بازدید از غارهای یخی بدون راهنما خطرآفرین است

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
بازدید از غارهای یخی بدون راهنما خطرآفرین است

به دلیل ناپایدار بودن غارهای یخی کشور، امکان ریزش این‌ غارها وجود داشته و گردشگری در آن‌ها خطرناک است.

هرچند تعداد غارهای یخی در کشور مشخص نیست، اما بسیاری از غارهای شناسایی شده، به عنوان غارهای فصلی شناخته شده‌اند و تنها دو غار ثابت یخی در کشور وجود دارد. وضعیت ثبات این دو غار یخی نیز قابل پیش‌بینی نیست. سمانه عبداللهی، نایب رئیس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان در این‌باره گفته است:

غارهای یخی، غارهای پایداری نیستند و ممکن است ریزش کنند. گردشگران این نوع غارها حتما باید با یک فرد آشنا به محیط این غارها از آن بازدید کنند، همچنین این غارها برای گردشگری خطرناک هستند، به ویژه زمانی که گردشگران در داخل این غارها سر و صدا ایجاد و یا در آن‌ها آتش روشن می‌کنند.

هنگامی که بهمن ریزش و به سمت دره‌ها حرکت می‌کند، آب از سمت رودخانه جاری شده و از وسط بهمن دالانی را ایجاد می‌کند که به غار یخی تبدیل می‌شود. در برخی موارد، ارتفاع و سنگینی برف‌های فشرده به قدری است که سبب ریزش غارها می‌شود. در برخی مناطق ایران غارهایی وجود دارند که غار نوشته‌های آن‌ها به جای آن که از رسوبات آهکی باشد، یخی است؛ مانند غار یخ‌مراد که این‌ گونه است.

عبداللهی در ادامه افزود:

متاسفانه در ایران نگاه به غارها اقتصادی است و ما فکر می‌کنیم هر غاری که کشف می‌شود، باید برای حضور گردشگر آماده شود. در حالی که گردشگران به هیچ عنوان نباید خودسرانه وارد این غارها شوند؛ چرا که همزمان با فصل آب شدن برف‌ها، امکان ریزش آن‌ها بیشتر است و می‌تواند خطرناک باشد.

او در انتها نیز گفت:

بیش از یک پنجم غارهای موجود در کشور ما، غارهای آبی هستند و داخل آن‌ها حوضچه‌های آب وجود دارد. بنابراین این احتمال می‌رود که داخل غارها شبکه یا سفره‌های آب زیر‌زمینی داشته باشیم. زمانی که غارها را ندانسته یا بدون برخورداری از اطلاعات لازم آماده گردشگری می‌کنیم، غارهای آبی آلوده می‌شوند. با توجه به این که آلودگی آب، حساس‌ترین بخش محیط‌زیست محسوب می‌شود، آلودگی آب‌های این اکوسیستم می‌تواند با هر دخالت بی‌جایی، اثرات مخربی بر محیط‌زیست داشته باشد.

عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه