جذاب ترین مکان های دنیا برای دیدن دایناسورها

نسیبه گودرزی
نسیبه گودرزی چهار شنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
جذاب ترین مکان های دنیا برای دیدن دایناسورها

دایناسورها همیشه جذاب و البته مرموز بوده‌اند. راز ناپدید شدن این موجودات بزرگ باعث شده تا پارک‌ها و مکان‌های دیدنی زیادی در دنیا به آن‌ها اختصاص داده شود.

دایناسورها از مرموزترین و البته جذاب‌ترین موجوداتی هستند که تابه‌حال روی کره‌‌ی‌ زمین زندگی کرده‌اند. وجود کتاب‌ها و فیلم‌های تخیلی مثل ژوراسیک پارک و فروش بالای آن‌ها نشان از محبوبیت بالای این حیوانات دارد. در این مقاله بهترین جاذبه‌های گردشگری دنیا که دایناسورها نقش اول آن را دارند،‌ معرفی شده است.

 جزیره کوآلوآ رَنچ (Kualoa Ranch)

جزیره زیبای هاوایی به خاطر پدیدهای خاص زمین‌شناسی به یکی از بکرترین و البته عجب‌ترین مناطق جهان شهرت دارد. منطقه‌ای که از لحاظ زمین‌شناسی تفاوت چندانی با شرایطی که دایناسورها در آن زندگی می‌کردند، ندارد. پس تعجبی ندارد یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری دایناسورها در دنیا در هاوایی باشد. آژانس گردشگری معروف «آمریکا از یو لایک ایت» (americaasyoulikeit) به‌تازگی یک تور ۹ روزه بازدید از سرزمین دایناسورها در جزیره هاوایی با نام «کوالوا رنچ» (Kualoa Ranch) راه‌اندازی کرده است.

دایناسورهای هاوایی

لوکیشن های فیلم‌بردای سری فیلم‌های پارک ژوراسیک در گرانادا هیلز

اگر بخواهیم جایی نزدیک‌تر از جزایر هاوایی معرفی کنیم که باز هم دایناسورها نقش اول آن را بازی می‌کنند، ‌بدون شک محل فیلمبرداری سری فیلم‌های محبوب «پارک ژوراسیک» بهترین گزینه است. این جاذبه در منطقه‌ای به نام معروف «گرانادا هیلز» (Granada Hills) به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در شهر لس‌انجلس آمریکا قرار دارد. مدیریت آن به عهده شرکت معروف فیلم‌سازی یونیورسال (Universal) است.

لوکیشن فیلمبرداری آخرین نسخه از فیلم‌های ژوراسیک پارک

آخرین نسخه از سری فیلم‌های محبوب پارک ژوراسیک در سال ۲۰۱۸ و به‌تازگی اکران شده و محل فیلم‌برداری آن متفاوت از فیلم‌های قبلی این مجموعه است. محل فیلم‌بردای جدیدترین نسخه این فیلم درست مانند محل فیلم‌برداری نسخه‌های قبلی، به یک مرکز تفریحی جذاب تبدیل شده است. لوکیشن آخرین نسخه از فیلم ژوراسیک پارک: فالِن کینگدوم (Jurassic World: Fallen Kingdom)، یکی از جزایر هاوایی با نام «کاو آیی» (Kauai) است.

فیلم «پادشاهی سقوط کرده» (Jurassic World: Fallen Kingdom) آخرین فیلم از سری پنجگانه فیلم‌های محبوب پارک ژوراسیک است که از ابتدای سال ۱۹۹۳ تا امسال ساخته شده‌اند. گونه خاصی از دایناسورهای کوچک با نام «ولاسیرپتر» (Velociraptor) شخصیت اصلی این قسمت از مجموعه فیلم‌های پارک ژوراسیک هستند. ولاسیرپتر، به معنی دزد چابک، یک دایناسور کوچک و سریع بود که ۷۵ تا ۷۱ میلیون سال پیش زندگی می‌کرد. مغز این نوع از دایناسورها به نسبت دیگر دایناسورهای هم‌جثه با آن، بزرگ‌تر بوده است؛ برای همین ضریب هوشی بالاتری داشته‌اند. ‌البته بیشتر این فیلم در سواحل «کاو آیی» در هاوایی ساخته شده است؛ ولی بخش‌هایی از آن هم در جزیره «کوالوآ» (kualoa) که یک منطقه حفاظت شده در «او آهو» (O’ahu) آمریکا است، فیلم‌برداری شد. هر بازدیدکننده می‌تواند با یک تور اختصاصی با ماشین‌های جیپ از تور اختصاصی پارک ژوراسیک این منطقه لذت ببرد.

روآر دایناسور ادونچر (Roarr! Dinosaur Adventure)

اگر از آمریکا دور شویم، ‌یکی از بهترین پارک‌هایی که دایناسورها در آن نقش پرنگی دارند، ‌در انگلستان واقع شده و نام این پارک «پارک ژوراسیک انگلیس» (Roarr! Dinosaur Adventure) است. در این پارک، دایناسور معروف و البته خونخواری با نام «تیرانوسوروس» (Tyrannosaurus) یا همان تی‌رکس نقش اصلی را بازی می‌کند. درندگی تی‌رکس‌ها در حدی بوده است که معنی اسم آن‌ها از برگردان لاتین به معنی مارمولک ستمگر است. این باغ موزه دایناسوری در انگلستان از ماه جولایی تا اواخر دسامبر به روی بازدیدکنندگان باز است.

دایناسورها

پارک دایناسورهای دوره‌ی کرتاسه در کرواسی (Brijuni Cretaceous park)

بعد از انگلستان نوبت به کشور کرواسی و «پارک دایناسورهای دوره کرتاسه» (Brijuni Cretaceous park) این کشور می‌رسد. پارکی دیدنی درباره دایناسورها که گونه‌های متفاوتی از این موجودات محبوب که در دوره «کرتاسه» (Cretaceous) زندگی می‌کردند در مقابل چشمان بازدیدکندگان قرار می‌دهد. دوره کرتاسه بعد از «تریاس» و «ژوراسیک» سومین دوره از دوران میانه زمین‌شناسی است که ۱۴۵٫۵ تا ۶۵ میلیون سال پیش بوده است و حدود هفتاد میلیون سال طول کشید. این دوره از این لحاظ طولانی‌ترین دوره در دوران میانه زمین‌شناسی است که گونه‌های مختلف و متنوعی از دایناسورها در آن زندگی می‌کردند. جالب است بدانید در زمانی که خشکی‌های کره‌ی زمین به یکدیگر چسبیده بودند، تمامی دایناسورهای نشان داده شده در این پارک در شبه جزیره کرواسی - اتریش زندگی می‌کردند. در این پارک حتی می‌توان ردپای واقعی دایناسورهای آن زمان را که روی زمین به‌جامانده است، مشاهده کرد.

موزه علوم طبیعی آمریکا در نیویورک (Museum of Natural History of America)

بسیاری از کسانی که به دایناسورها علاقه دارند، در کودکی دوست داشتند تا از نزدیک این موجودات جذاب را ببینند. شاید دیگر نتوان در دنیایی واقعی یا به‌طور زنده این رویا را محقق کرد، ولی بازدید از «موزه تاریخ طبیعی آمریکا» (Museum of Natural History of America) می‌تواند آن‌ها را تا حد ممکن به این رویا نزدیک کند. این موزه در شهر نیویورک واقع شده و هزینه ورودی آن ۲۳۰ هزار تومان برای هر نفر است. در این موزه می‌توان از فسیل‌های به جامانده یک دایناسور به طول ۴۰ متر دیدن کرد. این فسیل معتلق به بزرگ‌ترین دایناسور کل تاریخ یعنی «تیتاناسور» (Titanosaur) است. تیتاناسور دایناسوری با گردن و دم دراز بوده که روی چهار پا حرکت می‌کرده و حدود ۹۰ میلیون سال قبل در دوران کرتاسه حیات داشته است. وزن این دایناسور علف‌خوار حدود ۹۰ تن و طول این جانور حدود ۴۰ متر بوده است.

جکسون هول (Jackson Hole)

شاید خیلی‌ها شخصیت کارتونی «آرلو» (Arlo) را به یاد داشته باشند. شخصیت محبوب در فیلم انیمیشنی «دایناسور خوب» محصول شرکت پیکسار در سال ۲۰۱۵ که قصد داشت با وجود اینکه یک دایناسور است ولی در کنار انسان‌ها زندگی کند. این شخصیت کارتونی از ردپای به‌جامانده‌ی گونه‌ای از دایناسورها در پارک طبیعی «جکسون هول» (Jackson Hole) واقع در ایالت «ویومینگ» (Wyoming) آمریکا الهام گرفته شده است؛ جایی که طی یک سفر ۱۶ روزه جاده‌ایی، بازدیدکننده‌ها می‌توانند از ردپا و سایر بقایای به‌جامانده از دایناسورها دیدن کنند.

دایناسورها

موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان (Victoria and Albert Museum)

منطقه لوکس «کنزینکتون جنوبی» (south Kensington) در انگلستان به خاطر مراکز خرید و مغازه‌های مجللش معروف است؛ اما یک دلیل دیگه شهرت آن تورهای ویژه شب‌مانی در موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت انگلستان (Victoria and Albert Museum) در این منطقه است که بازدید‌کنندگان می‌توانند تمام شب را در کنار فسیل‌ها و بقایی دایناسورها باشند و تا صبح به صحبت درباره این موجودات دوست‌داشتنی بپردازند. این کار از طریق ثبت‌نام در تور شبانه این موزه با اسم «دینو اِسنورز» (Dino Snores) ممکن است. همه نوع امکانات شب‌مانی در این موزه برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

دایناسورها

پارک دایناسورهای آلبرتا در کانادا (Dinosaur Provincial Park)

شاید بتوان گفت منطقه آلبراتا (Alberta) در کانادا بیشترین نزدیکی را با دایناسورها دارد. در پارک استانی دایناسور آلبرتا (Dinosaur Provincial Park) در این استان کانادایی، بیشترین جاذبه‌ها و بقایای دایناسورها را نسبت به سایر مکان‌های دنیا می‌توان پیدا کرد. در کنار بازدید از پارک دایناسورهای این پارک می‌توان از موزه‌های جذاب باستان‌شناسی مثل «موزه  سلطنتی تیرل» (Royal Tyrrell Museum of Palaeontology) هم بازدیدی داشت. این پارک همچنین امکان بازدید و شب‌مانی را به خانواده‌ها می‌دهد تا با ماشین خود در این پارک پهناور به گردش بپردازند و شب را در کنار دایناسورها به صبح برسانند.

فرودگاه بِلک بوشه 

به‌جز هاوایی بخش‌هایی از آخرین فیلم از سری فیلم‌های پارک ژوراسیک در فرودگاهی در انگلستان با نام «بلک بوشه» (Blackbushe) فیلم‌برداری شده است. دلیل آن وجود جاذبه‌های زیادی دایناسورها در مناطق اطراف این فرودگاه است. بازدیدکننده‌ها می‌توانند با استفاده از هواپیماهای سبک این فرودگاه توری هوایی برای بازدید از بقایا و ردپای به جا ماننده از دایناسورها داشته باشند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه