تایلند و خطراتی که نمی توان نادیده گرفت (قسمت اول)

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
تایلند و خطراتی که نمی توان نادیده گرفت (قسمت اول)

تایلند یکی از مقاصد معروف و پرطرفداری است که گردشگری پررونقی را تجربه می‌کند. اما بهتر است قبل از سفر، ساکنان ترسناک آن را شناخته و با خطرات آن‌ها آشنا شوید.

تایلند سرزمین شگفت‌انگیزی مملو از مناظر زیبا و دلفریب، طبیعت مسحورکننده، حیات وحش غنی، سواحل تماشایی و فرهنگ جالب توجه است. در حقیقت شهرهای رنگارنگ و سواحل گرمسیری خوش منظره این کشور، هر ساله گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط جهان به سوی تایلند جذب می‌کند. اما در عین حال حضور حیوانات ترسناک بومی این کشور یکی از عواملی است که خواه ناخواه روی این علاقه و توجه سایه می‌افکنند. به‌ویژه با توجه به این نکته که تایلند می‌تواند مقصدی ایدئال برای علاقه‌مندان طبیعت‌گردی و ماجراجویی و در یک کلام سافاری دوستان باشد.

گردشگری در تایلند

کشورهای جنوب شرق آسیا مأمن بسیاری از مخلوقات کشنده و سمی همچون ماهی، عقرب و ده‌ها گونه مارهای مرگ‌آفرین و کشنده هستند. چیزی که در این میان اوضاع را بدتر می‌کند، این حقیقت است که بسیاری از این موجودات ترسناک، ظاهری معمولی و بی‌آزار دارند که ممکن است گردشگران را دچار سوءتفاهم کرده و در نهایت مشکل‌آفرین شود.

تایلند در کنار مناظر زیبا، مأمن گونه‌های خطرناک و سمی بسیاری است

استرالیا ممکن است به خاطر ساکنان ترسناکش به شهرت رسیده باشد، اما در مقابل جنگل‌های گرمسیری تایلند به تعداد کافی از این مخلوفات خطرناک را در دل خود جای داده است. حیوانات ترسناک تایلند ممکن است برای دفاع از خود از میزان بسیار خطرناک سم استفاده کنند، سمی ممکن است باعث ایجاد درد شدید و حتی گاهی مرگ قربانی شود. خوشبختانه بسیاری از این موجودات خجالتی هستند، به همین خاطر است ممکن است هرگز با یکی از آن‌ها مواجه نشوید. اما بهتر است قبل از تصمیم‌گیری برای بازدید از تایلند و لذت بردن از طبیعت و محیط زیست و حیات وحش غنی و جالب توجه آن، اندکی بیشتر فکر کرده و از قبل با شماری از این موجودات کشنده آشنا شده باشید.

گردشگری در تایلند

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا خطرناک‌ترین گونه‌های ساکن تایلند را بهتر بشناسیم. گونه‌هایی که گاهی سرزده به سراغ گردشگران رفته و مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

مار کبری سم‌پاش (Spitting Cobra)‌

گونه های خطرناک ساکن تایلند

همه گونه‌های مار کبری قادر به پرتاب سم نیستند، اما آن دسته که از این توانایی بهره‌مند هستند، قطعا گونه‌های خطرناک‌تری به شمار می‌روند.

حدود ۱۴ تا ۲۸ عضو گونه مار کبری (Naja) قادر به پرتاب سم هستند که در بخش‌هایی از آفریقا و آسیا یافت می‌شوند. دندان‌های این مارها دارای سوراخ‌های بسیار ریزی است که قادر به پرتاب کردن سم است. در این میان مار کبری سم‌پاش همچنین از دقت قابل‌توجهی در پرتاب خود بهره می‌برد. این مارها اغلب چشمان قربانی را هدف قرار داده و سم آن‌ها ممکن است باعث از بین رفتن بینایی فرد شود. از آنجایی که زهر این مار حاوی سیتوتوکسین و نوروتوکسین است، هر کسی که در معرض آن قرار بگیرد، با مشکلاتی از جمله تورم قرنیه، فلج یا حتی کوری دائمی مواجه خواهد شد. کبراها می‌توانند اهدافی در فاصله ۲ متری خود را هدف قرار دهند، بنابراین بهتر است در صورت مشاهده از مار فاصله گرفته و خود را در معرض خطر قرار ندهید.

زنبور غول‌پیکر آسیایی (Asian giant hornets)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

نیش حشرات دیگر خطری است که گردشگران در تایلند را تهدید می‌کند و در این میان یک گونه زنبور خاص نقشی جالب توجه دارد. زنبورهای غول‌پیکر آسیایی نام خود را مدیون جثه قابل‌توجه‌شان هستند، به‌طوری که آن‌ها را باید بزرگ‌ترین زنبور در کل جهان دانست. اعضای خانواده این نوع زنبور در شرق آسیا زندگی می‌کنند و تقریبا تا ۵ سانتی‌متر رشد می‌کنند. در این میان ملکه حتی جثه‌ای به مراتب بزرگ‌تر دارد. نیش این زنبور تا ۶ میلی‌متر طول دارد و برخلاف سایر زنبورها قابل جدا شدن نیست، به همین خاطر زنبور می‌تواند بارها قربانی را هدف حمله خود قرار دهد. سم این زنبور حاوی هشت نوع ماده شیمیایی متفاوت است که می‌تواند باعث ایجاد درد و مشکلات تنفسی حاد شود.

زنبورهای غول‌پیکر همچنین بسیار سریع هستند و مسافت‌های طولانی را در کمترین زمان طی  می‌کنند. البته بد نیست بدانید علی‌رغم دردآور بودن، نیش این زنبور به‌ندرت باعث مرگ انسان شده و اغلب قربانیان آن به سم زنبور حساسیت و آلرژی داشته‌اند.

مار کبری عینکی (Monocled cobras)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

مار کبری عینکی با اشکال دایره مانندی شناخته می‌شود که در پشت سرش قابل‌مشاهده هستند. آن‌ها می‌توانند تا بیش از دو متر رشد کرده و خیلی سریع حمله کنند، ویژگی‌هایی که باعث شده این مار در شمار خطرناک‌ترین گونه‌های جهان قرار بگیرد.

مار کبری عینکی زهری حتی به مراتب کشنده‌تر از زهر شاه کبری دارد و این امر باعث شده که بیشترین میزان مرگ و میر انسانی ناشی از گزیدگی توسط مار در این کشور را به خود اختصاص دهد. همچون دیگر گونه‌های کبری، زهر این مار حاوری نوروتوکسین است که می‌تواند باعث ایجاد فلج، حمله قلبی و مشکلات تنفسی شود. اگر فرد گزیده شده به موقع پادزهر دریافت نکند، ممکن است کمتر از یک ساعت بعد از گزیدگی، جان خود را از دست بدهد. حتی یک خراش دندان‌های مار کبری عینکی نیز خطرناک است. به‌علاوه بهتر است بدانید این مار قادر است بیش از یک بار نیش بزند.

ژله ماهی جعبه‌ای (Box jellyfish)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

در حالی که آب‌های استرالیا به خاطر حضور گسترده‌ی ژله ماهی‌های سمی و خطرناک به شهرتی قابل‌توجه دست پیدا کرده است، سواحل تایلند هم ظاهرا محل مناسبی برای ابراز وجود این‌گونه خطرناک است.

در حقیقت بهتر است بدانید آن‌ها در همه بخش‌های ایندو- پاسیفیک قابل‌مشاهده بوده و تنها در کشور فیلیپین سالانه باعث مرگ ۴۰ نفر می‌شوند. با این حال بهتر است بدانید این ماهی‌ها می‌توانند حتی کشنده‌تر از چیزی باشند که در تصورتان بگنجد. هر ژله ماهی دارای حدود ۱۵ شاخک است که تا ۳ متر رشد کرده و با حدود ۵ هزار نیش مجهز شده‌اند.

این نیش‌ها نقش اساسی در وارد کردن سم ژله ماهی به داخل بدن قربانی ایفا می‌کنند، سمی که به سرعت سیستم عصبی و قلب را درگیر خود کرده و گاهی باعث ایجاد شوک می‌شود. حتی گاهی قربانی قبل از آنکه فرصت برگشت به ساحل را پیدا کند، به خاطر درد شدید یا حمله قلبی غرق شده و جان خود را از دست می‌دهد. نکته نگران‌کننده این است که این نوع ماهی به‌خصوص آبی رنگ یا حتی شفاف است و در نتیجه در بسیاری از مواقع قربانی حتی متوجه حضور آن‌ها نشده و ناخواسته در مسیر این شکارچی مخوف قرار می‌گیرد.

شاه کبری (King Cobra)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

در حالی که خزیدن مار روی زمین به‌اندازه کافی منظره‌ای ترسناک است، اما با این حال کسانی هستند که این حرکات را چندان دلهره‌آور نمی‌دانند. اما باید دید واکنش آن‌ها در مقابل ماری که تقریبا ایستاده چیست؟ بهتر است بدانید شاه کبری می‌تواند یک سوم بدن خود را از روی زمین بلند کند و باز هم بهتر است بدانید که این مار می‌تواند تا ۵ متر طول داشته باشد.

آن‌ها در مواقع لزوم می‌توانند به سرعت ایستاده و حمله کنند. شکارچیانی که از قضا بسیار خجالتی بوده و عموما از انسان‌ها فاصله می‌گیرند. اما وقتی مورد تهدید قرار گرفته یا چنین حسی پیدا کنند، به سرعت به مخلوقی مهاجم تبدیل شده و سرشان را بلند کرده و هیس هیس کنان قدعلم کنند. شاه کبری را باید درازترین مار سمی جهان دانست، اما خوشبختانه سم آن‌ها کشندگی بالایی ندارد. با این حال بهتر است زود خوشحال نشده و گارد خود را پایین نیاورید، چراکه در مقابل میزان نوروتوکسین موجود در سم شاه کبری بسیار بالا بوده و تنها یک نیش آن ممکن است یک فیل یا تقریبا ۲۰ انسان را از پا دربیاورد.

افعی راسل (Russell's viper)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

تایلند همچنین زیستگاه افعی‌های راسل است که به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین و در عین حال کشنده‌ترین مارهای ساکن آسیا شناخته می‌شوند. نیش‌های این مار در مقایسه با دیگر مارها، بسیار بلند است و این مخلوق می‌تواند تا بیش از یک متر و نیم رشد کند.

افعی راسل از سرعت بالایی در حمله کردن بهره می‌برد، اما خوشبختانه اغلب در مزارع به‌دنبال شکار جوندگان کوچک است. سم این نوع افعی بسیار خطرناک بوده و باعث اختلال در عملکرد دستگاه ادراری و کلیه ها، فلج یا خونریزی شدید می‌شود. بسیاری از قربانیان نجات یافته از نیش این مار در باقی عمر خود با مشکلات کلیه دست به گریبان بوده‌اند.

هزار پای غول‌پیکر (Giant Centipede)

گونه های خطرناک ساکن تایلند

اگر شما با یک هزار پای معمولی هم مواجه شوید، تا حدودی وحشت‌زده می‌شود. اما بهتر است بدانید این هزارپای تایلندی گاهی تا حدود ۳۰ سانتی‌متر طول دارد! در واقع این مخلوق بی‌شباهت به هزارپای غول‌پیکر ساکن جنگل‌های آمازون نیست.

این موجود همچنین به‌عنوان «هزارپای جنگلی آسیایی» یا «هزارپای سرقرمز چینی» هم شناخته می‌شود. این بندپای عجیب اغلب در مکان‌های مرطوب و تاریکی همچون زیر صخره‌ها یا زیر شاخ و برگ درختان زندگی می‌کند. هزار پا غول‌پیکر همانگونه که از نامش پیدا است، جثه‌ای بزرگ و قابل‌توجه داشته و نیش آن درد شدیدی را برای قربانی به ارمغان می‌آورد که ممکن است ۴ تا ۵ روز طول بکشد.

 پاهای جلویی هزار پا به‌صورت نیش تغییر شکل پیدا کرده‌اند. سم این بندپا به‌اندازه‌ای موثر است که باعث فلج موجودات کوچک‌تر همچون ماهی‌ها می‌شود. این سم همچنین مشکلات متعددی را برای کوکان خردسال یا حتی افراد مسن و سال‌خورده ایجاد می‌کند. نیش این‌گونه اگرچه به‌صورت معمول باعث مرگ انسان نمی‌شود، اما در عین حال بسیار دردناک و آزاردهنده است، پس بهتر است حین گشت‌وگذار در جنگل‌های تایلند مراقب خود و عزیزان‌تان باشید.

ببرماهی غول‌پیکر

گونه های خطرناک ساکن تایلند

غواصی در آب‌های ساحلی تایلند یک جذابیت بی‌نظیر است، اما بهتر است حتما حین غواصی مراقب خود باشید. یکی از خطرات همیشگی حضور ببرماهی است. ببرماهی غول‌پیکر می‌تواند در عین حال بسیار بامزه باشد، اما بهتر است بدانید حملات آن‌ها به غواصان به‌ویژه هنگامی که احساس خطر کنند، بسیار دردسرآفرین خواهد بود.

ببرماهی به‌ویژه در هنگام بلوغ جنسی به مراتب خطرناک‌تر هم ظاهر می‌شوند. غواصان ادعا می‌کنند این ماهی پیش از حمله کردن خود را به آن‌ها رسانده، به پهلو چرخیده و با چشم‌های مهره مانند خود به آن‌ها زل‌ده است.

ببرماهی‌ها به‌ویژه هنگام بلوغ جنسی بسیار خطرناک‌تر هستند

دندان‌های این ماهی به‌اندازه‌ای تیز است که می‌تواند به‌راحتی به داخل لباس‌های مخصوص غواصی نفوذ کند. از سوی دیگر این مخلوقات گاهی حتی به گوش غواصان هم حمله‌ور شده‌اند. از سوی دیگر سمی با نام «سیگاتوکسین» (ciguatoxin) حین حمله از ماهی به بدن قربانی منتقل می‌شود که در صورت عدم توجه و درمان به موقع، باعث ایجاد عفونت‌های جدی می‌شود. ببرماهی‌ها همچنین از ضربه زدن به غواصان نیز ابایی نداشته و گاهی غواصان را ناک اوت کرده و با خراشیدگی و کبودی‌های بزرگ به حال خود رها کرده‌اند.

یه پایان نخستین بخش این مطلب رسیدیم. امیدوارم تا به اینجا از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید. به هر حال باید پذیرفت تایلند، این مقصد گردشگری معروف و محبوب در کنار جاذبه‌های طبیعی و تماشایی خود، زیستگاه گونه‌های خطرناکی است که آشنایی با آن‌ها شاید شما را از خطرات موجود مصون نگاه دارد. فراموش نکنید در بخش بعدی این مطلب نیز همراه ما باشید تا با دیگر مخلوقات خطرناک و کشنده این سرزمین آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

منبع Wanderwisdom

دیدگاه