راهنمای خرید در صوفیه، بلغارستان

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
راهنمای خرید در صوفیه، بلغارستان

صوفیه، پایتخت بلغارستان، یکی از بهترین شهرهای این کشور، برای خرید کردن است و فرصت‌های زیادی برای خرید سوغات و محصولات دیگر دارد.

در صوفیه، پایتخت بلغارستان، فرصت‌های زیادی برای خرید کردن خواهید داشت. در تور بلغارستان می‌توانید سری به مراکز تجاری و بازارهای شهر بزنید.

 این شهر چندین خیابان و محله‌ی تجاری دارد که سرتاسر آنها پر از مغازه و بوتیک و مرکز خرید مدرن است. البته این خیابان‌ها به خرید محصولات خاصی اختصاص ندارند و تقریبا همه‌چیز در آنها پیدا می‌شود. در ادامه این مناطق تجاری و بازارهای صوفیه را معرفی می‌کنیم.

بولوار ویتوشا (VITOSHA BOULEVARD)

یکی از مهم‌ترین مناطق و خیابان‌های خرید در شهر صوفیه، بولوار ویتوشا است. البته با ورود مراکز خرید مدرن، این خیابان شهرت خود را به عنوان یک مرکز تجاری مهم، از دست داد ولی هنوز هم میزبان تعدادی از بهترین فروشگاه‌های شهر است. البته امروزه بیش از هر چیز، کافه و رستوران روباز دارد. بلوار ویتوشا، یک خیابان مخصوص عابرپیاده است. در این خیابان، قدم به قدم کافه و رستوران افتتاح شده و محلی برای گشت‌وگذار و تفریح گردشگران و اهالی شهر است.

به غیر از اسنک و بستنی و خوراکی، از فروشگاه‌های اطراف این خیابان می‌توانید محصولات مختلفی از فروشگاه‌های اختصاصی بخرید. یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های این خیابان، فروشگاه Refan & Rose است که لوازم آرایشی و بهداشتی بلغاری می‌فروشد.

راهنمای خرید در صوفیه، بلغارستان

خیابان  GRAF IGNATIEV

خیابان بلند GRAF IGNATIEV را به اختصار Grafa می‌نامند. این خیابان هم تقریبا همه‌چیز را در کنار هم دارد ولی هر کدام در حد مغازه‌ها و فروشگاه‌های محدود. از فروشگاه‌های کوچک لباس و کفش گرفته تا یک بازار کوچک خیابانی میوه و سبزی. همچنین یک بازارچه‌ی کتاب روباز در این خیابان قرار دارد.

خیابان SHISHMAN

خیابان باریک SHISHMAN از ساختمان پارلمان تا خیابان Graf Ignatiev ادامه دارد و میزبان گالری‌های کوچک و تعداد زیادی کافه و رستوران است. راه رفتن در پیاده‌روهای باریک خیابان، سخت است ولی مطمئنا ارزش امتحان کردن دارد.

 خیابان PIROTSKA

در خیابان PIROTSKA تعدادی فروشگاه اختصاصی و تعداد زیادی فروشگاه‌های کیف و کفش ارزان وجود دارد. در انتهای غربی خیابان، یک بازارچه قرار گرفته که میوه و سبزی و خرده‌ریز می‌فروشد. در انتهای دیگر خیابان هم ایستگاه مترو و بازار مرکزی قرار دارد.

صوفیه از آن شهرهایی نیست که در آن بتوانید از صبح تا شب در خیابان‌های پرزرق و برق، خرید کنید

صوفیه از آن شهرهایی نیست که در آن بتوانید از صبح تا شب در خیابان‌های پرزرق و برق خرید قدم بزنید و خرید کنید. در واقع آن را به عنوان شهری مناسب برای خرید نمی‌شناسند ولی به عنوان پایتخت یک کشور، امکانات تجاری زیادی دارد از جمله چندین مرکز خرید بزرگ که بعضی از آنها ادعا می‌کنند که بزرگترین و محبوب‌ترین مرکز خرید در منطقه‌ی بالکان هستند. به غیر از مرکز خرید، این شهر تعداد زیادی بازارچه و فروشگاه‌های کوچک و بوتیک‌های مستقل دارد. هنرمندان محلی، در گالری‌های سراسر شهر، آثار تماشایی خود را عرضه می‌کنند و خاص ترین صنایع دستی را می‌فروشند.

راهنمای خرید در صوفیه، بلغارستان

ساعت کار فروشگاه‌ها در صوفیه

فروشگاه‌ها و مغازه‌ها در صوفیه معمولا از ۱۰ صبح تا ۷ و ۸ شب باز هستند و معمولا در زمان ناهار، تعطیل نمی‌کنند. بیشتر فروشگاه‌ها هفت روز هفته کار می‌کنند ولی روزهای یکشنبه، زودتر تعطیل می‌کنند. در مراکز خرید، فروشگاه‌ها در روزهای یکشنبه و دوشنبه تا ۱۰ شب باز می‌مانند. بازارچه‌های روباز قبل از تاریک شدن هوا تعطیل می‌شوند. شنبه، روز شلوغی برای بازارچه‌ها است. بیشتر سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها، هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز هستند.

سایز و واحدهای اندازه گیری در بلغارستان

در بلغارستان از سیستم متریک برای اندازه‌گیری غذا و نوشیدنی استفاده می‌شود و برای لباس و کفش، از سایزبندی استاندارد اروپایی استفاده می‌کنند.

چانه زدن در بلغارستان

با وجود اینکه این کشور فاصله‌ی کمی تا ترکیه دارد، ولی چانه زدن در آن رواج ندارد ولی کاملا مودبانه و یک بار، می‌توانید از فروشنده درخواست تخفیف کنید. ولی اصرار نداشته باشید و امیدی هم به گرفتن تخفیف نداشته باشید. 

حراج و تخفیف در بلغارستان

حراج‌ها در بلغارستان از قانون خاصی پیروی نمی‌کنند. معمولا حراج‌هایی برای کریسمس، قبل و بعد از کریسمس برپا می‌شود. حراج‌های آخر فصل و میان فصل، به بهانه‌های مختلف وجود دارد.

محصولات تقلبی در بلغارستان

در بلغارستان افراد زیادی را خواهید دید که لباس‌ها و کیفی و کفش مارک پرادا دارند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. در نتیجه، به نظر می‌رسد که بلغارستان با اجناس فیک و کالاهای تقلبی غریبه نیست. بنابراین در فروشگاه‌ها اگر محصولات با برند خاصی را دیدید که با قیمت‌های بسیار کمی به فروش می‌رسد، ذوق‌زده نشوید. مگر اینکه در فروشگاه‌های رسمی و اختصاصی آن برند باشد که تخفیف قابل توجهی در نظر گرفته است. همچنین، برندهای معتبر زیادی در بلغارستان دوخته و تولید می‌شوند که گاهی مورد تایید کارخانه قرار نمی‌گیرند ولی به فروشگاه‌های ارزان اطراف برای فروش واگذار می‌شوند.

بهترین کار این است که از برندهای داخلی خرید کنید. برندهای داخلی هم حال‌وهوای بومی‌تری دارند و هم قیمت آنها بسیار مناسب‌تر است.

بهترین بازارچه‌های صوفیه

در سرتاسر صوفیه، بازارچه‌های خیابانی زیادی برگزار می‌شود که همه جور محصولی می‌فروشند. از مواد غذایی گرفته تا اشیای قدیمی و عتیقه. بسته به علاقه‌ی خود، می‌توانید یکی از این بازارهای خیابانی را برای گشت‌وگذار و خرید انتخاب کنید.

بازارچه زنان (LADIES MARKET)

راهنمای خرید در صوفیه، بلغارستان

نام این بازارچه به معنای بازارچه‌ی زنان است و در زبان محلی به آن Zenski Pazar می‌گویند. البته به نظر می‌رسد که این اسم، ارتباط چندانی با بازار ندارد. در این بازارچه همه‌چیز از میوه و سبزی گرفته تا جوراب و لباس زیر به فروش می‌رسد. حتی انواع صنایع دستی و سوغات نیز در بعضی غرفه‌های آن به چشم می‌خورد.

فروشنده‌های میوه و سبزی، با صدای بلند، سعی دارند توجه مشتریان را جلب کنند و این بازارچه به همین دلیل، حال‌وهوای بازارهای عربی را دارد. یکی از دلایل این مسئله این است که این منطقه، در سال‌های اخیر مورد توجه عرب‌های مهاجر قرار گرفته است. بنابراین اگر قنادی‌های عراقی، فروشگاه‌های مواد غذایی سوری و رستوران‌های کردی در این منطقه دیدید، نباید تعجب کنید.  

بازار مرکزی (CENTRAL MARKET HALL)

راهنمای خرید در صوفیه، بلغارستان

قدیمی‌ترین بازار سرپوشیده‌ی صوفیه، جای مناسبی برای آشنایی با سبک زندگی و رژیم غذایی بلغاری و خریدن سوغاتی است. انواع صنایع دستی و سوغات و شیرینی‌ها و مواد غذایی محلی را می‌توانید از غرفه‌های بازار مرکزی صوفیه تهیه کنید.

بازارچه کتاب میدان SLAVEYKOV

راهنمای خرید در صوفیه، بلغارستان

از دهه‌ی ۹۰ میلادی، این میدان به خصوص شب‌ها به یک بازارچه‌ی روباز کتاب تبدیل می‌شود و هنوز هم این بازارچه مثل سابق به فعالیت خود ادامه می‌دهد. کتاب‌های جدید و قدیمی به همه‌ی زبان‌های ممکن، در این بازارچه پیدا می‌شود. اگر دنبال کتاب خاصی هستید، می‌توانید آن را سفارش دهید. بسیاری از فروشگاه‌های کتابفروشی این میدان، شروع به فعالیت کرده‌اند و بعد از مدتی فروشگاه را جمع کرده‌اند. ولی این بازار به نظر می‌رسد که قصد تعطیل شدن ندارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه