طراحی های خارق العاده ای که معماری آینده را نشان می‌دهند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
طراحی های خارق العاده ای که معماری آینده را نشان می‌دهند

در لیست نامزدهای جایزه جشنواره ۲۰۱۸ معماری جهان، طرح‌های خارق‌العاده‌ای وجود دارد که جالب‌ترین آنها، چهار طرح از طراحان زبردست ایرانی است. 

۲۱ طراحی از سازه‌های شگفت‌انگیزی را در اینجا معرفی خواهیم کرد که در لیست نامزدهای جایزه جشنواره معماری ۲۰۱۸ جهان قرار دارند. این جشنواره در آمستردام از ۲۸ تا ۳۰ نوامبر برگزار می‌شود و بهترین طراحان ساختمان از ساختمان مراکز فرهنگی و مغازه‌های خرده‌فروشی گرفته تا مراکز حمل‌و‌نقل و مکان‌های عمومی در این  رویداد سالیانه معرفی می‌شوند و جایزه می‌گیرند. در ادامه به این ۲۱ طراحی می‌پردازیم.

۱. تئاتر نمایش ووکسی تایهو، چین

معماری

طراحی ساختمان تئاتر نمایش ووکسی تایهو (Wuxi Taihu Show Theatre) در چین اثر استیون چیلتون است که طراحی انتزاعی الهام گرفته از دریای پارک بامبو (Sea of Bamboo Park) در Yixing محسوب می‌شود. این سالن تئاتر با گنجایش ۲۰۰۰ نفر در نزدیکی دریاچه تایهو در ووکسی (شهری در خارج از شانگهای) واقع شده است و به واسطه‌ی ستون‌های بلند و باریکی که به شکل یک پرده شگفت‌انگیز بین نمای ساختمان و محیط اطرافش قرار گرفته است، یک جنگل بامبو را در ذهن انسان تداعی می‌کند.

۲. مسجد مرکزی شمس، امارات متحده عربی

معماری

طراحی ساختمان مسجد مرکزی شمس (Shams Central Mosque) در ابوظبی امارات متحده عربی اثر گروه معماری AECOM است که یک پارک وسیع به ابعاد ۹۲/۹۰۳ کیلومتر مربع است و علاوه بر یک مسجد بزرگ، شامل چندین فضای عمومی طبیعی و امکانات تفریحی مانند کانال‌ها، باغ‌ها، مغازه‌ها و کافه‌ها می‌شود.

۳. باغ دریاچه، مالزی

معماری

باغ دریاچه مالزی (Lake Garden Malaysia) در جوهو مالزی توسط  شرکت Archipedia  طراحی شده است. این مجتمع مسکونی سازگار با محیط زیست است و بخشی از تولید، ذخیره و توزیع انرژی را از پنل‌های خورشیدی به دست می‌آورد. علاوه بر این، یک سیستم آبیاری نیز در سرتاسر این مجموعه به کار رفته است که امکان کشاورزی شهری را در بالکن‌های خصوصی و همینطور حیاط اصلی فراهم می‌کند.

۴. پل تجاری چیتگر، ایران

معماری

طراحی پل تجاری چیتگر (Chitgar Commercial Bridge) در تهران اثری از مهدی کامبوزیا است که بخشی از یک دایره کامل را تشکیل می‌دهد و دریاچه چیتگر (یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های مصنوعی ایران) را به منطقه پارک جنگلی وصل می‌کند.

طراحی پل تجاری چیتگر در تهران اثری از مهدی کامبوزیا

این پل نه تنها چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به مناظر اطراف ایجاد می‌کند، بلکه دارای فضاهای تفریحی و اولین آکواریوم آب شیرین در تهران نیز هست.

۵. مرکز فرهنگی آتاتورک، ترکیه

معماری

طراحی مرکز فرهنگی آتاتورک (Ataturk Culture Centre) در استانبول ترکیه اثر Tabanlioglu Architects است. این مجموعه فرهنگی و هنری شامل یک خانه اپرا با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر، سالن‌های کوچک‌تر برای کنسرت، سال‌های تئاتر، چندین سینما، کتابخانه، مغازه‌های مد، کافه‌ها و رستوران‌ها است.

۶. TEC H.C. Ørsted Gymnasiet، دانمارک

معماری

طراحی TEC H.C. Ørsted Gymnasiet در کپنهاگ دانمارک اثر KANT Arkitekter است که برای یک شهربازی علمی و تکنولوژی در نظر گرفته شده است. ساختار انباشته این سازه ۸۰۰۰ متر مربعی، یک اشاره بصری به سلول‌های الکترومغناطیسی دارد.

۷. Eine Phantastische Kunstwerk، کانادا

معماری

خالق طراحی Eine Phantastische Kunstwerk در ونکوور کانادا، RUFproject است. این چرخ مسکونی با آب‌نمایی در جلوی آن، چشم‌اندازی ۱۸۰ درجه به ساحل شمال، به سمت جزایر خلیج و اقیانوس آرام دارد و شامل یک پارک معلق با دریاچه، ساحل، سالن بدنسازی و سالن رقص در بخش باغ آسمان (Sky Garden) است. یک اسپا نیز در این محل وجود دارد که با استخر گرم روباز، سالن استراحت، سونا و اتاق بخار از مشتریان استقبال خواهد کرد.

۸. اسکای پاد، چین

معماری

اسکای پاد (SkyPod) در شنژن چین توسط PLP Architecture طراحی شده است و این سازه آینده‌نگرانه، ماهیت آسانسورهای مدرن امروزی را به کل تغییر داده است به طوری که مانند یک ژیروسکوپ (چرخش‌نما) عمل می‌کند. این سازه با استفاده از سیستم‌های تثبیت‌کننده دیجیتال دینامیکی در قطارهای سریع‌السیر، به گونه‌ای می‌چرخد که کف آن همیشه افقی باقی می‌ماند. یک زیرساخت دیجیتالی و فیزیکی کاملا یکپارچه را تصور کنید که از درب منزل خود سوار آن می‌شوید، در کافه مورد علاقه خود توقف می‌کنید و در حالیکه مناظر ۱۸۰ درجه شهر زیر پایتان است، یک راست به دفتر کارتان در طبقه ۵۵ می‌روید.

۹. توربین باد، ایالات متحده

معماری

توربین باد (The Wind Turbine) در نیویورک ایالات متحده اثر اسکات براونریگ و معماری و مشاوره کراون است. در این طراحی فوق‌العاده، یک سازه عجیب و غریب در مرکز یک محیط شهری با برج‌های متعدد قرار دارد. توربین باد باعث یک تجربه پویا می‌شود به طوری که مناظر آسمانخراش‌های خیابان پارک تا مناظر بدون مانع شمال خیابان و فراتر از آن قابل مشاهده است.

۱۰. Audemars Piguet Hôtel des Horlogers، سوئیس

معماری

Audemars Piguet Hôtel des Horlogers در سوئیس، توسط BIG. Bjarke Ingels Group طراحی شده است و شامل ۵ تخته سنگ زیگزاگی است که با شیبی ملایم به محیط بیرون ادامه می‌یابد و مستقیما به موزه و محل اسکی وصل می‌شود. در فضای داخلی نیز یک راهروی ممتد وجود دارد که با شیبی ملایم به اتاق‌ها می‌رسد و امکان ارائه خدمات را تسهیل می‌کند.

۱۱. تراپیکالیا، فرانسه

معماری

طراحی تراپیکالیا (Tropicalia) در فرانسه اثر Coldefy & Associates Architects Urban Planners است. این سازه منحنی تا حدودی در محیط اطراف استتار شده است و بزرگ‌ترین گلخانه گرمسیری جهان در یک مکان به حساب می‌آید. این سازه که به لحاظ مصرف انرژی مقرون به صرفه است دارای یک سقف گنبدی دولایه است و نور اشعه بنفش که از آن عبور می‌کند را فیلتر کرده و درعین حال شرایط حرارتی فضای داخلی را نیز کنترل می‌کند.

۱۲. تفرجگاه آبگرم Wuyi Yuansu، چین

معماری

تفرجگاه آبگرم Wuyi Yuansu در یوانسو چین توسط CLOU architects طراحی شده است. این تفرجگاه کوهستانی، ۱۵ هزار متر مربع است و بیش از ۸۰ ویلا و ۲۸ کلبه دارد که مناظر طبیعت را در محیط آرام‌بخش جنگل پیشکش مهمانان می‌کند.

۱۳. The Nobel Quran Oasis، عربستان سعودی

معماری

The Nobel Quran Oasis در شهر مدینه عربستان سعودی توسط Gerber Architekten طراحی شده است. این موزه به قرآن اختصاص دارد و شامل اتاق‌های نمایش بدون ستون در سه بخش است که بازدیدگنندگان را با تاریخ فرهنگ اسلام و قرآن آشنا می‌کند. سقف برگی شکل طلایی رنگ آن با پنل‌های خورشیدی طراحی شده است و امکان انواع نورپردازی را با توجه به ارتفاع هر یک از فضاهای نمایشی فراهم می‌کند.

۱۴. Sheraton Phu Quoc، ویتنام

معماری

طراحی Sheraton Phu Quoc در ویتنام اثر VTN Architects است. این هتل شش طبقه باشکوه در میان فضای سرسبزی از درختان مختلف ساخته خواهد شد. شبکه‌ای از کرکره‌‌ها در این سازه وجود دارد که باعث ایجاد سایه روی کل ساختمان می شود.

۱۵. دفتر مرکزی تکنولوژی توربوسیل، ایران

معماری

دفتر مرکزی تکنولوژی توربوسیل در تهران توسط معماری موج جدید طراحی شده است. این سازه فناورانه، یک سقف شیب‌دار با پوشش چمن دارد.

۱۶. اقامتگاه دانشجویی سووئیت واتر، ایالات متحده

معماری

طراحی اقامتگاه دانشجویی سووئیت واتر (Sweetwater Student Housing) در ایالات متحده توسط Sordo Madaleno Arquitectos انجام شده است. این سازه عمودی حیرت‌آور از وسط به دو نیم شده و باعث به وجود آمدن یک تالار مرکزی شده است. به این ترتیب امکان تهویه هوا و همینطور تعامل ایده‌ها، سخنرانی‌ها و ایجاد حس جمعی بودن افزایش می‌یابد.

۱۷. برج هیلا، مکزیک

معماری

برج هیلا (Helea Tower) در پوبلا مکزیک اثری از Bulnes Arquitectos است. این برج فولادی پیچ و تاب خورده به شکل یک استوانه بتونی خیلی مقاوم است که با ۵۴ ستون ساختاری در قطرهای مختلف مهار می‌شود.

۱۸. شهر شناور، ایران

معماری

شهر شناور (The Floating City) در سلمانشهر توسط مهندس کامران حیرتی طراحی شده است. هدف از ساخت این مجموعه شناور ایجاد هزاران تصویر زیبا از دریا است که از طریق عرشه، پنجره‌های خصوصی و تراس‌های سرپوشیده و ورودی‌ها به آب‌های اطراف، این مناظر شگفت‌انگیز را پیشکش هر بیننده‌ای می‌کند.

طراحی شهر شناور در سلمانشهر توسط مهندس کامران حیرتی

بازدیدکنندگان و ساکنان این شهر شناور می‌توانند در پیاده‌روهای سرپوشیده حرکت کنند و به فضاهای باز خیلی وسیعی برسند و مجددا به میدان بسته‌ای مملو از جمعیت وارد شوند.

۱۹. ایستگاه مترو Klenovyi Bulvar، روسیه

معماری

ایستگاه مترو (Klenovyi Bulvar) در مسکو روسیه توسط IND architects طراحی شده است. این سازه مینیمالیستی با الهام از شکل معبد طراحی شده و شکل قوسی ظاهر آن، استعاره‌ای از ابرها هستند. این ایستگاه در نزدیکی منطقه تاریخی اطراف پارک کلومنسکی (Kolomenskoye Park) قرار دارد و قصد دارد تصور کلی راجع به مترو به عنوان فرورفتن در زمین را تغییر دهید و اینطور تصور کنید که به داخل ابرها فرو می‌روید، در نتیجه حس راحتی و سبکی را در ما ایجاد کرده و درعین حال ابهت و شکوه این منطقه تاریخی را نیز به ما یادآوری می‌کند.

۲۰. تور مونپارناس، فرانسه

معماری

تور مونپارناس (Tour Montparnasse) در پاریس توسط استودیو گانگ طراحی شده است و مناظر فوق‌العاده شهر را پیشکش بازدیدکنندگان می‌کند. این برج پایدار براق، نمایی با عملکرد بالا دارد به طوری که فشار باد را کاهش می‌دهد و تصاویر شهر را زیر پای بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. سقف آن نیز با پنل‌های خورشیدی ساخته شده است. رستوران‌های تراس‌‌دار و چندین باغ نیز در طبقات پایین‌تر وجود دارد.

۲۱. مرکز تجارت جهانی تهران، ایران

معماری

مرکز تجارت جهانی تهران (Tehran World Trade Centre) در ایران توسط معماری حرکت سیال طراحی شده است. در بخش پایینی ساختار سه بعدی منحصر به فرد این برج، یک فضای باز وجود دارد که به عنوان دودکش خورشیدی عمل می‌کند و امکان تهویه هوا را افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه