دیدنی های استراسبورگ؛ هفتمین شهر بزرگ فرانسه

سحر ارجمند
سحر ارجمند دوشنبه، ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
دیدنی های استراسبورگ؛ هفتمین شهر بزرگ فرانسه

استراسبورگ شهری تاریخی و چند فرهنگی است که در منطقه مرزی آلمان و فرانسه قرار دارد. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری است

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۳ به‌روزرسانی شده است.

اگرچه استراسبورگ اکنون در فرانسه قرار دارد، ریشه آلمانی آن بسیار مشهود است. این شهر دارای خانه‌هایی چوبی، میدان‌های سنگ‌فرش شده و یکی از بزرگ‌ترین محله‌های قرون‌وسطایی در اروپا است. فرهنگ دوگانه‌ آلمانی و فرانسوی این شهر، حتی بر غذاهای آن تأثیر گذاشته است. البته این موضوع اصلاً تعجب‌آور نیست؛ چراکه استراسبورگ در مرز آلمان و فرانسه قرار دارد و در طول سال‌ها، مالکیت آن بین این دو کشور تغییر کرده است. امروزه، این شهر تاریخی نه‌تنها مرکز ناحیه «گرانت است» (Grand Est) در فرانسه است، بلکه محلی برای نشست‌های رسمی پارلمان اروپا محسوب می‌شود. در ادامه نگاهی به بهترین دیدنی‌های استراسبورگ خواهیم لنداخت۔ اگر به این شهر  سفر می‌کنید، بازدید از مکان‌های دیدنی این شهر زیبا و تاریخی را از دست ندهید.  

کلیسای جامع نوتر دام استراسبورگ

طاق ورودی کلیسای نوتردام استراسبورگ، فرانسه

کلیسای جامع استراسبورگ یکی از شگفت‌انگیزترین نمونه‌های معماری گوتیک در جهان است. این کلیسای باشکوه به‌مدت ۲۲۷ سال تا ۱۸۷۴ میلادی، بلندترین ساختمان جهان بود. با این وجود، کلیسای جامع استراسبورگ هنوز هم بلندترین ساختمان به جا مانده از دوران قرون‌وسطی محسوب می‌شود. این کلیسا همچنین ششمین کلیسای بلند در جهان است و افراد بسیاری از آن به‌عنوان زیباترین کلیسای گوتیک در اروپا یاد می‌کنند. در ساخت کلیسای جامع استراسبورگ که با نام «کلیسای جامع نوتر دام» (Cathédrale de Notre-Dame) هم شناخته می‌شود، ترکیبی از معماری رومی و گوتیکی استفاده شده است و طراحی داخلی بسیار چشم‌نوازی دارد.

فرانسه کوچک

برکه و گل های صورتی در فرانسه کوچک استراسبورگ، فرانسه

«فرانسه کوچک» (Petite France) یکی از زیباترین محله‌های قدیمی در اروپا است و در آن خانه‌های چوبی قرون‌وسطایی و بر جا مانده از قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی وجود دارد؛ بسیاری از جاذبه‌های مشهور استراسبورگ در این محله واقع شده است. این محله تاریخی بهترین مکان برای پیاده‌روی است و رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری دارد.

کلیسای سنت پیر لوژون

گنبد فیروزه ای کلیسای سنت پیتر استراسبورگ، فرانسه

«کلیسای سنت پیر لوژون» (Saint-Pierre Le Jeune Church)، تقریباً برای ۲۰۰ سال به دو قسمت تقسیم شده بود، که یک قسمت برای پروتستان‌ها و قسمتی دیگر برای کاتولیک‌ها بود. این کلیسا در ظاهر هم هویتی دوگانه و فضای بیرونی خیره‌کننده‌ای دارد که هر رهگذری را وسوسه می‌کند؛ اما طراحی داخلی آن با نقاشی‌های رنگارنگ متعلق به قرن ۱۴ و ۱۵ کاملاً متفاوت است. این کلیسا از قدمت بالایی برخوردار است و بقایای یک کلیسای کوچک قرن هفتمی در آن به چشم می‌خورد و قدمت صومعه آن به ۱۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. کلیسای سنت پیر لوژون به‌دلیل آثار هنری و معماری زیبا و چشم‌نوازی که دارد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کلیساهای استراسبورگ شناخته می‌شود.

موزه لوور نوتر دام

گردشگران در حال رفتن به موزه لوور نوتردام استراسبورگ، فرانسه

در سال ۱۳۴۹، کارگران مسئول نگهداری کلیسای جامع، «موزه لوور نوتر دام» (L’Oeuvre Notre-Dame Museum) را تأسیس کردند. قسمت شرقی ساختمان، قدیمی‌ترین بخش آن است که در قرن ۱۶ میلادی بازسازی شد، و قسمت غربی آن از ۱۵۷۹ تا ۱۵۸۵ ساخته شده است. امروزه این ساختمان قدیمی محل موزه لوور نوتر دام است که یکی از ارزشمندترین مجموعه‌های هنر قرون‌وسطایی اروپا در آن نگهداری می‌شود. این مجموعه، هفت قرن تکامل هنری استراسبورگ و منطقه جلگه راین بالا را به نمایش می‌گذارد. نمونه‌های اصلی مجسمه‌های کلیسای جامع و همچنین نقاشی‌ها و پنجره‌های شیشه‌ای هم در این موزه قرار دارد.

پارک اورانژری

گیاهان زینتی در پارک اورانژری استراسبورگ، فرانسه

«پارک اورانژری» (Parc de l'Orangerie)، قدیمی‌ترین پارک در استراسبورگ است که در سمت جنوب شرقی «کاخ اروپا» (Palais de l'Europe) قرار دارد. این پارک زیبا در اوایل قرن ۱۹ میلادی برای ملکه ژوزفین ساخته شد. امروزه از عمارت ژوزفین که در این پارک قرار دارد برای برگزاری نمایشگاه‌ها و مهمانی‌های مختلف استفاده می‌شود. پارک اورنژری، محیطی عاشقانه و مناسب پیک‌نیک دارد و یک دریاچه و آبشار هم زیبایی آن را تکمیل می‌کند. یک مزرعه مینیاتوری، یک باغ‌وحش کوچک و رایگان، رستوران و سالن بولینگ هم در این پارک وجود دارد.

کاخ روهان

تصویر کاخ روهان در دریاچه مقابل آن استراسبورگ، فرانسه

«کاخ روهان» (Palais Rohan)، زمانی محل اقامت شاهزادگان اسقف و کاردینال‌های خاندان روهان بوده است. این کاخ در اوایل دهه ۱۷۰۰ میلادی ساخته شد و از آن پس میزبان شخصیت‌های تاریخی و مشهور بسیاری از جمله ماری آنتوانت و ناپلئون بوده است. این ساختمان تا زمان انقلاب فرانسه و پیش از به حراج گذاشتن، در دست خاندان روهان بود. کاخ روهان در طی این سال‌ها، صاحبان بسیاری داشت و زمانی هم به‌عنوان تالار شهر از آن استفاده می‌شد. امروزه، این کاخ باشکوه محل استقرار سه موزه باستان‌شناسی، هنرهای تزئینی و هنرهای زیبا است.

میدان گوتنبرگ

منظره بارانی میدان گوتنبرگ استراسبورگ، فرانسه

در مرکز «میدان گوتنبرگ» (Place Gutenberg)، مجسمه‌ای متعلق به قرن ۱۹ میلادی قرار دارد که برای یادبود یوهانس گوتنبرگ، مخترع ماشین چاپ و صنعت چاپ ساخته شده است. در سمت جنوب غربی میدان، ساختمان رنسانسی قرار دارد که در اصل سالن شهر بوده است و در حال حاضر محل اتاق بازرگانی و دفتر اطلاعات گردشگری است. در گوشه‌ای از میدان گوتنبرگ و در نزدیکی خیابان Mercière چشم‌انداز بسیار زیبایی از کلیسای جامع را می‌توان دید.

موزه تاریخ استراسبورگ

دریاچه مقابل موزه تاریخ استراسبورگ، فرانسه

«موزه تاریخ استراسبورگ» (Historical Museum) در ساختمان قدیمی بازار گوشت شهر واقع شده است و در آن مجموعه‌های بزرگی از نقاشی‌ها، هنر گرافیکی، سلاح و ... به نمایش گذاشته می‌شود. این مجموعه‌ها متعلق به دوره قرون‌وسطی تا انقلاب فرانسه است و بخشی از آن هم به دوره ناپلئون و مدرن اختصاص دارد. بازدیدکنندگان در این موزه با سیاست‌ها، جامعه و اقتصاد استراسبورگ در طول سال‌ها آشنا خواهند شد. در موزه تاریخ استراسبورگ، مجسمه‌هایی از شخصیت‌های مهم تاریخی از جمله ژنرال ژان باتیست کلبر وجود دارد. علاوه بر آن، لباس‌ها و لوازم شهروندان عادی هم زندگی روزمره اهالی استراسبورگ در گذر زمان را نشان می‌دهد.  

پل وبان

منظره عصرگاهی استراسبورگ، فرانسه

«پل وبان» (Barrage Vauban)، سازه‌ای آهکی صورتی روی «رودخانه ایل» (River Ill) است که در اصل هدف از ساخت آن، محافظت از استراسبورگ بوده است. این پل با عنوان‌های «سد وبان» (Vauban Dam) یا «قفل بزرگ» (Great Lock) هم شناخته می‌شود و در زمان ساختش در قرن ۱۷، یک دستاورد بزرگ مهندسی محسوب می‌شد. در مواقع حمله دشمن، این سد برای ایجاد سیل و ممانعت از رسیدن مهاجمان به استراسبورگ مورد استفاده بوده است. امروزه، بازدیدکنندگان می‌توانند درون راهروی این پل سرپوشیده پیاده‌روی کنند و همچنین به پشت‌بام آن بروند تا از چشم‌انداز زیبای مناطق اطراف لذت ببرند.

موزه آلزاس

وسایل منزل در موزه آلزاس استراسبورگ، فرانسه

«موزه آلزاس» (Musee Alsacien) در یک خانه اشرافی قرار دارد که در سال ۱۶۲۰ میلادی ساخته شده است و مجموعه‌ای از هنرهای محلی، مبلمان، البسه و اشیای خانگی را به نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان می‌توانند هزاران اثر را ببینند که در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی توسط آلزاسی‌ها استفاده می‌شده است. این موزه دارای اتاق‌هایی است که سبک طراحی داخلی منطقه‌های مختلفی از آلزاس از جمله مناطق جلگه‌ای و کوهستانی «ووژ» (Vosges) را نشان می‌دهد. تجربه بازدید خود از دیدنی‌های استراسبورگ را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه