کربلا در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کربلا در یک نگاه

کربلا یکی از مهم‌ترین شهرهای زیارتی عراق است که مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، این شهر را به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در جهان تبدیل کرده است.

کربلا مرکز استان کربلا، از شهرهای جنوبی کشور عراق است که در ناحیه غربی فرات قرار دارد و حدود ۱۰۰ کیلومتر با بغداد فاصله دارد. این شهر تا سال ۶۱ هجری قمری بیابان بزرگی بود؛ اما بعد از سال ۶۱ قمری و رویداد کربلا، به ‌تدریج مورد توجه شیعیان و مسلمانان قرار گرفت و پس از ساخت گنبد و بارگاه برای شهدای کربلا توسط حکومت آل بویه (یکی از حکومت‌های معتقد به خاندان پیامبر (ص))، به یکی از شهرهای مهم زیارتی عراق تبدیل شد.

جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر در مساحت ۴۴ کیلومترمربعی آن ساکن هستند. مردم کربلا به زبان عراقی و کردی صحبت می‌کنند و واحد پول‌شان، دینار عراقی است.

کربلا

آب و هوای کشور عراق (به‌جز شمال) عمدتا صحرایی است و زمستان‌هایی خنک و گاه سرد و تابستان‌هایی خشک، گرم و آفتابی دارد. از آنجا که این شهر از شهرهای مقدس شیعیان است، در تمام طول سال زائران برای زیارت به آنجا می‌روند، اما در ایام مقدس و خاص مانند عاشورا و تاسوعا، اعیاد مانند عید قربان و حتی عید نوروز شهر مملو از زائر می‌شود. برای سفر به عتبات عالیات بهتر است به‌شکل کاروان به این کشور سفر کنید چون هم از لحاظ هزینه به‌صرفه‌تر است و هم بیمه و امنیت شما در این کشور تامین می‌شود.

تور کربلا به‌دو صورت تور زمینی و هوایی است که تور هوایی کربلا ۷ تا ۸ شبانه روز طول می‌کشد. پروازهای ایران در فرودگاه نجف بر زمین می‌نشینند و زائرین ابتدا به زیارت امیرالمومنین (ع) در نجف و سپس به زیارت امام حسین (ع) در کربلا، امام موسی کاظم (ع) و امام محمد تقی (ع) در کاظمین مشرف می‌شوند. تور زمینی کربلا حدود ۹ شبانه‌روز است و زائرین معمولا از مرزهای زمینی مهران و خسروی به عتبات عالیات می‌روند.

کربلا

هزینه‌ی تاکسی از گاراژ نجف تا حرم حدود ۱۵۰۰ دینار و مسیرهای مستقیم و کوتاه حدود ۳ دینار است. به بانوان نیز توصیه می‌شود در حد امکان به‌تنهایی سوار ماشین نشوند و بهتر است یک آقا همراهی‌شان کند.

کربلا جزو شهرهای مذهبی جهان و شیعیان است و مهم‌ترین جاهای دیدنی کربلا وجود مرقد مطهر امامان و دیگر بزرگان دینی در این شهر است که عبارت‌اند از حرم امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، مزار حر بن یزید ریاحی، مزار عون‌ بن عبدالله، مزار طفلان مسلم، محمد بن نبی بن کاظم علیه‌السلام، اخرس بن کاظم علیه‌السلام، ابن حمزه، سید رضی، قلعه‌ی اخیضر، قلعه‌ی هندی، قصر عطشان، مقام زین‌العابدین علیه‌السلام، مقام حضرت مهدی (عج) و نهر علقمه.

بیشتر زائران کربلا مهر تربت، تسبیح تربت، خاک سرزمین کربلا، پارجه سبز رنگ متبرک، چادرهای مشکلی و … را به‌عنوان سوغات تهیه می‌کنند.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia kojaro

دیدگاه