دریاچه ای که هر لحظه تغییر رنگ می دهد

سحر مردانه
سحر مردانه یکشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۰
دریاچه ای که هر لحظه تغییر رنگ می دهد

تا به حال دریاچه‌های زیادی با رنگ‌های خیره‌کننده و جذاب دیده‌ایم، اما دریاچه‌هایی که در دهانه آتشفشانی کوه کلیموتو در جزیره معروف فلورس قرار گرفته، چیز دیگری است.

فلورس (Flores) جزیره‌‌ای در اندونزی است که در مجمع‌الجزایر سوندای کوچک در آسیای جنوب شرقی قرار دارد. در این جزیره‌ی محبوب و دیدنی، جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد، اما یکی آن‌ها توانسته نظر گردشگران را بیشتر به خود جلب کند. کوهی آتشفشانی با نام کلیموتو (Kelimutu) در جزیره فلورس قرار دارد که در دهانه‌ی آن سه دریاچه زیبا به چشم می‌خورد. این دریاچه‌ها دارای رنگ‌های متفاوتی هستند و هر لحظه نیز رنگ آنان تغییر می‌کند. این یک پدیده کاملا طبیعی است که گویی خود را با رویای مسافران هماهنگ کرده است.

تغییر رنگ دریاچه‌های آتشفشانی به چه دلیل است

دریاچه

رنگ‌های سبز، آبی و قرمز، رنگ‌هایی اصلی و غالب هستند، اما دریاچه‌ها در هر زمانی می‌توانند تغییر رنگ بدهند و حتی رنگ مشکی هم در این میان دیده شده است. دریاچه‌ای که Tiwu ata Mbupu یا دریاچه افراد پیر نام‌گذاری شده، معمولا دارای رنگ آبی است. دریاچه‌ای که Tiwu Nuwa Muri Koo Fai یا دریاچه زنان و مردان جوان نام‌گذاری شده، معمولا به رنگ سبز و دریاچه Tiwu Ata Polo یا مسحور‌کننده نام دارد، معمولا به رنگ قرمز است.

طبق گزارشات، چند سال گذشته رنگ‌های سفید، فیروزه‌ای و قرمز بر دریاچه‌ها غالب بود، اما در نوامبر سال ۲۰۰۹ به رنگ‌های سیاه، فیروزه‌ای و قهوه‌ای کوکاکولایی، تغییر رنگ دادند. بعد‌ها، در ماه جولای سال۲۰۱۰ دریاچه دوباره به تناژ‌هایی از رنگ سبز باز‌گشت.

در حالی که دیگر دریاچه‌های رنگی، اغلب رنگ مخصوص خود را از باکتری‌های موجود در آب می‌گیرند، اما دریاچه دهانه آتشفشانی کلیموتو کمی مرموز است و نکته جالب و قابل تامل این است که رنگ آن هر لحظه ممکن است تغییر کند و هیچ‌کس نمی‌تواند حتی رنگ بعدی را حدس بزند؛ زیرا این تغییر رنگ تابع هیچ نظم یا قانونی نیست. مردم بر این باور هستند که در آب این دریاچه مواد معدنی خاصی وجود دارد که به محض ترکیب شدن با گاز‌های آتشفشانی تغییر می‌دهند، اما نمی‌توان با قاطعیت کامل صحت این مطلب را تایید کرد. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که گاز‌های آتشفشانی یک نوع محرک برای تغییر رنگ دریاچه‌ها هستند. تا چند متری اطراف این دریاچه‌ها هیچ پوشش گیاهی حجیمی به چشم نمی‌خورد، زیرا وجود گوگرد و گاز‌های گوگردی خارج شده از دهانه آتشفشانی کوه کلیموتو، موجب از بین رفتن و پژ‌مرده شدن گیاهان اطراف دهانه دریاچه‌ها شده است. اما کمی آن طرف‌تر، جنگلی وسیع و سر‌سبز به چشم می‌خورد که زیبایی این دریاچه‌های مرموز را چند برابر کرده است.

رنگ‌ها، زندگی پس از مرگ را تداعی می‌کنند

دریاچه

نام این دریاچه‌ها طبق افسانه‌های قدیمی و محلی گذاشته شده است. مردمان محلی این منطقه معتقد هستند که این دریاچه‌ها مکانی برای آرام گرفتن و استراحت روح رفتگان و اجدادشان است. آن‌ها به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند و می‌گویند روح مردگان بنا بر شایستگی‌هایی که در این دنیا کسب کرده‌اند، به هر یک از این دریاچه‌ها با توجه به نام‌گذاری‌ها باز می‌گردند و در آن‌ها آرام می‌گیرند.

اگر برای بازدید از این دریاچه‌های زیبا و مسحور‌کننده برنامه‌ریزی کرده‌اید، باید بدانید که مسیر هشت کیلومتری در دسترسی را باید با ماشین طی کنید تا به کوه کلیموتو برسید. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه‌ها، ماه‌های جولای و آگوست است که در اندونزی آب و هوای خشک و خوبی حکم‌فرما است. کارشناسان سفر توصیه می‌کنند که صبح زود راهی این مکان شوید تا بتوانید طلوع زیبا خورشید را بر فراز کوه کلیموتو ببنید. تصویری کلی از سه دریاچه رنگارنگ و چشم‌اندازی به شدت زیبا و باور‌نکردنی از طبیعت اطراف که زیر نور خورشید غرق شده‌اند، به خاطره‌ای به یاد ماندنی در ذهن شما تبدیل خواهد شد.

اگر برای سفر به اندونزی برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور اندونزی را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی اندونزی را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه