پروازهای خالی از مسافر در انتظار عملی شدن دستور رئیس جمهور

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
پروازهای خالی از مسافر در انتظار عملی شدن دستور رئیس جمهور

صندلی‌های خالی در پروازها همچنان در انتظار عملی شدن دستور رئیس‌جمهور برای کاهش قیمت بلیت هواپیماها است.

قدرت خرید مردم برای استفاده از ناوگان هوایی پایین آمده و افراد کمتر رغبت می‌کنند از تهران با ۷۰۰ هزار تومان در یک مسیر به مشهد بروند یا  ۸ میلیون تومان پول بلیت هواپیما برای مسیر تهران به آنتالیا بدهند. در این میان ایرلاین‌ها نیز حاضر به پایین آوردن نرخ نیستند، چون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در دستان‌شان است. از سوی دیگر برخی از ایرلاین‌های خارجی پروازهای خود را در مسیر ایران لغو کردند و پروازهای مسیرهای داخلی در ایران نیز خالی از مسافر شدند.

از زمانی که قرار شد تا در ایران نرخ بلیت هواپیما را ایرلاین‌های خارجی ارزی حساب نکنند، آن‌ها هم قیمت را بالا بردند؛ اما این تنها محدود به ایرلاین‌های خارجی نبود، بلکه ایرلاین‌های داخلی هم قیمت را آن‌چنان بالا برده‌اند که اکنون از گوشه و کنار ایران خبر می‌رسد که به دلیل نبود مسافر پروازها لغو شده‌اند.

پروازهای خارجی هم یکی‌یکی خبر می‌دهند که دیگر برقراری پرواز در ایران برای آن‌ها به صرفه نیست. در روزهای تعطیل اخیر سه شرکت هواپیمایی وابسته به هلند، انگلیس و فرانسه اعلام کردند که پروازهایش به تهران را به دلیل تحریم‌های آمریکا، متوقف می‌کنند. پیش از این نیز برخی از مسیرهای مستقیم ایران به کشورهای آسیای میانه لغو شده بود.

علی اصغر مونسان در سفر خود به فارس نیز گفت که رئیس‌جمهوری دستور حل فوری مشکل افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما را صادر کرده و به وزیر صنعت، معدن و تجارت این دستور ابلاغ شده است. اما باز هم شاهد هستیم که همچنان تغییری در نرخ بلیت هواپیما رخ نداده است.

محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته است که افزایش قیمت بلیت هواپیما موجب کاهش سفر می‌شود  و این نیز به نفع صنعت حمل و نقل و گردشگری نیست. افزایش قیمت حمل و نقل در نهایت به ضرر صنعت حمل و نقل تمام می‌شود، چون هر چقدر هزینه ملزومات سفر بالا برود، به همان نسبت شاهد کاهش استفاده و استقبال مردم خواهیم بود و همین‌طور این افزایش قیمت موجب کاهش سفر و آسیب جدی به صنعت گردشگری می‌شود.

ایشان اظهار امیدواری کرده که شرایطی فراهم شود تا اقتصاد گردشگری و حمل و نقل که منبع معیشت میلیون‌ها نفر در کشور است آسیب نبیند و هم مردم در سفرهای خود دچار مشکل نشوند.

آخوندی، وزیر راه و شهرسازی همچنین گفته است که در شرایط فعلی از قیمت پروازها برای کشور حفظ صنعت هوانوردی بسیار مهم‌تر است و باید بتوانیم این صنعت را از گزند تحریم‌ها حفظ و در حرکت نگه داریم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه