شادترین گورستان جهان کجاست؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
شادترین گورستان جهان کجاست؟

در نگاه اول گورستان مکانی یادآور جدایی، غم و اندوه است، ولی برخی مانند گورستان ساپانتا در رومانی خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

شاید عجیب به نظر برسد، ولی تعدادی از گورستان‌‌‌ها به‌دلیل ویژگی‌های خاص در فهرست مکان‌های موردعلاقه گردشگران قرار دارند. برای مثال، گورستان پرلاشز (Cimetière du Père-Lachaise) در شهر پاریس سالانه هزاران گردشگر را به خود جلب می‌کند.

این گورستان باغی به وسعت ۴۳ هکتار است که آرامگاه مشاهیر بزرگی مانند صادق هدایت، غلامحسین ساعدی، مارسل پروست، فردریک شوپن و... در آنجا قرار دارند. علاوه بر این، وجود مجسمه‌ها و سنگ‌ قبرهای خاص جذابیت این مکان را دو چندان کرده‌اند.

شادترین گورستان جهان

این نوع گورستان‌ها در چند نقطه دیگر از جهان نیز وجود دارند و در فهرست مکان‌های موردعلاقه گردشگران قرار دارند؛ ولی با این وجود، همواره یادآور جدایی‌ها و بعضا تراژدی هستند. اما این موضوع درباره گورستان ساپانتا صدق نمی‌کند. اهالی روستای ساپانتا در رومانی با لحنی طنزآمیز به استقبال مردگان می‌روند. این موضوع از نقاشی‌های رنگارنگ در قبرستان محلی‌شان و نیز نوشته‌ها و اشعار نغزی که روی سنگ قبر مردگان وجود دارد، هویداست.

شادترین گورستان جهان

برخلاف سایر گورستان‌ها سنگ قبرهای ساپانتا خاکستری نیستند، بلکه هرکدام با طرحی شاد و جذاب تزئین شده‌اند و محیط گورستان را بسیار شاد و جذاب کرده‌اند. منبت‌کاری محلی به نام استن پاتراس (Stan Ioan Patras) در فاصله بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۷۷ علامت‌های عمودی روس سنگ‌ قبرها را ساخته است. هر یک از این علامت‌های عمودی از جنس چوب ساخته شده‌اند و رویه آن‌ها برای محافظت از باران با روکش فلزی نازکی پوشانده شده است.

شادترین گورستان جهان

نکته قابل‌توجه اینکه رنگ زمینه کلیه علامت‌ها آبی است و طرح‌های روی آن نیز شکل‌‌های متنوعی از گل‌ها است. تزئین‌های علامت‌ها به رنگ‌های شاد باعث ایجاد ترکیبی شاد و زیبا در محیط گورستان شده است. البته علاوه بر این تزئین‌‌های زیبا روی علامت‌های صلیبی، نقاشی‌های زیبایی مرتبط با شغل متوفی نیز روی علامت نقش بسته است. ولی نکته جالب‌تر مربوط به شعرهایی است که بازماندگان در پایین عکس در مورد متوفی نوشته‌اند.

برای نمونه،

در زیر این صلیب سنگین

مادرزن من آرمیده است

اگر او سه سال بیشتر عمر می‌کرد

من در این گور بودم و او این شعر را می‌خواند

شادترین گورستان جهان

یا

اینجا مکانی است که من در آن آرمیده‌ام

و نام من پاپ تودر (Pop Toader) است

تا زمانی که من روی زمین زندگی می‌کردم

فقط به این موارد فکر می‌کردم

خوردن و آشامیدن

و نواختن کلارنتم

البته من فقیر بودم

و باعث شد تا بیوه شوم

ولی همیشه برای شما آهنگ‌های شاد نواختم

و اکنون زمان آن رسیده است تا برای خودم بنوازم

حدود ۸۰۰ علامت با شکل و فرم مشابه در این گورستان وجود دارد که نشان می‌دهد سنت ساخت این علامت‌ها پس از مرگ استن پاتراس ادامه پیدا کرده است، زیرا خود او به این امر واقف بود که پس از مرگ وی هنر ساخت این علامت‌ها از بین خواهد رفت به این دلیل شاگردانی را در زمینه نجاری، نقاشی و شعر برای ادامه راه خود تربیت کرد.

شادترین گورستان جهان

ساپانتا در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین و ۵۸۰ کیلومتری بخارست قرار دارد. در جوار ساپانتا هشت کلیسای چوبی نیز قرار دارند که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

 

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه