تایلند و خطراتی که نمی توان نادیده گرفت (قسمت دوم)

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
تایلند و خطراتی که نمی توان نادیده گرفت (قسمت دوم)

تایلند را بی‌اغراق یکی از مقاصد گردشگری محبوب است، اما این سرزمین همچنین سکونتگاه شماری از جانوران خطرناک است که گاهی مرگ‌آفرین هستند.

بهتر است همیشه از پیش برای خطرات غیرمنتظره‌ای که ممکن است در طول یک سافاری لذت‌بخش در تایلند با آن‌ها مواجه شوید، آمادگی کافی داشته باشید. چون در کنار مناظر زیبا و چشم‌نواز و حضور در طبیعت و لذت بردن از حیات وحش غنی، موجوداتی خطرناک در گوشه و کنار این کشور حضور دارند که ممکن است پایان ناخوشایندی برای سفر دلپذیرتان رقم بزنند.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا معرفی خطرناک‌ترین گونه‌های ساکن تایلند را دنبال کرده و شما را با دیگر حیوانات مرگ‌آفرین ساکن این کشور آشنا کنیم. البته فراموش نکنید که آشنایی با این مخلوقات نباید شما را از تجربه بازدید از یکی از مقاصد معروف و محبوب دنیای گردشگری منصرف کند.

سفر به تایلند و آشنایی با حیوانات خطرناکش

درخشش نور خورشید، سواحل دوست‌داشتنی، مردمی مهربان، معماری خیره کننده، فرهنگ قابل توجه و یک دنیا چشم‌انداز فریبنده و البته غذا و خوراکی‌های خوشمزه چیزهایی است که نباید تنها به خاطر ریسک روبرویی‌هایی ناخوشایندی که گاه و بیگاه رخ می‌دهند، نادیده گرفته شوند. هم جانب احتیاط را نگاه دارید و هم از یک سفر ماجراجویانه و یک طبیعت‌گردی رویایی در تایلند لذت ببرید.

کوسه ببری (Tiger Shark)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید کوسه‌های ببری (ببر کوسه) هم تقریبا به اندازه کوسه‌های بزرگ سفید به انسان‌ها حمله می‌کنند. این گونه کوسه به‌صورت میانگین حدود سه متر طول داشته و روی بدنش خطوطی شبیه به خطوط پوست ببر دارد که به خوبی علت نامگذاری‌شان را توضیح می‌دهد.

رنگ سبز آبی بدن کوسه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به خوبی در آب استتار کرده و از دید پنهان شوند. آن‌ها همچنین ترجیح می‌دهند خیلی آهسته و بدون توجه به طعمه‌ی خود نزدیک شوند. کوسه‌های ببری رژیم غذایی خاص و محدودی داشته و تقریبا هر چیزی را امتحان می‌کنند. از زباله‌های انسانی ریخته شده در دریا گرفته تا لاک‌پشت، دلفین، پرندگان و البته انواع ماهی. 

شامه قوی، دندان‌های تیزه و آرواره‌هایی قدرتمند از آن‌ها شکارچیان کارآمد و قاتلانی زبر دست ساخته است که به راحتی حتی لاک سخت بدن لاکپشت و پوسته‌ی صدف‌ها را خرد می‌کند. کوسه‌های ببری به‌صورت معمول به تعقیب طعمه نمی‌پردازند. همچنین آن‌ها برخلاف کوسه‌های سفید که بعد از حمله به انسان شناکنان از محل دور می‌شوند، ترجیح می‌دهند همان اطراف باقی مانده و چرخی بزنند.

عقرب ماهی (Scorpionfish)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

عقرب ماهی که گاهی اوقات از آن با نام «صخره ماهی» (rockfish) نیز یاد می‌شود، نام خود را از حضورش در میان صخره‌های کف اقیانوس گرفته است. عقرب ماهی بدنی خاص دارد که به آن اجازه می‌دهد به سادگی در محیط اطراف پنهان شده و از دید چه طعمه و چه شکارچی مخفی شود.

تیغ‌ یا خارهای عقرب ماهی دارای سمی است که طعمه را بی‌حس کرده و سپس آن را می‌کشد، سپس عقرب ماهی طعمه حاضر و آماده را یک جا می‌بلعد. اگرچه این سم اغلب برای انسان کشنده نیست، اما ممکن است درد شدیدی را برای قربانی به ارمغان بیاورد که تحملش بسیار سخت است. بی‌حسی، تورم و خونریزی دیگر عوارض مسموم شدن با سم این ماهی است که بهتر است خیلی زود درمان شود. به این ترتیب می‌توان از بروز سایر عوارضی همچون تهوع و مشکلات تنفسی جلوگیری کرد.

عقرب ماهی می‌تواند بیست و چهار ساعت بیرون از آب زندگی کند، بنابراین بهتر است گردشگران حتی حین حضور در ساحل و راه رفتن روی شن و ماسه نیز دقت کرده و مراقب خود باشند. 

زالوی خشکی‌زی (Land Leech)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

شاید این صحنه برای شما هم آشنا باشد، فردی از آب بیرون می‌آید در حالی که یک زالوی تشنه به خون به پوست بدنش متصل شده است. مسلما این منظره‌ای خوشایند نبوده و چه بسا باعث ترس و وحشت افراد شود. به همین خاطر بهتر است بدانید در تایلند حتی لازم نیست وارد آب شوید تا مورد تهاجم این مخلوق خون‌خوار قرار بگیرید.

زالوهای خشکی‌زی از انواع زالو هستند که در تمامی بخش‌های جنوب شرقی آسیا و از جمله در نواحی جنگلی و سرسبز تایلند قابل مشاهده هستند. آن‌ها دارای دو تا سه آرواره هستند که به کمک آن‌ها به بدن قربانی چسبیده و خون او را می‌مکند. زالوهای خشکی‌زی قادر هستند گرمای بدن قربانی را تشخیص داده و اینگونه خود را طعمه برسانند.

به دلیل حضور گسترده این مخلوق خطرناک در اواقات خاصی از سال، پوششی مخصوص و ضد زالو (leech socks) برای فروش به گردشگران ارائه می‌شود. این جوراب‌ها اگرچه به خاطر شکل ظاهری‌شان چندان جذاب و مطابق مدر روز نیستند، اما دست کم شما را از حملات زالوها در امان نگاه می‌دارند.

ببر هندوچین (Indochinese Tiger)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

در حقیقت دو گونه مختلف ببر در تایلند زندگی می‌کنند، یکی ببرهای هندوچین و دیگر که یک گونه کوچک‌تر که با نام «ببر مالایا» (Malayan tiger) شناخته می‌شود. متأسفانه باید اشاره کنیم که هر دو گونه این روزها در معرض خطر انقراض قرار دارند، به طوری که تخمین زده می‌شود کمتر از ۱,۸۰۰ ببر هندوچینی در جهان باقی مانده‌اند. حتی تصور می‌شود که نسل این گربه‌سان زیبا و باشکوه به‌طور کامل در کشور چین منقرض شده است.

علی‌رغم این مسئله ناخوشایند، باید بپذیریم که ببرهای هندوچین شکارچیانی به شدت مجهز و کارآمد هستند که در مصاف با پستانداران بزرگ جثه‌ای همچون آهو و گرازهای وحشی به خوبی از عهده برآمده و طعمه را به دام می‌اندازند. ببرهندوچین شکارچی تنها است که انزوا را به فعالیت گروهی ترجیح می‌دهد. این درنده‌ی خوش نقش و نگار شکار را با سرعتی فو‌ق‌العاده تعقیب کرده و آن را میان آرواره‌های قدرتمند خود اسیر می‌کند. بهتر است بدانید ببر هندوچین گاهی به انسان‌ها نیز حمله کرده و آن‌ها را کشته‌اند. در حالی که به ندرت گزارشی در این زمینه ارائه شده، اما بهتر است برای احتیاط هم که شده از تحریک حیوان تا حدممکن خودداری کنید.

حلزون مخروطی (Cone Snail)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

در تایلند حتی حلزون‌ها هم می‌توانند به مخلوقاتی مرگ‌بار و کشنده تبدیل شوند. ظاهر بی‌آزار حلزون مخلوط ممکن است فریبنده و بی‌خطر به نظر برسد، اما بهتر است بدانید که درست زیر پوسته این حلزون یک نیزه (سوهانک) قرار داد که قادر است شکار را مسموم کند.

سم این حلزون شامل «کونوتوکیسن» (conotoxin) است که باعث حمله قلبی یا فلج شده و شکار را ظرف تنها چند دقیقه می‌کشد. در حالی که حلزون‌های مخروطی به‌صورت معمول مزاحمتی برای انسان ایجاد نمی‌کنند، اما ممکن است در صورت تماس با انسان رفتار تهاجمی از خود نشان دهند. نیزه یا سوهانک این حلزون به اندازه‌ای بزرگ است که حتی قادر است به لباس غواصی نیز نفوذ کند. در این حالت اگر حلزون به اندازه کافی بزرگ باشد، می‌تواند به میزان کافی سم وارد بدن انسان کرده و فرد را مسموم کند. عوارضی همون بی‌حسی، اختلالات بینایی، تهوع، فلج، مشکلات تنفسی و گاهی مرگ از پیامدهای مسمومیت با سم این حلزون هستند. 

مار کرای (کریت) نواری (Banded Krait)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

رنگ سیاه و زرد مارهای کرای نواری در تایلند یک علامت مشخص هشدار است که به‌صورت واضح اعلام می‌کند بهتر است مراقب خود باشید!

این مارها به‌صورت معمول حدود یک الی یک و نیم متر طول داشته و بسیار خطرناک و سمی هستند. زهر این مار می‌تواند باعث فلج سیستم عصبی بدن شده و در نهایت خفگی یا مشکلات در دیگر اندام‌ها را به دنبال داشته باشد. بسیاری از افراد تنها چند ساعت بعد از گزیده شدن توسط این مار، جان خود را از دست می‌دهند.

جالب است بدانید مارهای کرای از مارهای دیگر تغذیه می‌کنند و خوشبختانه گونه‌ای مهاجم نیستند، مگر آنکه تحریک شوند. به همین خاطر می‌توان خیلی راحت از این موجودات شب‌زی فاصله گرفته از خطر گزیده شدن دور ماند. 

شیرماهی قرمز (Red Lionfish)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

اگر در طبیعت تنها یک موجود باشد که باید با یک علامت نئون بزرگ به دیگران هشدار دهد که به من نزدیک نشوید! قطعا و بدون هیچ تردیدی این افتخار از آن شیرماهی قرمز است که همچنین با نام «اژدها ماهی» (dragon fish) شناخته می‌شود.

خطوط قرمز و زرد بدن این ماهی شبیه خطوط بدن گورخر است و در حدود ۱۸ باله پشتی جالب توجه دارد. این ظاهر عجیب به خوبی دیگران را متقاعد می‌کند که فاصله‌شان را با این مخلوق حفظ کنند. این باله‌ها حاوی مقادیر بالای سم هستند که به شکار صدمه زده و انسان‌های بی‌احتیاط را در معرض خطراتی جدی قرار می‌دهد.

اگرچه سم شیرماهی به قدر کافی برای کشتن یک انسان سالم قوی نیست، اما می‌تواند باعث ایجاد درد بسیار شدید و نیز احساس تهوع شود. این ماهی می‌تواند به خطری جدی برای شناگران و غواصان تبدیل شود، به ویژه آن دسته که به سراغ مرجان‌‌ها یا صخره‌های زیر آب می‌روند. شیرماهی که از قضا از اعضای خانواده عقرب ماهی است، در صورت احساس خطر به موجودی مهاجم تبدیل می‌شود که با سرعتی باورنکردنی حرکت می‌کند.

لارو گزنه (Stinging Nettle Caterpillar)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

اگر شما تصور می‌کنید که لمس کردن یک لارو کاری جالب است، باید بدانید که گاهی این کار می‌تواند بسیار دردناک باشد. به‌خصوص اگر به سراغ این لارو خاص (Darna pallivitta) بروید. این حشره دارای یک سری مکنده ریز روی بدن خود است که به لارو اجازه می‌دهند به برگ و شاخه‌های درختان متصل شده، از جایی به جای دیگر برود و تغذیه کند.

به علاوه بدن آن‌ها با یک سری بیرون زدگی‌های نوک تیز پوشیده شده که تماس با آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد دردی شدید شده و حتی برای تنفس فرد مشکلاتی ایجاد کند. این مخلوقات ترسناک در تمامی بخش‌های جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند، هرچند گاهی اوقات با چسبیدن به محموله‌های تجاری خود را به نقاط دیگر جهان رسانده‌اند، به‌طوری که هم‌اکنون آن‌ها حتی در شمار گونه‌های مهاجم هاوایی نیز حضور پیدا کرده‌اند. همچون دیگر کرم‌ها، این نوع نیز در نهایت به شب پره تبدیل می‌شود که در مقام مقایسه، خطر کمتری دارد.

پلنگ ابری (Clouded Leopard)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

پلنگ ابری موجودی مرموز و شگفت‌انگیز است، به‌طوری که هنوز نمی‌توان به‌صورت دقیق در مورد زندگی و حضور آن‌ها در حیات وحش توضیحاتی ارائه کرد. تعدادی از آن‌ها که در اسارت مورد بررسی قرار گرفتند حتی قادر به کشیدن زوزه یا خرخر کردن نبودند و اطلاعات چندانی را در اختیار محققان قرار ندادند.

این گربه‌سان را باید مخلوقی کوچک دانست که در حدود ۹۰ سانتی‌متر طول دارد، اما در مقابل مهارت‌های شکار این جانور شگفت‌انگیز حقیقتا خارق‌العاده و تأثیرگذار است، به‌طوری که آن‌ها را به موجوداتی ترسناک مبدل کرده است. پلنگ ابری در مقایسه با دیگر گربه‌های وحشی، دندان‌های بزرگ و تیزی دارد، به علاوه آرواره این جانور می‌تواند تا صد درجه باز شود. از سوی دیگر قوزک جانور با قدرت چرخش به سمت عقب به پلنگ اجازه می‌دهد که درست شبیه به سنجاب از درخت پایین بیاید. محققان در خلال بررسی‌های خود مشاهده کردند که این حیوانات گاهی هنگام غذاخوردن به یکدیگر حمله‌ور می‌شوند. همچنین گاهی پلنگ ماده حین جفت‌گیری توسط پلنگ نر کشته می‌شود.

به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد روبرو شدن با این مخلوقات ترسناک و بعضا کشنده چیست؟ تایلند برای شما چه جذابیت‌هایی دارد و آیا این کشور علی‌رغم شانس مواجه با این موجودات، مقصد محبوب گردشگری شما هست؟ فراموش نکنید نظرات خود را در این زمینه با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Wanderwisdom

دیدگاه