تصاویر سیاه و سفید خارق العاده از دنیای زیر آب مکزیک

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
تصاویر سیاه و سفید خارق العاده از دنیای زیر آب مکزیک

آنوار پاتجین فلوریک، غواص و عکاسی است که دنیای زیر آب را با تصاویر سیاه و سفید خارق‌العاده در معرض دید مردم گذاشته است و امیدوار دارد با این اقدام، کمکی به حفظ اقیانوس‌ها کرده باشد.

آنوار پاتجین فلوریک (Anuar Patjane Floriuk)، غواص و عکاسی است که دو سرگرمی مورد علاقه‌اش را در هم آمیخته و تصاویری خلق کرده است که حیرت هر بیننده‌ای را به همراه دارد. این تصاویر از دنیای زیر آب مکزیک گرفته شده و به همین دلیل مکزیکی‌ها امیدوار هستند به لطف تصاویر خیره‌کننده‌ای که او به تصویر می‌کشد، مردم برای مراقب بیشتر و بهتر از اقیانوس‌های جهان میل و رغبت مضاعفی پیدا کنند.

عکاسی در زیر آب

این عکاس از لحظه رویارویی با نهنگ می‌گوید:

قابل توصیف نیست... احتمالا بهترین اتفاقی است که برای یک غواص می‌تواند رخ دهد. وقتی آن چشمان بزرگ شفاف به شما نگاه می‌کنند، واقعا زیبا و حیرت‌انگیز است. این نهنگ‌ها واقعا شما را ورانداز کرده، نگاه می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند که شما می‌توانید به آنها نزدیک شوید یا خیر. اگر به این نتیجه برسند که صیاد نیستید، به شما اجازه نزدیک شدن می‌دهند یا خودشان به نزدیکی شما می‌آیند.

عکاسی در زیر آب

مادر آنوار پاتجین فلوریک، متخصص زیست‌شناسی دریایی بود و در نتیجه او همیشه احتمال می‌داد که روزی یک غواص بشود. اولین تجربه غواصی او در آب‌های سرد Flekkefjord در نروژ بود. او اضافه می‌کند:

سابقه عکاسی من به همان اندازه غواصی‌ام است، اما هیچ وقت به ذهنم خطور نکرد تا این دو را با هم ادغام کنم. به هر حال در طول سفری که به گالاپاگوس داشتم، یک هوسینگ برای دوربین عکاسی‌ام خریدم و عکاسی زیر آب را امتحان کردم و از آن روز دیگر نتوانستم آن را کنار بگذارم. به نظرم این نوع عکاسی، یک تجربه بسیار رها و آزاد است. هیچ محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید از بالا، پایین، معکوس و... عکس بگیرید. نیازی نیست به فکر افق باشید، فقط باید روی صحنه مورد نظر تمرکز کنید. این عکاسی، اعتیادآور است.

عکاسی در زیر آب

این عکاس در حین غواصی در ساحل مکزیک با کوسه‌ها نیز رو در رو شده، هر چند این موضوع اصلا باعث نگرانی او نشده است. او می‌گوید:

الان می‌دانیم که کوسه‌ها علاقه‌ای به ما ندارند و اگر حمله‌ای صورت گیرد از روی اشتباه است. خوب گاهی اوقات ممکن است ما را با شکارچی اشتباه بگیرند و لحظات ناخوشایندی اتفاق بیفتد. بهترین مکان برای غواصی، به نظر من به حس و حالم بستگی دارد و در حال حاضر غواصی در مکزیک یا کلمبیا را ترجیح می‌دهم. دوست دارم در مکان‌هایی که پر از موجودات زنده هستند و مکان‌های حفاظت شده‌ای که موجودات کمیاب را در خود جای داده‌اند، عکاسی و غواصی کنم.

عکاسی در زیر آب

او دوست دارد عکس‌هایش الهام‌بخش دیگران شود تا به مبارزه برای حافظت از دنیای زیر آب ملحق شوند. در واقع محافظت از این مکان‌ها، از انگیزه‌های مهم و اصلی او برای عکاسی به شمار می‌رود. او معتقد است:

زباله‌های پلاستیکی و گرم شدن کره زمین از دشمنان اصلی اقیانوس‌ها هستند. روش‌های نادرست ماهیگیری را نیز می‌توان به این تهدیدات اضافه کرد که در بسیاری از کشورها و آب‌های بین‌المللی رواج دارد.

عکاسی در زیر آب

به نظر او باید کارخانه‌هایی که محصولاتی با تاثیرات زیست محیطی کم تولید می‌کنند، افرادی که فقط در حد نیاز ماهی می‌خورند (یا اصلا نمی‌خورند)، فقط در صورت نیاز از خودرو استفاده می‌کنند، بطری‌های پلاستیکی آب را نمی‌خرند و پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را در طبیعت رها نمی‌کنند، مورد تقدیر و تحسین قرار بگیرند.

عکاسی در زیر آب

آنوار پاتجین فلوریک در مورد تجهیزات عکاسی خود توضیح می‌دهد:

از دوربین‌های مختلفی در درون هوسینگ Nauticam استفاده کرده‌ام، اما عکاسی در زیر آب کمی متفاوت با عکاسی در خشکی است. دوربین در زیر آب از اهمیت کمتری برخوردار است و این لنزهای مرطوب هستند که اهمیت به‌سزایی دارند. اگر می‌خواهید کنتراست خوبی در تصویرتان داشته باشید، باید بتوانید دستان خود را روی تیزترین لنز زاویه باز (واید انگل) بگذارید.

عکاسی در زیر آب

او اکثر آثار خود را در ریویرا مایا (Riviera Maya) انجام داده، هرچند ژاک کوستو، دریای کورتز (Sea of Cortez) در سمت دیگر دیگر کشور مکزیک را به‌عنوان «آکواریوم دنیا» توصیف کرده است. تیم اسکات نیز معتقد است این محل در میان طبیعت‌گراهای دریایی و غواص‌ها، یک جایگاه افسانه‌ای دارد. حدود ۹۰۰ گونه ماهی و ۳۲ نوع پستاندار دریایی در این محل برای غذا خوردن و زاد و ولد جمع می‌شوند.

عکاسی در زیر آب

شکوفه‌های بزرگ پلانکتون‌ها به این معنا است که نهنگ‌های آبی در این محل دیده می‌شوند، در ضمن نهنگ‌های کوهان‌دار و خاکستری نیز در اینجا حضور دارند.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه