حقایق جالب درباره آبگذر سگوبیا؛ اسپانیا

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی جمعه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
حقایق جالب درباره آبگذر سگوبیا؛ اسپانیا

آبگذر سگوبیا واقع در اسپانیا یکی از میراث جهانی یونسکو است که دارای قدمت بسیار بالایی است. این نماد مهم شهر، گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

آبگذر سگوبیا یک قنات رومی، در شهر سگوبیای اسپانیا است. این آبگذر به همراه پون دو گار (نام دیگر قنات رومی) در فرانسه، یکی از پیشرفته‌ترین قنات‌های رومی است که به خوبی از آن محافظت شده است. این آبگذر که نماد شهر سگوبیا به‌شمار می‌رود، از چنان اهمیتی برخوردار است که آن را در نشان رسمی شهر نیز می‌توان مشاهده کرد.

حقایق آبگذر سگوبیا

آبگذر سگوبیا

۱. سنگ‌نبشته‌ای که بر آبگذر سگوبیا وجود دارد به دلیل ناخوانا بودن، تاریخ ساخت این بنا را مشخص نمی‌کند. با اینکه حدس می‌زدند این آبگذر در طول قرن اول بعد از میلاد مسیح (در دوران فرماندهی دومیتیان، نروا، و تراژان) ساخته شده باشد، اما تا مدت‌های طولانی، زمان ساخت این بنا به یک راز تبدیل شده بود.

۲. گیزا آلفوردی (Geza Alfordy)، تاریخدان مجارستانی، پس از رمزگشایی این سنگ‌نبشته، زمان امپراتوری دومیتیان‌ها را زمان ساخت این آبگذر، و سال دقیق آن را ۹۸ بعد از میلاد مسیح اعلام کرد. در سال ۲۰۱۶، شواهد گواه بر این بود که زمان دقیق ساخت سگوبیا کمی بعدتر از زمان آلفوردی، یعنی حدود ۱۱۲ پس از میلاد است.

۳. پیش از غلبه‌ی رومی‌ها، جمعیت این منطقه را مردمان واسایی (vaccae) تشکیل می‌دادند.

آبگذر سگوویا

۴. زمانی این آبگذر، آب‌های رودخانه ریو فریو (Rio Frio)، واقع در ۱۷ کیلومتری شهر در دهستان لا اسیبدا، را منتقل می‌کرد.

۵. ساختمان این آبگذر براساس قوانین کتاب «به نام معماری» نوشته‌ی ویتروویوس، که در قرن ۱ منتشر شد، ساخته شده است.

آبگذر سکوبیا

۶. ابتدا آب را در یک برج، به نام انبار بزرگ، در مخزن بزرگی جمع‌آوری می‌کردند، سپس از طریق یک کانال آن را به برج دیگری به نام انبار آب، منتقل می‌کردند. پس از آن آب به طور طبیعی سرازیر می‌شد و پیش از ادامه مسیر، شن‌ها از آن جدا می‌شدند. آب پس از طی کردن یک مسیر ۷۲۸ متری با شیب یک درجه به پوستیگو (Postigo)، به تپه‌ای که قلعه شهر روی آن قرار دارد می‌رسد.

۷. آب برای رسیدن به بخش قدیمی شهر از آبگذر عبور می‌کند.

۸. آبگذر را طاق‌های تک و جفتی تشکیل میدهند که به کمک ستون‌ها سرپا ایستاده‌اند.

آبگذر سگویا

۹. داخل شهر یک سیستم تقسیم آب وجود دارد که جزئیات آن مشخص نیست، اما به گونه‌ای طراحی شده است که یک مسیر زیزمینی (که امروزه مسیر پیاده‌روی است) را طی کند.

۱۰. بخش اول آبگذر شامل ۳۶ طاق هلالی‌شکل است که در اثر حمله مورها در سال ۱۰۷۲ از بین رفت، سپس در قرن ۱۵ بازسازی شد.

۱۱. آبگذر سگوبیا از بلوک‌های سیمانی و ملات ساخته شده است. در زمان رومی‌ها، سه طاق که از همه بلندتر هستند، نشانی برنزی بر خود دارند که نام سازنده و تاریخ ساختشان بر آن‌ها نوشته شده است.

آبگذر سگوبیا

۱۲. امروزه دو طاق محراب‌مانند، هر یک در دوطرف آبگذر، به جا مانده است. در یکی از محراب‌ها مجسمه هرکول، که براساس افسانه‌ها بنیانگزار شهر است، و در دیگر محراب مجسمه بانوی حامی شهر به همراه سنت استفان قرار دارد.

۱۳. اولین بازسازی آبگذر در دوران حکومت شاه فردیناند و ملکه ایزابل، معروف به فرمانروایان کاتولیک، انجام شد.

۱۴. در مجموع ۳۶ طاق بدون اینکه شکل اولیه آن تغییر کند باسازی شد. بعدها و در قرن ۱۶ میلادی محراب‌ها و مجسمه‌های مدکور را در جایگاه‌ها قرار دادند.

آبگذر سگوبیا

۱۵. امروزه این آبگذر یکی از مشخصه‌های بی‌نظیر منظره کاستیا و لئون است.

۱۶. این آبگذر در سال ۱۹۸۵ جزو میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia wmf

دیدگاه