با وجود بحران ارز، ترکیه شاهد رشد صنعت گردشگری است

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۰
با وجود بحران ارز، ترکیه شاهد رشد صنعت گردشگری است

ترکیه به‌دلیل تیره شدن رابطه‌اش با آمریکا، با کاهش ارزش پولش مواجه شده و همین عامل باعث افزایش تعداد گرشگران به این کشور شده است.

کاهش شدید ارزش لیره ترکیه به‌دلیل ناپایداری اقتصادی و اختلاف با آمریکا باعث افزایش سفر گردشگران به این کشور شده است. به‌عنوان مثال، یک شرکت بریتانیایی برای شنای بین سواحل آسیایی و اروپایی ترکیه توانست برای ۲۰۰ نفر جا رزرو کند. علاوه بر این، شهروندان ترکیه که در سایر کشورهای دنیا زندگی می‌کنند نیز به مناسبت تعطیلی عید قربان روانه اقامتگاه‌ها و خانه‌های خود در ترکیه شدند. کاهش ارزش پول این کشور و اختلاف با آمریکا منجر به بحران اقتصادی شده است، اما صنعت گردشگری هم که به خاطر کشته‌های ناشی از بمب‌گذاری و تلاش برای کودتای سال ۲۰۱۶ صدمات زیادی خورده بود، بار دیگر به نور امید و منبع ارز خارجی برای اقتصاد خراب ترکیه تبدیل شده است.

گردشگری ترکیه

طبق گفته دولت، نزدیک به ۱۹ میلیون نفر (۱۶ میلیون نفر آن‌ها خارجی و مابقی شهروندان خارج‌نشین ترکیه بودند) در شش ماهه نخست سال جاری از ترکیه بازدید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷، ۲۹ درصد افزایش یافته و درآمد گردشگری نیز بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده است. وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در این هفته تصاویری از سفر خود به آنتالیا را منتشر کرد و گفت:

شانس صحبت با بازدیدکنندگان خارجی نصیب‌مان شد که کشور بهشتی ما را برای سفر خود برگزیده بودند.

امنیت حاکم بر کشور از مزیت‌های ترکیه به حساب می‌آید که باعث برگرداندن گردشگران شده است. علی‌رغم بحران ارزی، بسیاری از اقامتگاه‌ها از ماه‌ها قبل و زمانی که لیر ارزش بیشتری داشت، رزرو شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان معتقد است اقتصاد کشور تحت فشار است. اشاره او به مجازات‌های اقتصادی آمریکا نظیر تعرفه‌های گمرگی است که در اثر اختلاف بر سر جرم یک کشیش آمریکایی به اتهام ترور پیش آمد. بسیاری از اقتصاددانان، مشکلات ترکیه را وابستگی بیش از حد وام‌هایی می‌دانند که برای پیشرفت سریع کشور گرفته شده است و می‌گویند به‌منظور کنترل تورم، نرخ بهره باید افزایش یابد.

گردشگری ترکیه

دولت ترکیه با ارائه کمک‌های مالی قصد دارد به صنعت گردشگری کمک کند و در اولین قدم بازار چین را هدف داده است. ساکنان خاورمیانه نیز از بازدیدکنندگان این کشور هستند که برخی از آن‌ها بعد از سقوط ارزش لیر، برای خرید از مغازه‌های لوکس به ترکیه رفته‌اند.

بیشترین تعداد گردشگران متعلق به روسیه است که از خوب شدن رابطه دو کشور بعد از هدف قرار دادن هواپیمای ارتشی روسیه توسط ترکیه در سال ۲۰۱۵ حکایت دارد. بعد از تنش بر سر حقوق بشر در ترکیه که باعث افرایش قدرت رئیس‌جمهوری شد، تعداد گردشگران آلمانی نیز افزایش داشته است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه