راهنمای سفر به عشق آباد

عشق‌ آباد در کشور ترکمنستان قرار دارد و به لطف ساختمان‌هایی با معماری زیبا، موزه‌های متعدد، طبیعت زیبا و بکر و... یک مقصد عالی برای گردشگری به حساب می‌آید.

درباره عشق‌ آباد بیشتر بخوانید:

معرفی عشق‌ آباد

تاریخچه عشق‌ آباد

آب و هوای عشق‌ آباد

حمل و نقل در عشق‌ آباد

جاهای دیدنی عشق‌ آباد

معرفی عشق‌ آباد

عشق‌‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان است و در نزدیکی مرز این کشور با ایران قرار دارد و پایتخت سیاسی ترکمنستان محسوب می‌شود.

عشق‌ آباد در جنوب ترکمنستان، در دشت توران و در ۲۵ کیلومتری شمال مرکز ایران واقع شده‌ است. این شهر در استان آخال در دشت کوه‌پایه‌ای کوهستان کپه‌داغ قرار دارد. جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در مساحت ۴۴۰ کیلومتر مربعی آن زندگی می‌کنند. شهر شیروان در استان خراسان نزدیک‌ترین شهر ایران به عشق‌ آباد است و از مرز این شهرستان تنها ۲۲ کیلومتر تا پایتخت ترکمنستان فاصله دارد. فاصله عشق‌ آباد تا مشهد نیز ۲۵۰ کیلومتر است.

عشق آباد

تاریخچه عشق‌ آباد

نام عشق‌ آباد در قدیم «اَشک‌آباد» بوده‌ است و آن را برگرفته از نام ایرانی «اشک یکم» (سردودمان سلسله اشکانیان) به‌همراه واژه فارسی «آباد» دانسته‌اند. این شهر آسیایی در سال ۱۸۱۸ تنها روستای کوچک جهت استراحت کاروانیان جاده ابریشم بود که در نزدیکی شهر باستانی نسا قرار داشت. در حال حاضر گفته می‌شود که عشق‌‌آباد روی خرابه‌های شهر باستانی نِسا بنا شده است. در سال ۱۹۲۴ عشق‌ آباد رسما پایتخت ترکمنستان شوروی شد و در سال ۱۹۴۸ میلادی زلزله ویرانگری این شهر را تخریب کرد که بعدها بازسازی شد.

آب و هوای عشق‌ آباد

آب و هوای عشق‌ آباد مانند سایر مناطق ترکمنستان، بیابانی است به‌طوری که تابستان‌هایی سوزان و خشک و زمستان‌هایی کوتاه و ملایم دارد. میانگین دمای هوا در تابستان به ۳۸ درجه و حداکثر به ۴۵ درجه و در زمستان به ۴- و حداکثر ۱۶- می‌رسد. اسفند، فروردین، مهر و آبان بهترین زمان سفر به این شهر زیبا است.

عشق آباد

حمل و نقل در عشق‌ آباد

استفاده از سیستم حمل و نقل در شهر عشق‌ آباد بسیار ساده ست و شما در هر جای شهر که بایستید و دستتان را تکان دهید، تاکسی جلوی پای شما می ایستد. علاوه بر تاکسی، سیستم اتوبوسرانی هم در این شهر بسیار خوب است و می‌توانید با اتوبوس های این شهر به نقطه ای که می‌خواهید سفر کنید که هزینه بلیط تک سفره  ۰٫۰۹ دلار و هزینه بلیط ماهانه ۵٫۷۰ دلار است. ورودی تاکسی ۰٫۸۰ دلار و به‌ازای هر یک کیلومتر ۰٫۵ دلار به مبلغ اضافه می‌شود.

جاهای دیدنی عشق‌ آباد

از جاهای دیدنی عشق‌ آباد می‌توان به بنای یادبود استقلال ( Independence Monument)، بنای تاریخی طاق بی‌طرفی (Monument Arch of Neutrality)، موزه فرش ترکمنی (Turkmen Carpet Museum)، دنیای افسانه‌های ترکمن (World of Turkmenbashi Tales)، مرکز فرهنگی و سرگرمی عالم (Alem Cultural and Entertainment Center)، موزه ملی  تاریخ عشق آباد(National Museum)، موزه هنرهای زیبای ترکمن (Museum of Fine Arts)، پارک استقلال (Independence Park)، مجسمه لنین (Statue of Lenin)، مسجد آزادی (Azadi Mosque)، مسجد ایرانی (Iranian Mosque)، کاخ آغوزخان (Oguzkhan Palace)، مجموعه یادبود مردم (Halk Hakydasy Memorial Complex) اشاره کرد.

در سفر به این شهر می‌توانید اقلامی نظیر صنایع دستی، فرش دستبافت، پارچه ابریشمی، کلاه خز‌دار، زیورآلات و غیره برای عزیزان خود سوغاتی ببرید.

نویسنده: صدیقه شجاعی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map