نجف در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
نجف در یک نگاه

نجف یکی از شهرهای عراق است که به واسطه حضور مرقد مطهر امام علی (ع)، قبرستان وادی‌السلام و... به یکی از مقاصد گردشگری مذهبی ایرانی‌ها تبدیل شده است.

نجف از شهرهای عراق و مرکز استان نجف است و مرکز قدرت سیاسی شیعیان در عراق به‌ شمار می‌رود. نجف همواره محل تردد و اقامت زائران و مشتاقان علوم دینی است که این عامل در رونق تجارت آن تاثیری بسزایی داشته است. ضمنا مرقد مطهر حضرت علی (ع) همچون جواهری در این شهر می‌درخشد. 

نجف واژه‌ای عربی به‌معنای منجوف است یعنی مکانی مستطیل شکل و مرتفع که آب در اطراف آن جمع می‌شود. وضعیت جغرافیایی شهر نجف نیز به‌شکل مستطیل و بلندتر از زمین‌های اطرافش است و به همین دلیل به آن نجف گفته می‌شود.

اگر می‌خواهید مسافر عراق در این ایام شوید و به‌دنبال سفری راحت و برنامه‌ریزی شده می‌گردید، تور عراق را در کجارو جستجو کرده و از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس گردشگری معتبر، آفر مورد نظر خودتان را تهیه کنید.

نجف اشرف

طبق روایات، بیش از صد سال بعد از شهادت حضرت علی (ع)، هارون الرشید (خلیفه عباسی)، به شکار گوزن در خارج کوفه رفت و گوزن به محلی پناه برد که در آن محل سگ‌های شکاری او را دنبال نکردند. وقتی پرس‌وجو کرد فهمید که آنجا مدفن حضرت امیرالمومنین (ع) بوده است. سپس هارون الرشید دستور داد مقبره‌ای در همان محل ساخته شود و در زمان کوتاهی شهر نجف در اطراف مقبره رشد کرد.

نجف در ۱۶۰ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد و جمعیتی بالغ بر۱,۴۰۰,۰۰۰ نفر در مساحت ۲۸ کیلومتر مربعی آن ساکن هستند. مردم نجف به زبان عربی و کردی صحبت می‌کنند و واحد پول‌شان دینار عراقی است.

در تابستان‌ دمای هوا بسیار بالا می‌رود و بادهاى‌ داغ‌ مى‌وزد؛ به‌ گونه‌اى‌ كه‌ دماى ‌آن‌ در تابستان‌ به‌ ۴۵٫۵ درجه‌ سانتيگراد مى‌رسد. اما سرماى‌ آن‌ به‌ حدى‌ است‌ كه‌ آب‌ منجمد شده و دما به‌ صفر درجه‌ و گاه‌ به‌ پايين‌تر‌ از آن‌ نيز مى‌رسد.

سفر به عتبات عالیات عموما به‌شکل تور برگزار می‌شود و سازمان حج و زیارت، وظیفه‌ی اجرای این تورها را بر عهده دارد. معمولا سفرهای زمینی برای شهرهای مرکزی کشور، ۹ روز طول می‌کشد و پس از عبور از مرز، کاروان وارد شهر نجف، کربلا و سپس کاظمین می‌شود. سفرهای هوایی معمولا ۷ شب طول می‌کشد و پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌ بغداد یا فرودگاه نجف است و پس از آن با اتوبوس‌های کشور عراق زائران به دیگر شهرهای زیارتی مانند کربلا و کاظمین منتقل می‌شوند.

نجف اشرف

هزینه‌ی تاکسی در نجف برای مسیرهای مستقیم و کوتاه حدود سه دینار است و اگر بخواهید تاکسی دربست و ساعتی بگیرید، باید به‌ازای هر ساعت حدود ۳۰ هزار تومان بپردازید. اما به‌طور کلی برای مسافت‌های متوسط هزینه تاکسی حدود ۶ هزار تومان می‌شود.

نجف شهری زیارتی است و بنابراین گردشگری آن محدود به اماکن زیارتی و تاریخی می‌شود؛ از جاهای دیدنی نجف می‌توان به حرم امیرالمومنین علی (ع)، قبر حضرت آدم و نوح، قبرستان وادی السلام، مقام امام زین‌العابدین (ع)، آرامگاه کمیل، مسجد سهله، مسجد حنانه، بیت امام خمینی (ره)، تکیه بکتاشیه، برج نمرود، حسینیه صحن شریف اشاره کرد که در تور نجف باید از آن‌ها دیدن کنید. برای تهیه سوغاتی نیز می‌توانید اقلامی نظیر تسبیح، مهر، جانماز و چادر، طلا، لباس، صنایع‌دستی، شیرینی محلی و چای تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع kojaro wikipedia

دیدگاه