۸۷۰۰ میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت برای اشتغال‌آفرینی گردشگری اختصاص یافت

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۵
۸۷۰۰ میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت برای اشتغال‌آفرینی گردشگری اختصاص یافت

برای نخستین بار وام ارزانقیمت تا مرداد ماه سال آینده به متقاضیان سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اختصاص می‌یابد.

از این پس افراد شاغل در زمینه گردشگری می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات گردشگری سراسر کشور، تشکیل پرونده داده و مراحل دریافت مجوز را طی کنند.

 محمد محب‌خدایی با بیان اینکه سقف پرداخت این وام بدون محدودیت بوده و بسته به درخواست متقاضیان متغیر است، گفت:

 میانگین نرخ تسهیلات برای این افراد ۱۴ درصد است که ممکن است دارای تنفس‌های پنج یا شش ساله با توجه به نوع سرمایه‌گذاری باشد.

به گفته وی، این میزان تسهیلات، در زنجیره گردشگری ۱۵۶ هزار شغل مستقیم و ۴۶۵ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

محب‌خدایی معتقد است حداکثر میزان این تسهیلات، ۲ هزار میلیارد تومان در سال‌های گذشته بوده که امسال به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بسته این تسهیلات بسیار متنوع طراحی شده است، گفت:

از جمله بخش‌هایی که می‌توانند از این منابع استفاده کنند، عبارتنداز ایجاد موزه‌های خصوصی، خرید تجهیزات تفریحات دریایی، احیای بافت‌های تاریخی، راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت، کمک هزینه ساخت فیلم‌های سینمایی با محتوای گردشگری، ساخت اپلیکیشن‌های مرتبط، خرید دفاتر گردشگری، بازسازی هتل‌ها، احیای بوم‌گردی‌ها، رستوران‌ها، اکو کمپ‌های ساحلی، کویری و حمایت از تشکل‌های خصوصی.

محب‌خدایی با بیان اینکه هر فردی بتواند مدارک و مستندات لازم را ارائه کرده و مجوز دریافت کند، مشمول این تسهیلات می‌شود، افزود که کار پرداخت وام‌ها به‌سرعت انجام خواهد شد؛ درصورتی‌که صلاحیت فرد احراز شود و در این حوزه هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد. همه افرادی که دارای ذوق و استعداد در حوزه گردشگری هستند و جزو مردم عادی محسوب می‌شوند، می‌توانند در این زمینه با ارائه طرح‌هایشان پیشقدم شوند.

ایشان با تاکید بر اینکه هیچ تفاوتی بین استان‌های گردشگرپذیر یا گردشگرفرست در ارائه تسهیلات بانکی وجود ندارد، گفت:

اما ما هیچ تفاوتی بین استان‌ها قائل نشده‌ایم و همه از فرصت برابر برخوردارند، البته فضای رقابتی بین استان‌ها برقرار است و هر استانی که بتواند زودتر مراجعه کند، برد کرده است،.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در ایران‌مال بیان کرد که این نمایشگاه در تهران تا ۷ شهریور ماه ادامه دارد و فرصت مناسبی برای استان‌های مختلف کشور است تا در این زمینه پیشگام شوند.

معاون گردشگری معرفی و بازاریابی را مهم‌ترین معضل امروز حوزه گردشگری را اعلام کرده و با انتقاد از بخش خصوصی افزود متأسفانه در این حوزه بخش خصوصی به‌صورت سنتی عمل می‌کند، درحالی‌که باید در مدل بازاریابی خود، تجدیدنظر کرده و موج ایجاد کند، دراین‌صورت امکانات و زیرساخت‌ها هم به کمک آنها می‌رود.

وی ادامه داد:

هم‌اکنون در حوزه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری، خوب عمل کرده‌ایم، اما در حوزه بازاریابی هم نیاز داریم تا توسعه پیدا کنیم، در غیر این‌صورت با جامعه سرمایه‌گذاران پشیمان مواجه می‌شویم و این به ضرر صنعت گردشگری است.

به گفته وی، ایران دارای ظرفیت‌های متنوعی در حوزه گردشگری است که باید همان تاریخ، موسیقی و غذایی را که جزو داشته‌های اصیل و بومی خودمان است، به گردشگر عرضه کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه