چگونه چمدان را اندازه‌ گیری کنیم؟

پویا جوانمرد
پویا جوانمرد سه شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
چگونه چمدان را اندازه‌ گیری کنیم؟

با توجه به وجود مقررات مربوط به ابعاد و وزن چمدان‌ها در شرکت‌های هواپیمایی، دانستن روش صحیح اندازه‌گیری‌های مختلف چمدان برای هر مسافری الزامی است.

اگر شما قصد انجام سفر هوایی دارید، باید با خودتان چمدان حمل کنید. از آنجایی که شرکت‌های هواپیمایی مقرراتی را در خصوص اندازه و وزن چمدان دارند، شما نیاز دارید تا چمدان خود را به درستی اندازه‌گیری کنید. اولین نکته مهم این است که هنگام خرید کیف یا چمدان جدید، حتما مطمئن باشید که می‌دانید چه چیزی می‌خرید. سپس یک سری از اندازه‌گیری‌های معمول مانند ابعاد طولی، ارتفاع، عمق، عرض و وزن را انجام دهید. انجام این اندازه‌گیری ها از قبل می‌تواند از سردرد گرفتن شما در فرودگاه جلوگیری کند! در این مقاله ابتدا راهکارهایی برای انتخاب چمدان مناسب و سپس شیوه اندازه‌گیری‌های مختلف مورد نیاز را به شما ارائه می‌دهیم.

انتخاب چمدان مناسب

۱. مقررات مربوط به چمدان را در مورد شرکت هواپیمایی خود چک کنید

هر شرکت هواپیمایی مقررات اندکی متفاوت را در مورد کیف دستی داخل کابین (Carry-on baggage) و چمدان چک شده (Checked baggage) دارد (چمدان چک شده به چمدانی گفته می‌شود که شما در طول پرواز به آن دسترسی ندارید، ولی کیف دستی داخل کابین به کیفی اطلاق می‌شود که می‌توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید). شما باید این اطلاعات را در وب‌سایت شرکت هواپیمایی خود پیدا کنید، چرا که وب‌سایت این شرکت‌ها همیشه به‌روزترین اطلاعات را دربر دارند. اطلاعات مربوط به اندازه چمدان معمولا در قسمت «سوالات متداول» (Frequently asked questions) در وب‌سایت شرکت‌های هواپیمایی قابل دسترس است.

اندازه گیری چمدان

۲. اطمینان حاصل کنید که افزایش ابعاد کیف در محدوده ابعادی مجاز باشد

برخی از کیف‌ها و چمدان‌ها یک زیپ پیرامون لبه دارند که به قسمت جدیدی باز نمی‌شود، بلکه ابعاد کیف شما را بزرگ‌تر می‌کند. اگر فکر می‌کنید که از این قسمت استفاده خواهید کرد، حتما اندازه‌گیری‌ها را برای حالتی که این زیپ باز بوده و کیف‌تان افزایش حجم پیدا می‌کند، انجام دهید.

اندازه گیری چمدان

۳. به اندازه‌گیری‌های اعلام شده توسط فروشندگان چمدان‌ها اعتماد نکنید

خیلی از خرده‌فروشان چمدان، این گونه تبلیغ می‌کنند که کیف‌ها و چمدان‌های آن‌ها کاملا منطبق با ابعاد مجاز هستند. آن‌ها همچنین لیستی از اندازه‌گیری‌هایی را ارائه می‌دهند که به نظر می‌رسد با ابعاد مجاز همه شرکت‌های هواپیمایی مطابقت کند. ولی همیشه خودتان قبل از این که وسایل‌تان را جمع کرده و به فرودگاه بروید، کیف‌تان را اندازه‌گیری کنید. شرکت‌های هواپیمایی مختلف اندازه‌های مجاز گوناگونی در مورد کیف و چمدان دارند و خرده‌فروش‌ها همیشه اندازه‌گیری‌های دقیقی را ندارند.

اندازه گیری چمدان

۴. هنگامی که چمدانتان را پر کردید، آن‌ را اندازه‌گیری کنید

چمدان شما ممکن است هنگامی که خالی باشد، در محدوده ابعادی و وزنی مجاز قرار گیرد، اما قرار دادن وسایل در درون آن می‌تواند همه ابعاد را تغییر دهد. بنابراین پس از این که همه وسایل‌تان را درون چمدان قرار دادید، اندازه‌گیری مجدد انجام دهید. 

اندازه گیری چمدان

۵. اندازه‌گیری‌های مربوط به کیف دستی‌های داخل کابین و چمدان‌های چک شده را مقایسه کنید

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی‌، به شما اجازه می‌دهند تا چمدان‌های چک شده بزرگتری را با خود بیاورید. بسته به این‌که کیف شما از نوع داخل کابینی است یا چک شده باید مقررات اندازه‌گیری مربوط به هواپیمایی خود را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که بیشتر شرکت‌های هواپیمایی مقررات وزنی سخت‌گیرانه‌ای را در خصوص چمدان‌های چک شده شما دارند. پس حتما بعد از قرار دادن وسایل‌تان در چمدان آن‌ را وزن‌کشی کنید.

اندازه گیری چمدان

انجام اندازه‌گیری‌ها

۱. ابعاد خطی کلی کیف باید محاسبه شود

به دلیل این‌که کیف‌ها ممکن است اندازه‌ها و شکل‌های گوناگونی داشته باشند، برخی از هواپیمایی‌ها فقط یک شاخص اندازه خطی را به واحد اینچ یا سانتی‌متر ارائه می‌دهند و کیف و چمدان شما باید اندازه‌ای زیر این مقدار داشته باشد. طول، ارتفاع و عمق کیف‌تان را با در نظر گرفتن چرخ‌ها و دستگیره‌ها اندازه بگیرید. مقدار این سه بعد را با هم جمع کنید. عددی که به دست می‌آید، در واقع همان اندازه خطی کیف شما در واحد اینچ یا سانتی‌متر است.

اندازه گیری چمدان

۲. اندازه‌گیری ارتفاع، باید از چرخ‌ها تا دستگیره چمدان باشد

برای این‌که ارتفاع چمدان خود را محاسبه کنید، باید اندازه‌گیری را از چرخ‌های چمدان (اگر دارای چرخ است) تا بالای دستگیره چمدان انجام دهید. در مورد کیف‌های لوازم شخصی که چرخ ندارند، باید آن‌ها را روی یک انتها قرار دهید و تا انتهای دیگر اندازه‌گیری کنید.

اندازه گیری چمدان

۳. عمق چمدان را اندازه‌گیری  کنید

از قسمت پشتی چمدان (یعنی جایی که لایه زیرین لباس‌هایتان قرار می‌گیرند) تا قسمت جلویی چمدان (که معمولا دارای جیب‌های بدون زیپ است) را اندازه‌گیری کنید تا عمق چمدان شما به دست آید.

اندازه گیری چمدان

۴.  عرض چمدان را اندازه‌گیری کنید

برای محاسبه عرض چمدان، باید آن را به‌گونه‌ای قرار دهید که کاملا مستقیم و سرراست قرار گیرد. سپس قسمت جلویی آن را اندازه‌گیری کنید و تمام دستگیره‌های جانبی را نیز در نظر بگیرید.

اندازه گیری چمدان

۵. چمدان را با ترازویی وزن کنید

هر شرکت هواپیمایی برای کیف‌های داخل کابین و چمدان‌های چک شده یک حد مجاز وزنی را در نظر می‌گیرد. هنگامی که کیف‌تان را کاملا پر کردید و تمام وسایل‌تان را درون آن قرار دادید، آن را اندازه بگیرید. این کار کمک می‌کند تا مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی و آزاردهنده یا رهاسازی بخشی از وسایل‌تان در فرودگاه نشوید.

اندازه گیری چمدان

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه