راهنمای خرید در لیون فرانسه

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
راهنمای خرید در لیون فرانسه

لیون، یکی از توریستی‌ترین شهرهای فرانسه، فرصت‌های زیادی برای خرید کردن دارد؛ از بازارچه‌های محلی گرفته تا بزرگ‌ترین مراکز خرید و بوتیک‌های مستقل در خیابان‌های قدیمی سنگ‌فرش شده.

لیون، سومین شهر بزرگ فرانسه،  دومین شهر پرجمعیت این کشور است که مساحتی برابر با ۴۷ کیلومتر مربع دارد.

خرید در لیون، یکی از بهترین بخش‌های سفر به این شهر زیبا با تور فرانسه است. در لیون، فرصت‌های زیادی برای خرید وجود دارد؛ از بوتیک‌های کوچک و قدیمی در خیابان‌های سنگ‌فرش شده گرفته تا فروشگاه‌های شیک از برندهای مشهور دنیا و مراکز خرید بزرگ که دنیایی از فروشگاه‌های خاص و امکانات تفریحی متعدد است.

در لیون هرچه که فکر کنید پیدا می‌شود؛ بهترین محصولات از برترین برندهای مد و پوشاک دنیا، بهترین محصولات ساخت فرانسه، برترین تولیدات بومی، بهترین مواد غذایی محلی و ارگانیک. در این شهر از نظر خرید سوغات و یادگار سفر، هیچ محدودیتی ندارید. لیون در زمینه‌ی خرید، با بزرگ‌ترین شهرهای دنیا قابل رقابت است ضمن اینکه شلوغی و ازدحام شهرهای بزرگ توریستی را ندارد.

در ادامه تعدادی از بهترین فرصت‌های خرید در لیون را معرفی می‌کنیم.

منطقه Presqu’ile

راهنمای خرید در لیون

مهم‌ترین منطقه‌ی خرید در لیون، منطقه‌ی Presqu’ile است. بیشتر مراکز تجاری شهر حول و حوش این منطقه قرار دارند. دو خیابان ویکتور هوگو و جمهوری، خیابانی‌هایی به موازات هم و میدان بلکور، مهم‌ترین خیابان‌های این منطقه است که برای خرید بسیار مناسب است. این منطقه تقریبا در مرکز شهر قرار دارد. در این محله، مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین فروشگاه‌های لیون قرار گرفته‌اند. از مراکز تجاری بزرگ و لوکس تا بوتیک‌های مستقل و فروشگاه‌های زنجیره‌ای.

اگر قصد دارید خرید کنید یا اینکه فقط دوست دارید چند ساعتی را گشتی در مراکز خرید بزنید و ویترین‌ها را تماشا کنید، این محله بهترین جای شهر است.

خیابان اوگوست کنت (Auguste Comte)

راهنمای خرید در لیون

اگر به‌دنبال خرید محصولات خاص با طراحی‌های منحصربه فرد هستید و فروشگاه‌های جذاب و مدرن را دوست دارید، به این خیابان سر بزنید. در این خیابان تعداد زیادی فروشگاه‌های خاص از برندهای منحصربه‌فرد وجود دارد که در آن‌ها همه‌چیز پیدا می‌شود، از تزیینات داخلی به سبک فرانسوی تا صنایع دستی منطقه‌ی اسکاندیناوی. اگر فروشگاه‌های معمولی شما را راضی نمی‌کنند، حتما به این خیابان سر بزنید.

مراکز خرید بزرگ

راهنمای خرید در لیون

بدون شک مراکز تجاری، یکی از مهم‌ترین مقصدهای خرید در گوشه و کنار دنیا هستند. بسیاری از مردم، به‌جای قدم زدن در خیابان‌ها و سر زدن به بوتیک‌ها و فروشگاه‌های مستقل، ترجیح می‌دهند همه آنچه که نیاز دارند، زیر یک سقف پیدا کنند. مراکز خرید علاوه بر اینکه محصولات متنوعی را درکنار هم عرضه می‌کنند و محلی برای تجمع بهترین برندها هستند، امکانات تفریحی مختلفی دارند و در واقع می‌توان آن‌ها را یک مجموعه‌ی تفریحی و تجاری نامید که یک روز کامل را می‌توانید در آن‌ها بگذرانید بدون اینکه خسته شوید. همچنین مراکز خرید، انتخاب خوبی برای گذراندن روزهای بارانی است. وقتی آب‌و‌هوا اجازه‌ی گشت‌و‌گذار در هوای آزاد را نمی‌دهد.

لیون هم مثل بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، تعدادی مرکز خرید بزرگ دارد که در آن‌ها، برترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای دنیا در زمینه‌های مختلف مد و پوشاک، لوازم تزیینی، اکسسوری، کیف و کفش، اسباب‌بازی، لوازم‌خانگی، کالای دیجیتال، محصولات زیبایی، عطر، ساعت و... بهترین محصولات خود را عرضه می‌کنند.

این مراکز معمولا دسترسی خوبی به وسایل حمل‌ونقل عمومی دارند و در یک مقاله‌ی جداگانه، تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

بوتیک‌های مستقل

راهنمای خرید در لیون

اگر خرید از مراکز تجاری بزرگ را دوست ندارید و دل تان می‌خواهد در خیابان‌ها بگردید و از مغازه‌های کوچک خریداری کنید، بهترین کار این است که به مناطق قدیمی شهر و جاهای دیدنی لیون سر بزنید. در محله‌های قدیمی لیون، خیابان‌ها‌ی پرپیچ‌وخم سنگ‌فرش شده، پر از مغازه‌ها و بوتیک‌های کوچک و بزرگ است که در آن‌ها محصولات خاصی پیدا می‌شود که به‌راحتی نمی‌توانید جای دیگر دنیا پیدا کنید.

مثلا خیابان Village of Creator یکی از خیابان‌های محله‌ی قدیمی شهر است. این خیابان مخصوص عابر پیاده که در هزارتوی خیابان‌های قدیمی لیون، گوشه‌ای دنج پنهان شده است. در این خیابان، کارگاه‌ها، فروشگاه‌های و بوتیک‌های فراوانی از برندها و طراحان مستقل وجود دارد که محصولاتی خاص و نوآورانه دارند.

راهنمای خرید در لیون

در بین این فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، بوتیک‌های کوچک و قدیمی با سبک و سیاق مغازه‌های بسیار قدیمی فرانسوی وجود دارد که شما را به دل یک فیلم تاریخی فرانسوی می‌برد. در این مغازه‌ها معمولا محصولات مرتبط با فرهنگ و سوغات فرانسه عرضه می‌شود و بعضی از آن‌ها، به گالری‌های کوچک اشیای قدیمی و عتیقه تبدیل شده‌اند.

فراموش نکنید که مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک‌تر لیون، ساعات کاری متفاوتی دارند و ممکن است این ساعت، در فصل‌های مختلف سال تغییر کند. بنابراین اگر بوتیک یا فروشگاه خاصی را مد نظر دارید، حتما از قبل ساعت کار آن را چک کنید.

بازارچه‌ها

راهنمای خرید در لیون

یکی از بهترین جاها برای خرید چه در لیون چه در شهرهای دیگر دنیا، خرید از بازارهای محلی و بازارچه‌ها است. بازارها تقریبا در همه جای دنیا به‌شکل‌های مختلف پیدا می‌شوند. این بازارها محل خریدوفروش محصولات متنوع هستند و بیشتر از همه، اهالی شهرها از آنجا خرید می‌کنند و به همین دلیل در بازارها می‌توان سبک زندگی محلی را از نزدیک دید و با مردم آشنا شد.

روزهای یکشنبه، بیشتر فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و در لیون تعطیل هستند درست مثل سایر شهرهای فرانسه. به همین دلیل بازارچه‌های مواد غذایی شهرها که معمولا حتی در روز تعطیل فعالیت می‌کنند، بهترین جا برای خرید هستند. سر زدن به غرفه‌های بازارها و گفت‌وگو با فروشندگان محلی، یکی از بهترین تفریحاتی است که می‌توانید در لیون داشته باشید.

راهنمای خرید در لیون

یکی از محبوب‌ترین بازارهای لیون، بازار Les Halles de Lyon Paul Bocuse است که یک بهشت واقعی برای دوستداران غذا است. وقتی شهر در خاموشی فرو رفته و استراحت می‌کند، این بازار، شلوغ و پرسروصدا است و اهالی شهر از غرفه‌های آن مواد غذایی می‌خرند. در این بازار علاوه بر خرید محصولات غذایی، می‌توانید صبحانه یا غذاهای سبک هم نوش جان کنید.

حاشیه‌ی رود رن، پر از غرفه‌های کوچک و بزرگ است که محصولات مختلفی از قبیل صنایع دستی، کتاب، اشیای دست دوم، لباس، آثار هنری و... می‌فروشند.

بازار سنت آنتوان (Marché Saint-Antoine)

بازار سنت آنتوان یکی از بهترین بازارهای مواد غذایی در لیون است. این بازار در سراسر روزهای هفته غیر از دوشنبه‌ها باز است و بهترین فرصت برای خرید مواد غذایی و تماشای سبک زندگی اهالی شهر است. این بازار در روزهای هفته خلوت‌تر است، ولی آخر هفته‌ها شلوغ می‌شود و در گوشه و کنار آن، غرفه‌های مختلف فروش غذا و کافه فعالیت می‌کنند. بیشتر محصولاتی که در این بازار عرضه می‌شوند، محصولات محلی و ارگانیک هستند.

بازار کریسمس لیون

راهنمای خرید در لیون

یکی از سنت‌های پیش از کریسمس، در اکثر شهرهای اروپایی، برپایی بازارهای مخصوص کریسمس است. در این بازارها محصولات مرتبط با کریسمس عرضه می‌شود، مثلا شیرینی‌ها و غذاهای مخصوص، لباس و هدیه، وسایل مخصوص تزیینات کریسمس و... .

آن چیزی که این بازارها را از سایر بازارهای عادی سال متفاوت می‌کند، حال و هوای خاص و شور و هیجان بازارها است که با موسیقی و جشن‌های جذاب و رنگارنگ همراه می‌شود.

پیر و جوان، کوچک و بزرگ، هیچ کس نمی‌تواند در برابر جذابیت بازارچه‌های کریسمس مقاومت کند. عطر و بوی بازارچه‌ها، شور و شوق بچه‌ها، نوای موسیقی کریسمس و همه ویژگی‌های این بازارها دست به دست هم می‌دهند تا به یکی از جاذبه‌های مهم هر شهر تبدیل شوند. لیون، یکی از بهترین بازارهای کریسمس اروپا را برپا می‌کند.

این بازار سال‌ها است که بدون تأخیر و تعطیلی در لیون برپا می‌شود و علاوه بر اهالی شهر، گردشگران را از شهرها و کشورهای اطراف به لیون می‌کشاند. این بازار در مرکز شهر لیون، هر روز از ۲۴ نوامبر تا ۲۴ دسامبر برگزار می‌شود. هر روز از ساعت ۱۰ و نیم صبح تا هشت شب و شنبه‌ها تا ۱۰ شب می‌توانید به این بازار سر بزنید.

این بازار سال‌ها است که بدون تأخیر و تعطیلی در لیون برپا می‌شود و علاوه بر اهالی شهر، گردشگران را از شهرها و کشورهای اطراف به لیون می‌کشاند

این بازار هر سال با ۱۴۰ غرفه‌ی چوبی برپا می‌شود. با وجود این تعدد غرفه‌ها، بدون شک هر چیزی که دوست داشته باشید در آن پیدا می‌کنید. از اسنک‌های داغ و لذیذ گرفته تا هدیه‌های مخصوص جشن. ساعت‌ها می‌توانید در این بازار وقت بگذرانید و تک تک غرفه‌ها را ببینید و لذت ببرید. حتی اگر قصد خرید کردن هم نداشته باشید، گشت‌وگذار در این بازار، تجربه‌ای است که هرگز نباید از دست بدهید.

غرفه‌های چوبی به سبک قدیمی، نورپردازی‌های میدان محل برپایی بازار، حال و هوای جشن‌های کریسمس و موزیک‌های مخصوص کریسمس، تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های این بازار است. در بعضی از غرفه‌ها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های داغ سرو می‌شود. بهترین ماکارون، کوکی زنجبیلی، کیک پرالین، پنیرهای لذیذ و سایر خوراکی‌های خشمزه را می‌توانید از این بازار بخرید.

بسیاری از غرفه‌ها، هدایای مخصوص کریسمس را می‌فروشند. این هدیه‌ها شامل انواع لباس و اکسسوری، صنایع دستی، اسباب‌بازی و جاکلیدی‌های زیبا، درخت کریسمس، شمع‌های زیبا و... است. فعالیت‌های سرگرم‌کننده و جذابی برای بچه‌ها در این بازار وجود دارد از جمله غرفه‌های مخصوص مسابقات نقاشی یا قصه‌گویی.

فصل حراج در لیون

حراج‌ها در لیون و در کل فرانسه، فرصت‌هایی بسیار استثنایی برای خرید هستند. البته جالب است بدانید که فصل حراج در فرانسه، زمان ثابتی دارد که از طرف دولت تعیین می‌شود و در هیچ بازه‌ی زمانی دیگری از این فصل حراج، فروشگاه‌های اجازه‌ی حراج کردن محصولات خود را ندارند. اگر زمان مناسب را برای خرید در لیون در نظر بگیرید، بدون تردید می‌توانید از تخفیف‌های بسیار قابل‌توجهی استفاده کنید.

فروشگاه‌ها فقط در همین زمان تعیین شده می‌توانند حراج داشته باشند به همین دلیل، در این فصل سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است تخفیف‌های خوبی برای محصولات در نظر بگیرند تا بتوانند محصولات قدیمی را به فروش برسانند و جا را برای ورود محصولات جدید باز کنند. همه فروشگاه‌ها باید قیمت اصلی و قیمت تخفیف خورده‌ی محصولات را روی آن‌ها درج کنند. همچنین محصولاتی که شامل حراج نمی‌شوند باید دقیقا مشخص شوند.

محصولات حراج شده، گارانتی و خدمات مشابه با سایر محصولات را دارند و حراج کردن آن‌ها به‌معنای سلب مسئولیت نیست.

روزهای آخر حراج، برای خرید کردن از نظر قیمت، مناسب‌تر است و بیشترین تخفیف‌ها نصیب‌تان می‌شود، ولی باید در نظر داشته باشید، که در روزهای آخر، بسیاری از محصولات فروخته شده‌اند و مثلا انواع پوشاک ممکن است از نظر سایزبندی محدود شده باشند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه