مراکز خرید دامغان؛ از بازار قدیمی تا مراکز خرید مدرن

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
مراکز خرید دامغان؛ از بازار قدیمی تا مراکز خرید مدرن

شهر بسیار کهن دامغان با قدمت چند هزار ساله همچون بسیاری از شهرهای ایران دارای یک بازار قدیمی به نام بازار دامغان و چند مرکز خرید بزرگ و مدرن است.

دامغان یکی از قدیمی‌ ترین شهرهای ایران در استان سمنان است که در ایران باستان پایتخت اشکانیان بوده و آثار باستانی زیادی را در خود جای داده است. بدیهی است که در چنین شهری باید بازاری با قدمت زیاد داشته باشد که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد و سپس به معرفی کوتاه مراکز خرید مدرن و بزرگ این شهر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بازار دامغان

بازار دامغان

منبع: leader.ir

بازار دامغان یکی از یادگاری دوران قاجار در دامغان بوده که به ثبت ملی هم رسیده است. سقف دالانی این بازار گنبدی شکل بوده و گنبدها یکی در میان دارای نوگیر هستند. همچنین سقف اکثر مغازه‌های این بازار نیز به همین شکل است. بازار دامغان که در راسته خیابان امام واقع شده و از غرب به شرق خیابان امتداد یافته، ورودی‌های متعددی دارد که دو دهنه از ورودی‌های آن به‌سمت خیابان امام، یک دهنه به‌سمت بلوار جنوبی، یک دهنه به‌سمت میدان امام، یک ورودی از سمت خیابان باغ جنت و یک ورودی از سمت تکیه درب قلعه است. از دیگر ویژگی‌های معماری بازار دامغان می‌توان به تویزه‌های جناغی روی نیم‌ ستون‌ها اشاره کرد.

بازار دامغان

منبع: leader.ir

جالب است بدانید تمام مغازه‌های این بازار یک در به‌سمت خیابان امام و یک در به‌سمت خود بازار دارند. در ضمن امامزاده‌ای به نام امامزاده نورالله در مجاورت این بازار قرار دارد.

مراکز خرید مدرن

مرکز خرید خندق

مرکز خرید خندق

عکاس: امیر خداداد

مرکز خرید خندق یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید بوده که دارای دو طبقه است و اکثر صنف‌ها به‌ویژه پوشاک در آن فعالیت دارند. این مرکز خرید در بلوار آزادی واقع شده است.

پاساژ مطلب خان

بازار مطلب خان دامغان

منبع: گوگل مپ

از دیگر پاساژها و مراکز خرید دامغان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرکز خرید مهتاب در بلوار امام خمینی
  • پاساژ ۱۵ خرداد در خیابان چشمه علی
  • پاساژ همایون در بلوار پیروزی
  • پاساژ ولیعصر در خیابان ۱۲ فروردین
  • مجتمع تجاری خلیج فارس در خیابان شهرداری
  • فروشگاه و مرکز تعمیر کامپیوتر و موبایل شهر در شهرک گلستان

منبع: تصویر کاور: Leader.ir

مطالب مرتبط:

دیدگاه