سی و‌ سه پل در معرض نشست زمین قرار دارد

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
 سی و‌ سه پل در معرض نشست زمین قرار دارد

با پوک شدن خاک بستر پل‌ها، فشار طبیعی حاصل از وزن سازه پل و عبور کنترل نشده عابران، سی‌وسه پل در حال نشست است.

سازه و بدنه اصلی سی‌وسه‌ پل آجری بوده و دارای پایه‌هایی قدرتمندی از سنگ و ساروج، ملات یا اندودی (روکش) آبدوست است که برای ادامه حیات خود به طور دائمی به آب نیاز دارد. در نبود آب، این سازه گیرش و استحکام خود را از دست داده و باعث ایجاد ترک در نقاط مختلف سی‌و‌سه پل می‌شود. حمید مظاهری تهرانی، رئیس پژوهشکده تخصصی «پنج اُ هفت» در اصفهان در این‌باره گفته است:

ساروج به واسطه نوع ترکیبات خود و نحوه و فرآیند ماهرانه به عمل‌آوری آن، در ذات خود قادر به تحمل دوره‌هایی از خشکی و کم‌آبی است؛ و اساسا خشکسالی و خشک شدن رودخانه زاینده‌رود از زمان ساخت این پل‌ها در دوره صفوی، بسیار و هر ساله اتفاق می ‌افتاده است.

او در ادامه افزود:

بسیاری از ترک‌ها و شکستگی‌های قابل مشاهده روی سی‌و سه‌پل به علت نشست و فرسودگی طبیعی مصالح به کار رفته در ساختار آن است، و این عوارض حتی در صورت پر آب بودن زاینده‌رود نیز به مرور زمان اتفاق می‌افتاد؛ اما خشکی آب این رودخانه باعث سستی و ضعف بی‌سابقه‌ای در لایه خاکی و سنگی سی‌و‌سه پل شده است.

نشست سی و سه پل

از جمله موارد تاثیر‌گذار در این اتفاق می‌توان به گسترش پوک شدن خاک بستر، فشار طبیعی حاصل از وزن سازه پل، بارهای مازاد مانند آسفالت و سنگ‌فرش نادرست، عبور کنترل نشده گردشگران و عابران و همچنین نحوه غیر اصولی و آسیب‌رسان نورپردازی این پل، که بر مبنای ایجاد حفره و تخریب در بدنه پل و کاشت نورافکن‌های بسیار بزرگ طرح‌ریزی شده بود، اشاره کرد.

تهرانی در این‌باره گفته است:

با سست شدن خاک و عبور از آستانه تحمل، نخست لایه سنگی و خاکی بستر پل و سپس سنگ و ساروج پل‌ها بر اثر بی‌آبی و خشکسالی طولانی، باعث فرونشست لایه خاکی زیرین پل و در نتیجه در هم شکستن کامل پل می‌شود.

او معتقد است روند فرو رفتن پل در دل زمین، در بخش‌های غیر قابل رویت و در زیر زمین، در حال پیشروی و وقوع است.

عکس:ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه