توسعه گردشگری با رویدادهای «همدان ۲۰۱۸» و «تبریز ۲۰۱۸»

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۰
توسعه گردشگری با رویدادهای «همدان ۲۰۱۸» و «تبریز ۲۰۱۸»

برگزاری رویدادهای «همدان ۲۰۱۸» و «تبریز ۲۰۱۸» به رونق گردشگری کشور کمک بزرگی خواهد کرد.

امروز دوشنبه ۵ شهریور «کنفرانس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸، پایتخت گردشگری آسیا» برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در این کنفرانس گفت:

جای بسی خوشبختی است که در نخستین سال فعالیت دولت دوازدهم شاهد برگزاری رویدادهای ارزنده بین‌المللی با محوریت گردشگری در کشورمان هستیم و تحرک و پویایی حاصل از این رویدادها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریسم ایران تزریق می‌کند.

وی بیان کرد:

برگزاری رویداد «تبریز ۲۰۱۸»، جشن‌های ثبت جهانی آثار ایران، نمایشگاه‌های فاخر میراث فرهنگی سایر کشورها در ایران و امروز نیز، محفل فرخنده «همدان» با حضور گرم شما عزیزان، نشاطی مضاعف به چرخه فعال گردشگری ایران می‌دهد.

هم‌اکنون صنعت گردشگری رتبه سوم اقتصاد جهان را از آن خود کرده است و به مسیر رشد خود همچنان ادامه می‌دهد. در سال ۲۰۱۷، گردشگری در دنیا ۷ درصد رشد کرده و اکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر گردشگر در دنیا وجود دارد.

گردشگری متشکل از سه بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، همچنین از ویژگی‌های ابعاد اقتصادی صنعت گردشگری می‌توان به ارزآوری و ایجاد درآمدهای داخلی و ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری کمتر و سرعت بالاتر نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی دیگر و نیز عامل تحرک بودن دیگر بخش‌های اقتصادی اشاره کرد. از نظر اقتصادی، صنعت گردشگری فاقد نقص است.

گردشگری در بخش اجتماعی نیز اهمیت فراوانی دارد، از مهم‌ترین ابعاد اجتماعی صنعت گردشگری توزیع عادلانه ثروت است. عباس برزگر در استان فارس یکی از افراد موفق در این حوزه است که توانسته است از طریق صنعت گردشگری درآمد کسب کند و امروزه به عنوان یک کارآفرین موفق و یکی از افراد ثروتمند زندگی می‌کند.

بنا به عقیده کارشناسان اقتصادی صنعت گردشگری همچنان مسیر رشد خود را ادامه خواهد داد و با توجه به هوشمندسازی و ایجاد تغییرات در صنایع گوناگون، تنها صنعتی که پیش‌بینی می‌شود با شتاب به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد، صنعت گردشگری است.

در رابطه با بعد اجتماعی صنعت گردشگری باید گفت این صنعت آفریننده نشاط و امید اجتماعی است.

این صنعت از نظر فرهنگی ارزش زیادی دارد زیرا ایران کشوری است که در ساخت تمدن نقش مهمی را ایفا کرده است. گردشگری راه معرفی این تمدن است. داشته‌های مهم کشور را به وسیله گردشگری می‌توان انتقال داد و بنابراین هر گردشگر خارجی که وارد ایران می‌شود تبدیل به سفیر فرهنگی ایران خواهد شد.

ایران دارای بناهای تاریخی زیادی است و یک میلیون اثر تاریخی در این کشور شناسایی شده و بیش از ۳۴ هزار اثر ثبت ملی شده است، همچنین ۲۳ اثر ثبت جهانی داریم که حاکی از اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران است.

تا قبل از دولت یازدهم ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره در کشور وجود داشت که اکنون به ۱۵۸ هتل افزایش یافته است، امید بر آن است با اجرای ۱۹۰۰ پروژه گردشگری با اعتبار ۴۳ هزار میلیارد تومان و افتتاح ۱۲۰۰ پروژه از این تعداد، تا پایان دولت دوازدهم گام بلندی در حوزه گردشگری برداشته شود.

مونسان گفت:

اعتقاد دارم همدان می‌تواند یک مقصد جدید گردشگری در کشور به‌واسطه جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی باشد، ۱۸۰۰ جاذبه طبیعی ثبت شده، آب و هوای مطلوب و نیز طبیعت بکر این استان باعث شده تا همدان جزو ۵ استان برتر گردشگری کشور باشد و خوشبختانه در یک سال گذشته شاهد روند رو به رشد گردشگری در این استان بوده‌ایم. برگزاری اجلاس unwto به این روند رو به رشد در استان همدان کمک خواهد کرد و مطمئن هستم که رویداد همدان ۲۰۱۸ و تبریز ۲۰۱۸ به رونق گردشگری در کشور کمک می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه