چطور در فرودگاه ویلچر رزرو کنیم؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی سه شنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
چطور در فرودگاه ویلچر رزرو کنیم؟

رزرو ویلچر یا استفاده از آن، چه شخصی و چه غیر شخصی، برای افراد کم‌توان در فرودگاه، در عین حال که ضروری است، بسیار راحت است. این راحتی منوط به رعایت نکاتی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

خطوط هوایی و فرودگاه‌ها انتخاب‌های بسیاری را در اختیار افرادی می‌گذارند که درخواست ویلچر می‌کنند. تمام درخواست‌های شما بابت صندلی چرخ‌دار، از رزرو کردن گرفته تا سوار شدن به هواپیما، برآورده می‌شوند. پس از خرید بلیط هواپیما، هواپیمایی خود را از درخواست‌های خود باخبر کنید تا از مهیا شدن‌شان (سرموقع) مطمئن باشید. ترتیب دادن ویلچر در فرودگاه، هم کمک می‌کند پرواز راحت‌تری داشته باشید، هم از نگرانی استرس دور بمانید.

بخش اول: آماده شدن پیش از سفر

۱. راهنمای ویلچر شرکت هوایی را مرور کنید

چک کردن وب سایت هواپیمایی

به وب‌سایت شرکت هوایی مورد نظر سر بزنید و بخش «دسترسی به ویلچر» را بخوانید. درباره قوانین و شرایط سفر با ویلچر خود، استفاده از ویلچرهای الکتریکی (که با باتری کار می‌کنند)، یا همراه داشتن امکانات یا وسایل جانبی ویلچر هنگام سوار شدن تحقیق کنید. حتی می‌توانید با بخش سرویس‌دهی مشتریان ایرلاین تماس بگیرید.

  • در برخی پروازها می‌توانید وسایل جداشدنی مانند بالشتک زیرنشیمن و زیرپایی را همراه خود ببرید.
  • اگر ویلچر شما از باتری لیتیوم یون استفاده می‌کند، کارکنان آن را در یک بسته قرار می‌دهند و در کابین می‌گذارند.

۲. اگر ویلچر شخصی خود را همراه می‌برید، حتما اندازه‌ مجاز را که هواپیمایی تعیین کرده است بررسی کنید

استفاده از ویلچر شخصی

حتما بررسی کنید که اندازه ویلچر شما با اندازه‌ مجاز ایرلاین یکی باشد. برای این کار، یا به وب‌سایت شرکت سر بزنید یا با بخش مشتریان تماس بگیرید.

  • با اینکه سایز تقریبی ۸۴ سانتی‌متر در ۸۶ سانتی‌متر و پایین‌تر است، اما خطوط هوایی مختلف، محدودیت‌های متفاوتی دارند.
  • اگر ویلچر شما خیلی بزرگ است، آن را در قسمت بار قرار دهید و از ویلچر فرودگاه استفاده کنید.

۳. درصورت لزوم، فرم اطلاعات ویلچر را پر کنید

همه هواپیمایی‌ها از شما نمی‌خواهند که فرم اطلاعات ویلچر را پر کنید، اما برای صرفه‌جویی در وقت از شما کمک می‌خواهند. به وب‌سایت هواپیمایی سر بزنید و در بخش دسترسی به‌دنبال فرم اطلاعات ویلچر بگردید. آن را پر کنید.  برخی هواپیمایی‌ها از شما می‌خواهند که آن را به‌صورت آنلاین پر کنید، و برخی دیگر آن را به‌صورت پرینت‌شده از شما تحویل می‌گیرند؛ بنابراین آن را پر کنید و در فرودگاه آن را تحویل دهید.

  • هر هواپیمایی قوانین مختلفی درباره موضوعات یکسان دارند، بنابراین قوانین را یا به‌صورت آنلاین چک کنید، یا با خط مشتریان تماس بگیرید. برخی هواپیمایی‌ها نیازی به پر کردن فرم ندارند.
  • درصورتی که قصد استفاده از ویلچر در فرودگاه، استفاده از امکانات برای سوار ??????? شدن، یا همراه آوردن ویلچر شخصی را دارید، حتما فرم را پر کنید.
  • این فرم اطلاعاتی چون نام شما، شماره پرواز، موقعیت پرواز و مقصد، تاریخ رفت و برگشت، و کمک‌های لازم را از شما درخواست می‌کند.

۴. برای درخواست سرویس‌های ویلچر، حداقل ۴۸ ساعت قبل از پرواز تماس بگیرید

زودتر تماس بگیرید

برای مهیا کردن امکانات و سرویس‌های لازم به شما، هرچه زودتر با فرودگاه تماس بگیرید تا رزرو شما به موقع انجام شود. با سازمان یا بخش دسترسی تماس بگیرید؛ آن‌ها کارها را برایتان روبه‌راه می‌کنند.

  • اگر پیش از تماس فرم اطلاعات را پر کرده‌اید، حتما آن را خاطرنشان کنید. تماس گرفتن کار ضروری نیست، اما شما را از درخواست‌تان مطمئن می‌کند.
  • از پیش تماس گرفتن الزامی نیست، اما به شما این اطمینان را می‌دهد که سرموقع مشخصی، کمک خود را دریافت می‌کنید. 

۵. حداقل ۷۲ ساعت پیش از روبه‌رو شدن با سوالات امنیت، با بخش امنیت فرودگاه تماس بگیرید

امنیت فرودگاه

بخش امنیت فرودگاه می‌تواند در مراحل اجرای قانون و روند چک کردن به شما کمک کند.

بخش دوم: درخواست ویلچر در فرودگاه

۱. برای درخواست کمک، حداقل دو ساعت زودتر به فرودگاه بروید

زود رسیدن به فرودگاه

به‌محض اینکه به فرودگاه رسیدید، به سراغ یکی از کارکنان بخش مشتری‌ها بروید و درخواست ویلچر کنید. همه فرودگاه‌ها برای استفاده‌ی مشتریان ویلچر دارند، اما وقتی زودتر حرکت می‌کنید، مطمئن هستید که به موقع ویلچر به شما تحویل داده می‌شود.

  • برخی فرودگاه‌ها دارای ماشین‌های برقی (برای مشتری‌ها) هستند.
  • اگر زود به فرودگاه نرسیدید، باید برای ویلچر مورد نظر صبر کنید.
  • اگر از قبل رزرو کرده باشید، لازم نیست زودتر به فرودگاه بروید. اما اگر قرار است با ویلچر شخصی خود سفر کنید، باید بدانید که تنها یک‌جا برای ویلچر وجود دارد.

۲. ویلچر را از کانتر بلیط تقاضا کنید

کانتر بلیت

پس از ورود به فرودگاه، سرپرست‌های چک-این را از تقاضای خود (یعنی درخواست ویلچر) آگاه کنید. آن‌ها می‌توانند در رزرو کردن یا ترتیب دادن کارها برای ورود ویلچر به هواپیما به شما کمک کنند.

۳. زمانی که به مقصد رسیدید، برای انتقال وسیله، از کارکنان فرودگاه درخواست کمک کنید

زمانی که از هواپیما خارج شدید و مایل به استفاده از ویلچر بودید، از کارکنان فرودگاه یا مهمانداران درخواست کنید تا به شما کمک کنند.

۴. بابت درخواست کمک برای سوار شدن، حداقل یک ساعت زودتر به گیت برسید

درخاست کمک در فرودگاه

مهمانداران را از درخواست‌های خاص خود مطلع کنید؛ مانند درخواست انواع ویلچر یا درخواست یک مسیر شیب‌دار تا رسیدن به هواپیما.

  • برای اینکه از گرفتن ویلچر مطمئن شوید، زودتر به گیت بروید. اگر دیر به هواپیما برسید، مجبور می‌شوید پروازتان را دوباره رزرو کنید.

۵. از یک خدمه مسئول رزرو بخواهید برای رفتن به نزدیکی هواپیما به شما کمک کنند

کارکنان فرودگاه

زمانی که از امنیت عبور کردید و به گیت رسیدید، کارکنان بخش رزرو درباره اینکه چطور می‌توانند به شما کمک کنند، برایتان توضیح می‌دهند. آن‌ها می‌توانند چک کنند که آیا جای کافی در هواپیما یا بخش بار برای ویلچر شما وجود دارد یا نه.

  • مهماندار هواپیما می‌تواند در جابه‌جا کردن شما از ویلچر تا صندلی‌تان، یا از صندلی به توالت کمک کند.
  • اگر با ویلچر شخصی سفر می‌کنید، می‌توانید هنگام پرواز درخواست ویلچر تاشو داشته باشید. در هواپیما تنها یک جای مشخص برای ویلچر تعیین شده است  که به نفر اولی که درخواست دهد تعلق می‌گیرد.
  • اگر زود درخواست ندهید یا اندازه ویلچر شما مناسب نباشد، به‌صورت رایگان به بخش بار تحویل داده می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه