گلیم نقش برجسته ایلام در انتظار جهانی شدن

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵
گلیم نقش برجسته ایلام در انتظار جهانی شدن

ایلام از سوی شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی به‌عنوان شهر «ملی گلیم نقش‌برجسته» انتخاب شده و در انتظار ثبت جهانی است.

گلیم نقش‌برجسته که از ترکیب گلیم ساده و گره قالی در متن تشکیل شده است، در ایلام رواج بسیاری دارد. علت این امر بافنده‌ای به نام «سحر چلانگر» از روستای زنجیره (از توابع شهرستان سرابله استان ایلام) است، که در قسمتی از بافته خود از گره قالی استفاده کرده است. پس از رواج بافت این نوع گلیم در استان ایلام، اکنون بیش از چهار هزار نفر در این صنعت دستی مشغول به کار هستند. در حال حاضر این رشته از صنایع دستی در انتظار ثبت جهانی است.

عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان ایلام در این‌باره گفته است:

گلیم نقش برجسته مهم‌ترین و شاخص‌ترین صنعت دستی و بومی ایلام است که سالانه سه هزار متر از این نوع گلیم توسط بافندگان ایلامی تولید می‌شود. در حال حاضر ۴۵۰۰ نفر در ۵۲ کارگاه مشغول بافت گلیم هستند و در مجموع، ۵۰ درصد از افرادی که در حوزه صنایع دستی کار می‌کنند، در این حوزه فعالیت می‌کنند.

او در ادامه افزود:

 گلیم نقش‌برجسته ایلام در ۲۰ کشور دنیا به فروش می‌رسد و طی یک سال گذشته ۱۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است. این محصول، هولوگرام ملی دریافت کرده است و به عنوان سوغات و برند اختصاصی ایلام عرضه می‌شود.

گلیم نقش‌برجسته ایلام در سال ۱۳۶۶ از تلفیق گلیم و قالی به وجود آمد و در سال ۶۷ در ردیف ۴۲ فهرست آثار ملی کشور به نام «گلیم نقش‌برجسته ایلام» به ثبت رسید. این گلیم در حال حاضر به کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، ژاپن و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه