سوغات پیزا، یادگاری از توسکانی و برج کجی که فرو نمی‌‌ریزد

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
سوغات پیزا، یادگاری از توسکانی و برج کجی که فرو نمی‌‌ریزد

پیزا، یکی از شهرهای توریستی ایتالیا، سوغاتی‌های زیادی دارد. سوغات این شهر، فراتر از ماگ و تی‌شرت با طرح برج کج پیزا است.

پیزا (Pisa) شهری واقع در توسکانی در مرکز کشور ایتالیا است که بر کرانه شرقی دهانه رود آرنو در دریای تیرنی قرار دارد. این شهر به خاطر وجود برج پیزا در آن معروف است، هر چند بیش از ۲۰ بنای تاریخی دیگر شامل کلیسا، کاخ و پل‌هایی بر فراز رودخانه آرنو نیز در این شهر قرار دارند. در تور ایتالیا می‌توان از دیدنی‌های این شهر زیبا بازدید کرد.

خریدن سوغاتی یکی از لذت‌های سفر است. گشت و گذار در خیابان‌ها و بازارچه‌ها و سر زدن به فروشگاه‌های سوغات، که محصولات رنگارنگ و جذابی برای عرضه کردن دارند، تجربه‌ی جذابی در شهر پیزا است که نباید آن را از دست بدهید.

شهر پیزا، شهرت خود را بیش از هر چیز مدیون برج کج پیزا است

هیچکس در دنیا نیست که آوازه‌ی برج کج پیزا را نشنیده باشد. گردشگران سراسر دنیا به شوق دیدن این برج، به پیزا سفر می‌کنند و شهر پیزا، شهرت خود را بیش از هر چیز مدیون این برج است. پیزا یکی از شهرهای توریستی ایتالیا و یکی از نمادین‌ترین مقصدهای گردشگری در این کشور است. تعجبی ندارد که بنای نمادین و مشهور این شهر، یعنی برج کج پیزا را همه جا خواهید دید. در فروشگاه‌های سوغات که پا بگذارید، هر طرف که نگاه کنید نشانی از این برج می‌یابید. روی تی‌شرت و ماگ و مگنت عکس برج پیزا است و نمونه‌های کوچک از این برج با جنس‌های مختلف در فروشگاه‌ها دیده می‌شود.

به غیر از این سوغاتی‌ها که یادآور سفر به پیزا هستند و مهم‌ترین جاذبه‌ی این شهر را نشان می‌دهند، در پیزا سایر سوغاتی‌های ایتالیا هم پیدا می‌شود که می‌توانید از فرصت استفاده کنید و برای عزیزان خود تهیه کنید.

پنیر

سوغات پیزا

شاید تابه‌حال چیزی در مورد پنیر ایتالیا نشنیده باشید، ولی جالب است بدانید که پنیرهای ایتالیایی جزو لذیذترین و محبوب‌ترین پنیرهای دنیا هستند و فقط به همان چند نمونه پنیری که در تهیه‌ی پیتزا و پاستا مورد استفاده قرار می‌گیرد، محدود نمی‌شوند. منطقه‌ی توسکانی، بهشتی برای علاقه‌مندان به خوراکی است و پنیرهای آن نیز شهرت خاصی دارد. بعضی از انواع پنیرهای ایتالیایی مدت زمان طولانی نیاز به آماده شدن دارند و تا مدت‌ها سالم می‌مانند و این دسته از پنیرها را می‌توانید به‌عنوان سوغات به شهر و دیار خود ببرید. در پنیرفروشی‌ها، پنیرهای خریداری شده را در بسته‌بندی‌های محکم پلاستیکی برای مشتریان بسته‌بندی می‌کنند تا حمل و نقل آن راحت‌تر باشد.

روغن زیتون

سوغات پیزا

روغن زیتون یکی دیگر از سوغاتی‌های ایتالیایی است که در همه‌ی شهرهای آن پیدا می‌شود. روغن زیتون منطقه‌ی توسکانی، تنوع زیادی دارد و از انواع مختلف زیتون به دست می‌آید و کیفیت آن بی‌نظیر است و جزو مشهورترین و باکیفیت‌ترین روغن زیتون‌های دنیا است و یکی از دلایل طعم بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی بعضی از غذاهای ایتالیایی، استفاده از روغن زیتون ناب این منطقه برای تهیه‌ی آن‌ها است. در سفر به ایتالیا حتما در فروشگاه‌های مخصوص، انواع روغن زیتون را امتحان کنید و بهترین نوع آن را برای دوستان و عزیزان خود به‌عنوان سوغات تهیه کنید. البته این روغن زیتون‌های خالص و بکر، ارزان نیستند، ولی ارزش هزینه کردن دارند. گاهی روغن تهیه شده از انواع زیتون را با هم ترکیب می‌کنند و این روغن‌های ترکیبی نیز معمولا مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند.

ظروف و اشیای سرامیکی

سوغات پیزا

تقریبا در بیشتر شهرها و کشورهای دنیا، محصولات سرامیکی به‌عنوان سوغات عرضه می‌شوند. آن چیزی که سرامیک شهرهای مختلف دنیا را از هم متمایز می‌کند، طرح و رنگ آن‌ها است. توسکانی از زمان‌های قدیم، محل تولید محصولات سرامیکی بوده است و  سنت ساخت ظروف و اشیای سفالی و سرامیکی در این منطقه، قدمتی طولانی دارد. چینی هم که یکی از انواع محصولات شبیه به سفال و سرامیک است، در این منطقه کم و بیش رواج دارد. بنابراین تعجب نکنید اگر در همه‌ی فروشگاه‌های سوغات در شهر پیزا، انواع ظروف و اشیای سرامیکی را ببینید. ست‌های چایخوری، انواع بشقاب، کاسه و گلدان و سایر اشیا و ظروف با طرح‌های سنتی و رنگ‌های زنده و جذاب، در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

اگر سرامیک را به‌عنوان سوغات انتخاب کردید، باید مراقب حمل و نقل آن باشید تا این هدایای زیبا را صحیح و سالم به دست عزیزان خود برسانید. بسیاری از فروشگاه‌ها، بسته‌بندی‌های محکمی برای این محصولات خود دارند. حتی در بسیاری از فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها می‌توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید تا آن را کاملا سفارشی و منحصربه‌فرد، فقط مخصوص شما، تهیه کنند.

محصولات چرمی

سوغات پیزا

در منطقه‌ی توسکانی، از فلورانس تا پیزا، از زمان‌های دور، سنت تهیه‌ی محصولات چرمی و دباغی چرم رواج داشته است و هنوز هم گاهی به شیوه‌های سنتی و بیشتر با روش‌های مدرن، دباغی چرم انجام می‌شود. یکی از محصولاتی که در این منطقه زیاد خواهید دید و سوغاتی محبوبی برای گردشگران است، انواع محصولات چرمی است. محصولات چرمی، دوام زیاد و کیفیت بالایی دارند و تنوع آن‌ها بسیار زیاد است. به همین دلیل ، سوغاتی خوبی هستند و با هر میزان بودجه و با هر سلیقه‌ای که دارید، حتما می‌توانید یک هدیه‌ی مناسب از بین محصولات چرمی پیدا کنید.

این محصولات تنوع زیادی دارند. از جاکلیدی و کیف‌های کوچک گرفته تا کیف دستی، ساک، ژاکت و انواع اکسسوری در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. تنوع رنگ و جنس آن‌ها بسیار زیاد است و هرگز از خریدن محصولات چرمی ایتالیا، ناامید نمی‌شوید.

بعضی از فروشگاه‌های محصولات چرمی، کسب و کارهای خانگی هستند که بیشتر از ۵۰ سال سابقه دارند. حتی محصولات دست‌دوز باکیفیت نیز در بین این محصولات پیدا می‌شود که البته گران‌تر است، ولی بدون شک ارزش هزینه کردن دارد.

سوغاتی‌هایی با رنگ و بوی پیزا

سوغات پیزا

هر چقدر که بخواهید از خرده‌ریزهایی که به‌عنوان سوغات به فروش می‌رسند، فاصله بگیرید، باز هم توجه‌تان به جذابیت و تنوع آن‌ها جلب می‌شود. در فروشگاه‌های سوغات پیزا، می‌توانید سوغاتی‌هایی کوچک ولی به‌یادماندنی برای عزیزان خود بخرید. مثلا یک جاکلیدی با طرح برج کج پیزا، یا نمونه‌های کوچک ساخته شده از روی برج که با متریال‌های مختلف ساخته می‌شوند.

کارت پستال، قابل عکس  کتاب‌های مصور از جاذبه‌های ایتالیا یکی دیگر از سوغاتی‌هایی است که می‌توانید برای عزیزان‌تان بخرید. یک آلبوم موسیقی ایتالیایی یا چند کتاب مشهور برای آن دسته از عزیزان‌تان که در حال یادگیری زبان ایتالیایی هستند و به این زبان شیرین علاقه دارند، می‌تواند سوغاتی بسیار جذابی باشد.

انواع تی‌شرت و حتی حوله و دستمال با طرح جاذبه‌های شهر در فروشگاه‌های دیده می‌شود. ماگ‌هایی با طرح‌های سنتی ایتالیایی یا با تصاویری از جاذبه‌های ایتالیا، یکی دیگر از انتخاب‌های شما به‌عنوان هدیه است. در این فروشگاه‌ها هر آنچه که فکر کنید، پیدا می‌شود و اگر بودجه‌ی کافی برای خرید سوغات ندارید، جای نگرانی نیست. هدایای ارزان و زیبایی در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود که به عزیزان‌تان یادآوری می‌کند، شما در طول سفر به یادشان بودید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه