سوغات لیون؛ شهر شازده کوچولو

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۸
سوغات لیون؛ شهر شازده کوچولو

لیون، یکی از شهرهای توریستی محبوب در فرانسه، سوغاتی‌های متنوعی دارد؛ از کیسه‌های خوش‌عطر لاوندر گرفته تا شیرینی‌های سنتی لیون.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ به‌روزرسانی شده است.

لیون، سومین شهر بزرگ فرانسه  دومین شهر پرجمعیت این کشور است که مساحتی برابر با ۴۷ کیلومتر مربع دارد. لیون، یکی از بزرگترین شهرهای اروپا و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی فرانسه است گه می‌توان به بازدید آن رفت. این شهر از نظر خرید، هیچ کمبودی ندارد و بهشتی واقعی برای علاقه‌مندان به خرید است. در این شهر، فرصت‌های بسیاری برای خرید وجود دارد؛ از بازارچه‌های محلی گرفته تا بوتیک‌های قدیمی و مراکز خرید شیک و مدرن. در این مراکز تجاری و بازارها می‌توانید انواع سوغاتی‌ها را پیدا کنید که هدایایی کوچک ولی به‌یادماندنی از سفر به لیون باشند.

خریدن سوغات یکی از جذاب‌ترین و در عین حال سخت‌ترین کارها در طول سفر است. اینکه بتوانید هدیه‌ای مناسب با قیمت خوب برای عزیزان‌تان پیدا کنید، گاهی سخت می‌شود؛ ولی در لیون از نظر خرید سوغات محدودیت ندارید. سوغاتی‌های لیون بسیار متنوع است و با قیمت‌های متنوعی عرضه می‌شود، بنابراین اگر پول کافی برای خرید سوغات ندارید، نگران نباشید. سوغاتی‌های ارزان ولی ارزشمندی در لیون پیدا می‌شود که با خرید آن‌ها می‌توانید محبت و توجه‌تان را به دوستان و عزیزان‌تان نشان دهید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین سوغاتی‌های لیون را معرفی می‌کنیم که معمولا مورد توجه گردشگران قرار دارند و در فروشگاه‌های سوغات و بازارچه‌ها عرضه می‌شوند.

پنیر

پنیر فرانسوی در کنار انگور و گردو سوغات لیون

یکی از اولین چیزهایی که در سفر به لیون تصمیم می‌گیرید که برای عزیزان خود تهیه کنید، بدون شک پنیرهای بی‌نظیر فرانسوی است. آوازه‌ پنیرهای فرانسوی همه جای دنیا پیچیده است و حتما در طول سفر، فرصتی برایتان پیش می‌آید که آن‌ها را امتحان کنید. در پنیرفروشی‌ها نیز می‌توانید قبل از خرید، پنیرها را امتحان کنید. بعضی از انواع پنیرها، مدت طولانی سالم می‌مانند و می‌توانید آن‌ها را در بسته‌بندی‌های مخصوص، به فواصل دور ببرید.

سوسیس لیون

سسوسیس در کنار فلفل سبز از سوغات لیون

یکی دیگر از محصولات محبوب این شهر، انواع سوسیس است. لیون به داشتن تنوع بی‌نظیری از سوسیس‌های لذیذ شهرت دارد و اگر اهل فرآورده‌های گوشتی هستید، حتما از خوردن آن‌ها لذت می‌برید و می‌توانید آن را به‌عنوان سوغات خریداری کنید و یک غذایی لیونی برای عزیزن خود تهیه کنید.

شیرینی‌های سنتی لیون

شیرینی سنتی از سوغات لیون

در لیون شیرینی‌های سنتی بسیاری وجود دارد که با هر سلیقه و ذائقه‌ای می‌توانید چند نمونه از آن‌ها به‌عنوان سوغات بخرید و حتما توجه‌تان را جلب می‌کند. یک نوع شیرینی شکلاتی مخصوص در لیون تهیه می‌شود که آن را با مارزیپان سبز درست می‌کنند  و روکشی از شکلات دارد. پرالین شکلاتی پوشیده شده با شکلات سفید، یکی دیگر از انواع شیرینی‌های لیون است که معمولا گردشگران به‌عنوان سوغات خریداری می‌کنند. این شیرینی‌ها و شکلات‌ها در بسته‌بندی‌های شیک و مناسب هدیه دادن عرضه می‌شوند.

پرالین صورتی یکی از شیرینی‌های لیون است که آن را همه‌جا خواهید دید. این شیرینی با بادام و روکشی صورتی‌رنگ تهیه می‌شود و یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های شهر است. در همه سوپرمارکت‌ها، قنادی‌ها و حتی بعضی از نانوایی‌ها پیدا می‌شود و انتخاب خوبی به‌عنوان سوغات است، چون ماندگاری خوبی دارد. اگر در اطرافیان‌تان کسی هست که عاشق شیرینی و شکلات باشد، در لیون انتخاب‌های بسیاری برای خرید هدیه برای او دارید.

کتاب آشپزی

کتاب های آشپزی فرانسوی از سوغات لیون

آشپزی فرانسه در سراسر دنیا شهرت دارد و لیون به‌عنوان پایتخت غذای فرانسه شناخته می‌شود. یکی از هدایایی که می‌توانید برای دوستان خود بخرید، به‌خصوص آن‌ها که به آشپزی علاقه‌مند هستند، کتاب‌های آشپزی فرانسوی است. در این کتاب‌ها انواع دسر، پیش‌غذا، غذای اصلی و... آموزش داده می‌شود.

عروسک Guignol

عروسک های سنتی از سوغات لیون

عروسک Guignol یکی از شخصیت‌های عروسکی مشهور در فرانسه است. در لیون می‌توانید این عروسک را بخرید و در موزه‌ای که به این عروسک اختصاص داده شده در مورد تاریخچه‌ عروسک‌گردانی و تئاتر لیونی، چیزهای بسیاری یاد بگیرید. این سوغاتی، فقط مخصوص بچه‌ها نیست و مطمئنا بزرگترها نیز از داشتن آن خوشحال می‌شوند.

ابریشم لیون

پارچه های ابریشمی با زرج های سنتی از سوغات لیون

یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های لیون که می‌توانید به‌عنوان هدیه‌ای ارزشمند برای عزیزان خود تهیه کنید، ابریشم لیون است. ابریشم لیون از زمان‌های دور، شهرت بسیاری در سراسر دنیا داشته و این شهر بخش بسیاری از ثروت و شهرت خود را مدیون تجارت ابریشم بوده است. تهیه‌ ابریشم در لیون از دهه‌ ۱۴۶۰ آغاز شد و در قرن هجدهم، ابریشم لیون به اوج شهرت رسیده بود و در سراسر اروپا شناخته شده بود. از موزه‌ اختصاصی تاریخچه‌ ابریشم در لیون می‌توانید بازدید کنید و از بوتیک‌های مختلف انواع محصولات ابریشمی شامل شال و روسری، لباس و انواع منسوجات را بخرید.

صابون‌های فرانسوی

صابون ها فرانسوی در بسته بندی سطلی از سوغات لیون

در فرانسه از زمان‌های قدیم ساخت نوعی صابون‌های دست ساز رواج داشته است. برای تهیه‌ این صابون‌ها از مواد طبیعی استفاده می‌کنند. این سنت از دوران قرون وسطی رواج دارد. با وجود اینکه در فروشگاه‌ها، انواع صابون‌های جدید از برندهای مشهور لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارد، ولی هنوز این صابون‌ها طرفداران بسیاری دارند. در رنگ‌ها و عطرهای مختلف تهیه می‌شوند مثلا صابون شیری، لاوندر، زیتون و شکوفه پرتقال.

کرپ و گلت فرانسوی

کرپ و گلت با تزئین شکلات و توت فرنگی سوغات لیون

یکی از صبحانه‌های رایج در فرانسه انواع کرپ و گلت است که آن را با مواد مختلفی مثلا خامه، مربا و... نوش جان می‌کنند. در فروشگاه‌ها، پودرهای آماده‌ کرپ و حتی گلت و کرپ آماده به فروش می‌رسد. البته کرپ را با موادی که در خانه دارید، می‌توانید تهیه کنید؛ ولی پودرهای آماده، راحت‌تر است و نسبت آن‌ها به‌درستی تنظیم شده است.

لاوندر

لاوندر یا اسطوخودوس در بسته بندی کادوپیچ از سوغات لیون

لاوندر یا اسطوخودوس گیاهی بسیار خوشبو است که مصارف گوناگونی دارد. به غیر از اینکه به‌عنوان داروی گیاهی در قالب دمنوش و... کاربرد دارد، از آن در تهیه‌ لوازم آرایشی و بهداشتی و عطر نیز استفاده می‌کنند. بسته‌های کوچک و کیسه‌های زیبای لاوندر که برا معطر کردن کمد و لباس مورد استفاده قرار می‌گیرند، در فروشگاه‌های سوغات در بسته‌بندی‌های شیک عرضه می‌شوند. این کیسه‌های کوچک و معطر را می‌توانید بین رخت‌خواب و لباس‌های خود قرار دهید و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید.

سبزیجات معطر پروانس

گیاهان معطر و دارویی محلی از سوغات لیون

پروانس ناحیه‌ای در جنوب فرانسه است که سبزیجات معطر بسیاری تولید می‌کند و از این سبزیجات معطر برای طعم دادن به غذاها استفاده می‌شود. محصولات این منطقه را همه‌جای فرانسه می‌توانید به‌راحتی پیدا کنید و از عطر و طعم بی‌نظیر آن‌ها در غذاهای خود بهره‌مند شوید. نظر و تجربیات خود را در خصوص خرید سوغات لیون با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع expatclic

دیدگاه