نمایش آثار مخازن موزه های مجموعه نیاوران

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۰
نمایش آثار مخازن موزه های مجموعه نیاوران

هم‌زمان با آغاز دهه امامت و ولایت و عید سعید قربان کاخ اختصاصی نیاوران و موزه کتابخانه سلطنتی آثار ارزشمندی را به نمایش می‌گذارد.

بخشی از پرده خانه کعبه اهدا شده در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی و همچنین چهار اثر نگارگری با موضوعات مذهبی و شمایل‌نگاری که در مخزن موزه نیاوران نگهداری می‌شوند، در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود و این‌گونه به پیشواز دهه امامت و ولایت و عید سعید قربان می‌رود.

بنابر یک سنت دیرین پس آنکه کعبه را با گلاب ناب ایرانی شستند، پرده جدید در روز نهم ذیحجه (روز عرفه) یک روز قبل از عید قربان در زمانی که تقریبا همه حجاج برای انجام عمل وقوف در عرفات در این سرزمین حضور دارند، عوض می‌شود و تکه‌های پرده سال قبل به سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.

همچنین موزه کتابخانه سلطنتی به مناسبت نام‌گذاری ۳۱ مرداد به روز جهانی مساجد کتاب نفیس «مسجد جامع اصفهان» را به نمایش می‌گذارد. این کتاب از طریق فتوگرامتری با همکاری مشترک شرکت سهامی نقشه‌برداری رصد تهران و شرکت ایزمئو ایتالیا که در شناساندن معماری اسلامی ایران به جهانیان نقش مهمی را بر عهده داشت، تهیه شده و در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی منتشر شده است. 

این دو نمایشگاه تا دهم شهریور ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در کاخ اختصاصی و موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) در اختیار علاقه‌مندان قررا دارد.

عکس کاور از سارا علی کرم‌پور

مطالب مرتبط:

دیدگاه