخبار محلی و داستان‌های ملی مطلع باشید تا هنگام صرف غذا در صحبت‌های سر میز شرکت کنید. از اینکه فرانسوی‌ها، دور میز غذا گفتگوهای سیاسی پرچالش داشته باشند، تعجب نکنید. در انتهای غذا نیز چاقو و چنگال را در طرفین بشقاب به صورت موازی قرار دهید.

ارزش ها در فرانسه

آداب و رسوم مردم فرانسه

فرانسوی‌ها نسبت به ملت و دولت خود، غرور و تعصب زیادی دارند و معمولاً نظرات منفی راجع به کشورشان را توهین تلقی می‌کنند؛ به همین  دلیل گردشگران به ویژه آمریکایی‌ها، نگرش مردم فرانسه نسبت به خارجی‌ها را بی‌ادبانه می‌دانند. با اینکه زنان نقش مهمی در زندگی خانوادگی و مشاغل ایفا می‌کنند، اما بسیاری هنوز فرهنگ فرانسوی را مرد سالار می‌دانند.

فرانسوی‌ها نسبت به ملت و دولت خود، غرور و تعصب زیادی دارند و نظرات منفی راجع به کشورشان را توهین تلقی می‌کنند

فرانسوی‌ها عاشق شیک بودن و کمال هستند و در نتیجه زیبایی و آراستگی اماکن عمومی‌ کشورشان باعث افتخارشان است. آنها به موضوع برابری معتقدند و این بخشی از شعار کشورشان نیز محسوب می‌شود: «آزادی، برابری، برادری». بسیاری از مردم برابری را در جایگاه بالاتری می‌بینند و برای آزادی و برادری ارزش کمتری قائل هستند.

آداب و رسوم مردم فرانسه

هر یک از اعضا خانواده، وظایف و مسئولیت‌های خاص خود را دارند و خانواده‌های بزرگ از حمایت مالی و عاطفی فرزندانشان دریغ نمی‌کنند. برخلاف شهرت فرانسوی‌ها به عشق و عاشقی، رویکردی عملی و منطقی نسبت به ازدواج دارند. خانواده‌ها، فرزندان کمی دارند اما تمام قد پشتیبان آنها هستند.

آداب معاشرت در فرانسه

آداب و رسوم مردم فرانسه

دست دادن، حالت متداول احوالپرسی محسوب می‌شود و آداب معاشرت برای دوستان معمولاً دو بار بوسیدن گونه‌ها است. در این کشور فقط دوستان نزدیک و افراد خانواده را با اسم کوچک صدا می‌زنند؛ بنابراین تا به شما اجازه نداده‌اند، آنها را با اسم کوچک صدا نزنید. هنگام ورود به یک مغازه، انتظار دارند از واژه (bonjour) یا (bonsoir) به عنوان صبح‌بخیر و عصربخیر همراه با کلمه آقا یا خانم و هنگام خروج از مغازه از واژه (au revoir) به معنای خداحافظ استفاده کنید. فرانسوی‌ها برای رفتار با اشخاصی که در حیطه اجتماعی آنها هستند و دوست تلقی می‌شوند و سایر افراد، اصول متفاوتی دارند. با اینکه آنها به طور کلی در روابط خود مودبانه رفتار می‌کنند، اما فقط با دوستان نزدیک و افراد خانواده احساس راحتی دارند. رفاقت و دوستی از نظر آنها باید با تماس مکرر همراه باشد و قواعد و اصول خود را دارد به طوری که مثلا در موقع احتیاج، در دسترس باشید.

آداب هدیه دادن در فرانسه

آداب و رسوم مردم فرانسه

در صورتی که برای هدیه دادن در فرانسه، گل را انتخاب کردید حتما به تعداد فرد به جز عدد ۱۳ باشد که نشانه بدشانسی تلقی می‌شود. برخی از افراد مسن ممکن است گل‌های خاصی را نپذیرند نظیر زنبق سفید یا گل داوودی که در مراسم خاکسپاری به کار می‌رود، میخک قرمز که نشانه نیت بد است یا هر نوع گل سفیدی زیرا در مراسم عروسی به کار می‌رود. البته جوان‌ترها معمولا پیروی این قاعده نیستند و هر گلی را قبول می‌کنند. فرانسوی‌ها هنگام دریافت هدیه، آن را باز می‌کنند، پس تعجب نکنید.

آداب روابط در کسب و کار در فرانسه

آداب و رسوم مردم فرانسه

آداب روابط در کسب و کار بر مبنای ادب و تا حدی رفتار رسمی است. احترام و اعتماد متقابل لازمه هر کسب و کاری در این کشور محسوب می‌شود و اعتماد از طریق رفتار مناسب به دست می‌آید. در صورتی که زبان فرانسوی نمی‌دانید به طرف مقابل اطلاع دهید. با این حال یاد گرفتن تعدادی جمله و عبارت کلیدی، به دردتان می‌خورد زیرا علاقه شما به داشتن رابطه‌ای بلند مدت را نشان می‌دهد. با توجه به طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات و محل زندگی می‌توانید پیش‌بینی کنید که یک فرانسوی چطور با شما معاشرت خواهد کرد. مردم فرانسه به شدت رک و صریح هستند و ترسی از پرسیدن سوالات ممنوعه ندارند.

آداب و رسوم مردم فرانسه

قرار ملاقات‌ها باید حداقل از ۲ هفته قبل گذاشته شود و می‌توان آن را به صورت تلفنی یا کتبی انجام داد که به مقام فردی بستگی دارد که می‌خواهید با او ملاقات کنید. سعی کنید در ماه‌های جولای و آگوست هیچ ملاقاتی را برنامه‌ریزی نکنید زیرا ایام تعطیلات متداول در این کشور به حساب می‌آید. در طول ملاقات‌ها از ادعاهای غلو شده بپرهیزید چراکه فرانسوی‌ها اصلا این اخلاق را نمی‌پسندند.

نوع پوشش هم باید رسمی و مدرن باشد. در واقع لباس شما تا حد زیادی به نوع شرکتی بستگی دارد که قرار است با او معامله داشته باشید. مردها، لباس‌هایی با رنگ تیره و خانم‌ها نیز لباس رسمی با رنگ‌ها ملایم می‌پوشند.

پوشش و لباس در فرانسه

آداب و رسوم مردم فرانسه

پاریس مهد خانه‌های مد و فشن معروف مانند دیور، هرمس، لویی ویتون و شنل است. بسیاری از مردم فرانسه، لباس‌های ساده، حرفه‌ای و شیک می‌پوشند و وسواس بیش از اندازه به خرج نمی‌دهند. پیراهن‌های زیبا، کت، کت‌های بلند، دستمال گردن و کلاه بره به عنوان لباس‌های متداول این کشور به حساب می‌آید.

آشپزی در فرانسه

آداب و رسوم مردم فرانسه

فرانسوی‌ها را به خاطر علاقه به غذا در دنیا می‌شناسند به طوری که هسته مرکزی زندگی تمام سطوح اجتماعی و اقتصادی فرانسه را غذا و نوشیدنی تشکیل می‌دهد و اکثر معاشرت‌های اجتماعی آنها در شام‌های طولانی صورت می‌گیرد. پنیرهای فرانسوی همه جای دنیا محبوب هستند. غذاها و نحوه‌ی طبخ آنها از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت است و به نحوه‌ی آماده‌سازی و طبخ غذا و نیز آداب و رسوم غذا خوردن اهمیت می‌دهند. غذاها و سبک و سیاق آشپزی فرانسوی، امروزه در کشورهای غربی بسیار رواج یافته و محبوب است. با این حال آشپزی سنتی فرانسه رو به افول است و حدود ۷۰ درصد رستوران‌ها به جای مواد تازه که پایه و اساس فرهنگ غذای فرانسه را تشکیل می‌داد، از غذاهای آماده استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه