کاهش سفرهای خارجی با عبور دلار از ۱۰ هزار تومان

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۵
کاهش سفرهای خارجی با عبور دلار از ۱۰ هزار تومان

با عبور دلار از ۱۰ هزار تومان، با افت سفرهای خارجی رو به رو هستیم.

برخلاف اظهارات مقامات سازمان میراث‌فرهنگی، بانک مرکزی و برخی نمایندگان مجلس که گران شدن ارز در بازار آزاد را به نفع آژانس‌های برگزارکننده سفر دانسته‌اند، اکنون دیگر با دلار ۱۰ هزار تومان، سفر به کشورهای نزدیک و سفرهای خارجی با ارز دولتی نیز به صرفه نیست.

بهروز صفری، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در این‌باره گفت:

پس از پنج سال، به دلیل گران شدن بلیط هواپیما، مجبور شدیم مسیر پروازی به گرجستان را حذف کنیم. بهانه ایرلاین‌ها برای افزایش نرخ، تخصیص نیافتن ارز دولتی است. قیمت بلیط مسیر گرجستان یک‌باره از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون تومان رسید.

این در حالی است که ۶۰ درصد هزینه‌های یک سفر خارجی، صرف هتل می‌شود. صفری در این‌باره افزود:

آژانس‌ها ملزم هستند تا هتل‌ها را در لحظه و به نرخ ارز آزاد کرایه کنند. برای همین وقتی ارز در بازار غیر رسمی گران می‌شود، نرخ تورهای خارجی هم افزایش می‌یابد. یک هتل معمولی در آنتالیا که شبی ۱۰۰ دلار است، تا هفته پیش با دلار ۸ هزار تومان رزرو می‌شد و حالا با دلار ۱۰ هزار توامن به بالا باید رزرو شود. بنابراین ۵۰۰ یورو ارز دولتی، هزینه‌ای سفر را پوشش نداده و سفر به کشورهای خارجی برای مردم جذابیتی ندارد.

کاهش سفرهای خارجی

به نظر می‌رسد سفر به کشورهای خارجی در حال حاضر نه تنها سودی ندارد، بلکه ارز دولتی هزینه‌های سفر را پوشش نداده و مسافران مبلغ بسیاری را از منابع خود هزینه می‌کنند. برای مثال، هزینه هفت شب اقامت در یک هتل چهار ستاره در شهر استانبول با احتساب شبی ۷۰ دلار، ۴۹۰ دلار می‌شود. همین رقم با نرخ ارز آزاد حدود ۶ میلیون تومان خواهد شد که به علاوه هزینه پرواز و سایر هزینه‌ها، حدود ۱۱ میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که ارز ۵۰۰ یورویی تنها ۳ میلیون تومان ارزش دارد و حتی فروش آن در بازار آزاد نیز ۶ میلیون تومان تمام خواهد شد. با این تفاسیر سفر به کشورهای خارجی رونق خود را از دست می‌دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه