چگونه هزینه های سفر را مدیریت کنیم؟

سحر مردانه
سحر مردانه شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
چگونه هزینه های سفر را مدیریت کنیم؟

یکی از رایج‌ترین دغدغه‌های سفر، تعیین بودجه و در عین حال مدیریت هزینه‌های سفر در طول بازه‌ی زمانی مشخص است. با کمی درایت و تجربه به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید اما شاید کمی خسته‌کننده باشد.

سفر مانند یک راز است، تا وارد آن نشوید و تمام لحظات آن را با تمام وجود حس نکنید، نمی‌توانید چیزی را به‌طور دقیق پیش‌بینی کنید. معمولا برنامه‌ریزی‌هایی که قبل از سفر انجام می‌شود، سمت و سویی به سفر می‌دهد؛ اما آن هم قطعی نیست. زیرا زمانی که در شرایط قرار می‌گیرید، ممکن است نظر و برنامه شما دست‌خوش تغییراتی شود. همین مسائل گاهی‌اوقات موجب بالا رفتن هزینه‌های از پیش تعیین شده می‌شود. شما بودجه‌ی مشخصی به این سفر اختصاص داده‌اید، در طول سفر نیز درآمدی به دست نمی‌آورید، پس باید چه کار کنید؟

تنها راه مدیریت بودجه‌ی اختصاص یافته تا انتهای سفر این است که هوشمندانه و واقع‌بینانه قدم بردارید. همانطور که گفتیم خسته‌کننده است و ذهن شما را درگیر می‌کند اما واقعا کارآمد است. اولین کاری که باید انجام دهید، این است که با شروع سفر، هر ریالی که می توانید را از خرج بیهوده نجات دهید. در عین حال، گاهی اوقات واقعا نیاز است که دست و دل باز باشید و با خرج کردن از سفر لذت بیشتری ببرید، اما در مقابل گاهی اوقات نیز با صرف هزینه‌ای نا‌چیز شاد می‌شوید. پس برای داشتن بهترین‌ها حتی در سفر نیاز به هزینه‌ی زیاد نیست.

در جاده هیچ شرایطی قابل پیش‌بینی نیست، مثلا ممکن است پرواز خود را از دست بدهید یا وسیله‌ای به سرقت برود. شما نمی‌توانید از بروز این اتفاقات اجتناب کنید یا از قبل برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده باشید. شما فقط باید آماده باشید، از میزان بودجه خود به‌طور دقیق آگاه باشید و مطمئن باشید که می‌توانید از پس چنین هزینه‌های اتفاقی و اجباری برآیید یا خیر. در این مقاله چندین راه کار برای مدیریت هزینه‌ها در طول سفر را بررسی می کنیم:

۱. بدانید که برای چه چیزی می خواهید پول خرج کنید

هزینه سفر

به خاطر داشته باشید که در طول سفر برای اقامت، تور و حمل و نقل، هزینه‌ی زیاد نکنید. شما می‌توانید در مکانی ارزان هم اقامت داشته باشید یا با پای پیاده برای گشت و گذار به اطراف بروید. اگر برای رفتن به مکان‌های دور‌تر نیاز به ماشین داشتید، از حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

البته قرار هم نیست با صرفه‌جویی زیاد، مبلغی از بودجه اختصاص داده شده به سفر را به خانه بازگردانید. تا آنجا که می‌توانید لذت ببرید و برای چیز‌هایی که برای‌تان مهم است، هزینه کنید. مثلا برای برخی از افراد خورد و خوراک در سفر مهم است، برای برخی دیگر بازدید از جاذبه‌های گردشگری، در این میان افرادی هم هستند که اقامت در هتلی لوکس را اولویت خود قرار داده‌اند. پس ایده‌آل‌ها برای هر شخصی متفاوت است، در غیر این صورت می‌توان به روش هیچهایک‌ها سفر کرد یا به روش کوچ سرفینگ اقامت داشته و هزینه‌های سفر را به‌طرز چشم‌گیری کاهش داد. در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید برای چه چیز‌هایی پول خرج کنید.

۲. تحقیق و برنامه‌ریزی را قبل از سفر انجام دهید

هزینه سفر

هنگامی که خود را به خوبی بشناسید و در عین حال بدانید که اولویت‌های هزینه کردن شما چیست، دیگر به راحتی می‌توانید بودجه مناسبی برای پوشش دادن مدت زمان سفر خود تعیین کنید. حال زمان تحقیق کردن رسیده است. هزینه تور‌ها، تفریحات، خوش گذرانی‌ها، اقامت و ... را بررسی و با یکدیگر مقایسه کنید. زمانی که علایق خود را بدانید، بهتر می‌توانید برای هزینه‌های آن برنامه‌ریزی کنید.

امروزه دیگر می‌توانید به راحتی هر اطلاعاتی را در اینترنت بیابید و حتی از تجربیات دیگران نیز مطلع شوید و در سفر خود از آن‌ها استفاده کنید. پس از مرحله تحقیق، باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید تا به یک بودجه کلی برسید. اگر تحقیق و برنامه‌ریزی خود را به درستی انجام دهید، دیگر با هزینه‌های سرسام‌آور در طول سفر رو‌به‌رو نخواهید شد. اگر می‌خواهید پول خود را تا آخرین روز سفر برسانید، باید به‌طور دقیق بدانید که فکر می‌کنید چه مقدار پول خرج خواهید کرد.

۳. بودجه ایده‌آل خود را تعیین کنید

هزینه سفر

فکر می‌کنید سفر شما چه مقدار هزینه‌بر خواهد بود، برای آن یک بودجه مناسب تعیین کنید. مشخص کردن بودجه هم کار چندان آسانی نیست. ابتدا یک کاغذ و قلم بر‌دارید و تمام کار‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، تمام جا‌هایی که دوست دارید بروید، غذا، بیمه، حمل و نقل، پرواز، محل اقامت، تفریحات و سرگرمی‌ها و به‌طور کل هر آنچه فکر می‌کنید به سفر شما مربوط است را یادداشت کنید. سپس با توجه به اطلاعاتی که از سایت‌ها و تجربیات دیگران و همچنین کمک مشاوران آنلاین مسافرتی به دست می‌آورید، هزینه‌های سفر خود را برآورد کنید.

۴. انتظارات خود را با واقعیت‌های اقتصادی مطابقت دهید

هزینه سفر

برنامه‌ریزی خوبی برای سفر انجام داده‌اید و بودجه ایده‌آلی هم تعیین کرده‌اید، اما آیا انتظارات خود را با واقعیت‌های اقتصادی حاکم بر لحظه حال جوامع هم مطابقت داده‌اید؟ در نظر گرفتن مسائل اقتصادی در زمان سفر، باعث می‌‌شود میزان بودجه‌ای که تعیین کرده‌اید با افزایش مواجه شود، به همین دلیل است که می‌گوییم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. صرفه‌جویی موجب اعمال اجباری تغییراتی در فهرست انتظارات برنامه‌ریزی شده شما شود.

۵. هزینه‌های خود را در طول سفر پیگیری کنید

هزینه سفر

در نهایت باید به خاطر داشته باشید که کار شما با تعیین بودجه و قرار گرفتن در جاده تمام نمی‌شود، بلکه حالا باید انجام هزینه‌ها را پیگیری کنید. افرادی که همیشه زود‌تر به خانه باز می‌گردند، دقیقا کسانی هستند که بدون برنامه سفر راهی می‌شوند و همچنین در مورد خرج کردن پول در جاده هیچ ایده‌ای ندارند.

با پیگیری و ردیابی هر هزینه، به‌صورت دقیق متوجه می‌شوید که آیا به درستی در مسیری که برنامه‌ریزی کرده‌اید قرار دارید یا خیر. حتی ممکن است برنامه‌ی هزینه‌های شما نیاز به اصلاحی داشته باشد، با بررسی دوباره می‌توانید سریع این مشکل را نیز حل کنید.

این مهم‌ترین کاری است که با انجام آن دیگر دغدغه تمام شدن پول در سفر را ندارید. حتی اگر کوچک‌ترین هزینه‌ای متحمل می‌شوید، آن را یادداشت کنید. انجام این کار در ابتدا شاید کمی دشوار باشد یا حتی فراموش کنید، اما سریعا به یک عادت کار‌آمد تبدیل می‌شود که بودجه شما در سفر را تضمین می‌کند.

حتی می‌توانید بعد از اتمام سفر، تجربیات خود در این باره را در صفحات اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید. نگران نباشید، اگر به درستی برنامه‌ریزی کرده باشید، بودجه شما تا آخر سفر کفاف خواهد داد. تمام شدن پول پیش از تمام شدن مدت زمان سفر، می تواند بد‌ترین اتفاقی باشد که رخ می‌دهد؛ پس این موضوع را جدی بگیرید و از سفر بعدی برنامه‌ریزی درستی برای آن انجام دهید.

و در نهایت رزرو بلیط و محل اقامت را از قبل و در زمان مناسب انجام دهید. بیمه مسافرتی را به هیچ عنوان فراموش نکنید و همچنین برای انجام تحقیقات در سایت، از منابع و سایت‌های معتبر استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه