مصر باستان؛ سرزمین عجایب تاریخی

سحر مردانه
سحر مردانه چهار شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
مصر باستان؛ سرزمین عجایب تاریخی

مصر، کشوری عجیب و جذاب که در شمال شرقی قاره آفریقا قرار گرفته است. علاوه بر این، مصر از جنوب با دریای مدیترانه و از غرب با دریای سرخ نیز ارتباط دارد. مصر باستان از جذابیت‌های گردشگری امروز است.

مصر پر‌جمعیت‌ترین کشور در خاورمیانه محسوب می‌شود که بیشتر جمعیت آن در کنار رود نیل معروف زندگی می‌کنند. مصر یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری را دارا بوده و آثار باستانی متعددی در آن به چشم می‌خورد. مهم‌ترین اثر باستانی موجود در مصر که توانسته نظر گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کند، اهرام سه‌گانه یا همان اهرام ثلاثه است. با توجه به وجود این آثار باستانی غنی و همچنین شهر‌های تفریحی در اطراف ساحل دریای سرخ، صنعت گردشگری در مصر با رونق خوبی رو‌برو شده است. مصر باستان، سر‌زمین فراعنه بوده و آثار برجسته‌ی تاریخی به جا مانده در آن، یادگار همان دوران است.

دکتر «زهی هاوس»، معروف‌ترین باستان‌شناس جهان، فهرستی که از آثار تاریخی و شگفت‌انگیز مصر به دست آورده را در این مقاله به اشتراک گذاشته است. حال، با چند مورد از این آثار بر‌جسته و معروف آشنا خواهیم شد.

۱. اهرام بزرگ و فلات جیزه (Great Pyramids and the Giza Plateau)

مصر

فلات جیزه، یکی از مناطق برجسته باستانی است که نه‌تنها در مصر، بلکه در سراسر جهان شهرت دارد. این منطقه با دارا بودن مجموعه‌‌ای از آثار باستانی معروف و شناخته‌شده، بیشتر شبیه به موزه‌ای سلطنتی است. اسفینکس بزرگ (Great Sphinx) یا همان مجسمه معروف ابوالهول، اهرام بزرگ جیزه یا همان اهرام سه‌گانه و تعدادی از هرم‌های بزرگ و چندین معبد از جمله آثاری هستند که در این منطقه قرار دارند. نکته‌ای که موجب قوت گرفتن جیزه در زمان مصر باستان شده، موقعیت قرار‌گیری آن است، جیزه در نزدیکی شهر ممفیس (Memphis) که محل سلطنت پادشاهان مصری بوده، قرار داشته است.

اگر از مسیر‌های پیشنهادی باستان‌شناسان عبور کنید، طلوع مسحور‌کننده خورشید را بدون تجمع گردشگران خواهید دید. اهرام جیزه، تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان است که هرکدام دارای نامی هستند، خوفو، خفرِع و منقرع نام این سه هرم است. خوفو، بزرگ‌ترین هرم در این میان است که پیشنهاد می‌کنیم حتما بازدیدی از داخل آن داشته باشید. این هر‌م‌ها دارای ساختاری عجیب و با‌شکوه هستند که در همان ابتدا گردشگران را مجذوب خود می‌کنند. قسمت زیر‌زمین این هرم‌ها به روی عموم بسته شده زیرا گفته می‌شود که آرامگاه فراعنه است اما بیشتر قسمت‌های دیگر هرم برای بازدید در دسترس است. این هرم‌ها هرکدام به یک اندازه زیبا و قابل تحسین هستند.

۲. اسفینکس بزرگ

مصر

اسفینکس بزرگ که بیشتر آن را با نام عربی ابوالهول می‌شناسیم، یکی از معروف‌ترین و نفس‌گیر‌ترین مجسمه‌های تاریخی در این منطقه و همچنین در جهان است. این مجسمه در قسمت شرق و رو به خورشید با ابهت خاصی نشسته است، طوری که گردشگران نمی‌توانند از آن چشم بر‌دارند. ‌این مجسمه مر‌موز که با سکوت و آرامش در قسمتی از فلات مستقر است، مخلوطی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، با بال‌های عقاب و دارای سری شبیه سر زنان است. این مجسمه با تراشیدن صخره‌های یک‌پارچه شکل گرفته و دارای قدمتی بیشتر از ۴۵۰۰ سال است. همان طور که به محدوده این مجسمه با‌عظمت نزدیک‌تر می‌شوید، تلاش باستان‌شناسان برای حفظ این اثر تاریخی را درک خواهید کرد. این یکی از آثار تاریخی فلات جیزه است که به لطف مجوز‌های صادر شده از طرف دولت مصر، تنها برای مهمانان تور‌های باستان‌شناسی قابل بازدید است.

۳. مقبره سازندگان هرم‌ها

مصر

این اثر باستانی، یکی دیگر از آثار شگفت‌انگیز مصر است که توانسته نظر مثبت گردشگران را به دست آورد. باستان‌شناسان مصری می‌گویند گردشگرانی که برای بازدید به این منطقه می‌آمدند و اهرام سه‌گانه با آن شکوه و عظمت را می‌دیدند، سوالی در ذهن‌شان شکل می‌گرفت، چه کسانی سازنده این آثار با‌شکوه بوده‌اند؟ گردشگران همیشه با این سوال و ذهنی مغشوش این منطقه را ترک می‌کردند، اما داستان به همین جا ختم نشد. این موضوع باعث شد تا باستان‌شناسان کاوش خود را بیشتر کنند تا به جواب این سوال دست یابند. همیشه گفته می‌شد که بردگان مصری، سازنده این آثار بوده‌اند، اما تحقیقات جدید راز این سوال را برملا کرد. دکتر زهی هاوس می‌گوید:

اگر این سازندگان برده بودند، هیچ‌وقت به آنان اجازه داده نمی‌شد که چنین مقبره با‌شکوهی در کنار فراعنه داشته باشند.

۴. معبد لوکسور (Luxor Temple)

مصر

صد‌ها معبد در مصر وجود دارد، اما معبد لوکسور یکی از زیبا‌ترین و جالب‌ترین معابد در مصر است. بازدید از این مجموعه فقط برای مهمانان تور‌های باستان‌شناسی امکان‌پذیر است. هنگام شب، زمانی که هیچ گردشگری در اطراف شما نیست و مجموعه خالی از جمعیت است، تازه می‌توانید شکوه و زیبایی این معبد با ستون‌های محکم و عظیم را ببینید. این معبد، معبدی جادویی و به‌یادماندنی است که وقف خدایان مصری آمون بوده است. بخش‌هایی از این مجموعه‌ی معابد در پایان دوران حکومت فراعنه تخریب شد، اما بعد‌ها توسط اسکندر کبیر، بازسازی شد. در زمان مصریان باستان، این مجموعه محل برگزاری مراسم حکومتی بوده است.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه