جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت گردشگری

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵
جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت گردشگری

با کافی نبودن مشوق‌های سازمان میراث‌فرهنگی، بخش خصوصی بسته مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی را تدوین می‌کند.

شاخص‌های کلان اقتصادی که توسط موسسات اعتبارسنجی بین‌المللی در مورد تمام کشورهای جهان مشخص و اعلام می‌شود، متغیرهای کلان اقتصاد ایران را در ردیف‌هایی نشان می‌دهد که مشوق سرمایه‌گذاران خارجی پیرامون سرمایه‌گذاری در کشور ایران نیست. در این‌راستا، بخش خصوصی قصد دارد تا بسته مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی را تدوین کند. احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در این‌باره گفته است: 

تاثیر شدید سیستم حمل و نقل بر گردشگری، بلند مدت بودن زمان بازگشت سرمایه و افزایش شرکت‌های بزرگ چند ملیتی، از جمله ویژگی‌های عمده و مهمی است که سرمایه‌گذاری در گردشگری را متمایز کرده است.

او در ادامه گفت:

با وجود اجرایی شدن برجام نیز بسیاری از بانک‌های معتبر خارجی از بیم جریمه شدن توسط آمریکا، ارتباط پولی و بانکی خود را با ایران آغاز نکرده‌اند، که همین امر موجب بروز مسائل اقتصادی، سیاسی و مالی بسیاری می‌شود.

از چالش‌های مهم سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی گردشگری می‌توان به نبود اطلاعات پیرامون شرایط ریسک بازگشت سرمایه‌ این صنعت، عدم آگاهی از فرصت‌های موجود در بخشی از سرمایه‌گذاران بالقوه، سخت‌گیری‌های موجود در تصویب طرح‌های سرمایه‌گذاری در سطح کلان، نبود یک برنامه‌ریزی منسجم و تعریف شده برای هدایت سرمایه‌های گردشگری، همچنین فصلی بودن گردشگری و ایجاد وقفه‌ زمانی زیاد تا دستیابی به یک بازگشت سرمایه‌ی رضایت‌بخش، اشاره کرد.

اصغری درباره‌ی مشوق‌های سرمایه‌گذاری گردشگری گفته است:

یکی از مهم‌ترین مشوق‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران، معافیت مالی است. تمامی تاسیسات گردشگری دارای پروانه‌ بهره‌برداری، هرسال از پرداخت ۵۰ درصد از مالیات مشمول، معاف هستند.

جمال حسینی، معاون سازمان سرمایه‌کذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز در‌ این‌باره گفت:

در راستای سرمایه‌گذاری خارجی مبتنی بر برنامه ششم توسعه، ۳۰ میلیارد دلار در سال گذشته قراردادهای فاینانس پیش‌بینی شد. همچنین باید ۱۵ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور صورت بگیرد که دارای اهمیت ویژه‌ای است.

حسینی در ادامه افزود:

سازمان میراث‌فرهنگی مشوق‌هایی را در این زمینه در نظر گرفته، اما کافی نیست؛ بنابراین سازمان سرمایه‌گذاری ایران آمادگی دارد با همکاری بخش خصوصی، بسته مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی را تدوین کند. بر این اساس بیش از ۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری، مشخص و اطلاعات تکمیلی آن در سایت مذکور قرار داده شده است.

رائیجی، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز تصریح کرد:

به نظر می‌رسد تا زمانی که در جذب سرمایه‌گذار داخلی ناموفق هستیم، در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز موفق نخواهیم شد.

نبود برنامه راهبردی منطقه‌ای، عدم ارائه ضمانت کافی به سرمایه‌گذاران، عدم فعالیت شبکه اختصاصی حوزه گردشگری، وجود قوانین مخل کسب و کار، عدم سرمایه‌گذاری در استان‌های کمتر توسعه یافته از جمله دغدغه‌های صنعت گردشگری است.

مطالب مرتبط:

منبع مهر نیوز

دیدگاه