سوغات فلورانس؛ یادگاری‌هایی از سفر به توسکانی

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
سوغات فلورانس؛ یادگاری‌هایی از سفر به توسکانی

فلورانس، یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری در ایتالیا است. این شهر دیدنی، سوغاتی‌ها و محصولات بومی بسیاری دارد که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغات و یادگار سفر، برای عزیزان‌تان بخرید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۱ به‌روزرسانی شده است.

فلورانس، خاستگاه رنسانس ایتالیایی، یکی از زیباترین شهرهای تاریخی جهان و پایتخت ناحیه توسکانی ایتالیا است که در کلان‌شهر فلورانس قرار دارد. فلورانس، یکی از جاهای دیدنی ایتالیا است که سوغاتی‌های بسیار متنوعی دارد. در این شهر، تنوع مراکز تجاری و بازارها و فروشگاه‌ها و تنوع محصولات و سوغاتی‌ها به‌قدری زیاد است که هرگز برای خرید، محدود نمی‌شوید و حتی برای انتخاب کردن از بین این همه محصول جذاب، سردرگم خواهید شد.

محصولات چرمی

کیف و چمدان های چرمی سوغات فلورانس

محصولات چرمی تنوع بسیاری دارند؛ از کیف و کفش گرفته تا اکسسوری‌های مختلف مثل کمربند و جاکلیدی. در فلورانس فروشگاه‌های محصولات چرمی را همه‌جا خواهید دید. اگر از علاقه‌مندان به چرم هستید، یا در بین عزیزان‌تان کسی هست که محصولات چرمی را دوست داشته باشد، در فلورانس می‌توانید هدیه‌ خوبی برایش پیدا کنید. تنوع محصولات چرمی بسیار زیاد است و حتما هدیه‌ای مناسب در بین آن‌ها پیدا می‌کنید.

دباغی چرم و هنر تهیه‌ محصولات مختلف از آن، از قرن‌ها پیش در فلورانس رواج دارد. از آنجایی که این کار، یعنی دباغی چرم، بوی خاصی دارد، به نواحی دورتر از شهر منتقل شده است. چرم باکیفیت ایتالیایی ارزان نیست، ولی جای نگرانی نیست. محصولات چرمی از نظر جنس و کیفیت نیز تنوع خوبی دارند و می‌توانید در بین آن‌ها، محصولی با قیمت مناسب پیدا کنید. البته در نظر داشته باشید که محصولات چرمی باکیفیت، دوام قابل ملاحظه‌ای دارند و مطمئنا ارزش هزینه کردن دارند و مدت بسیاری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 

عطر

عطر با رایحه میوه گلابی سوغات فلورانس

یکی دیگر از سنت‌هایی که قرن‌ها در ایتالیا رواج دارد، تهیه‌ عطر است. عطرها را با ترکیبی از مواد طبیعی و شیمیایی تهیه می‌کنند و از گل‌ها و گیاهان مختلف برای تهیه‌ عطر‌های خوشبو استفاده می‌کنند. امروزه عطرها در سراسر دنیا تنوع قابل ملاحظه‌ای دارند و از آنجایی که عطر، کاملا به سلیقه‌ هر فرد بستگی دارد، بهتر است که برای دیگران عطر نخرید، مگر اینکه سلیقه‌ او را در مورد عطر کاملا بدانید. از فروشگاه‌های متعددی که در خیابان‌ها و مراکز خرید فلورانس وجود دارند می‌توانید علاوه بر خرید عطر از برندهای مشهور دنیا، انواع عطرهای دست‌ساز را تهیه کنید.

سرامیک

محصولات سرامیکی تقریبا همه‌جای دنیا پیدا می‌شوند، ولی هر جایی طرح و رنگ و سبک خاصی برای تزیین این اشیا و ظروف دارد. در فلورانس از دوران رنسانس، تهیه‌ وسایل سرامیکی و سفالی، رواج و اهمیت بسیاری داشته است و بعدها افرادی، با اضافه کردن لعاب‌های رنگی به این ظروف، آن‌ها را به محصولی بسیار زیبا تبدیل کرده‌اند که هنوز هم استفاده از آن‌ها رایج است و گاهی به‌عنوان وسیله‌ تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هیچ کسی نیست که از اشیا و وسایل سرامیکی خوشش نیاید، بنابراین با خیال راحت برای عزیزان‌تان این محصولات را که شامل انواع بشقاب و کاسه و ظروف و اشیایی مثل گلدان و... است، بخرید. در زمان‌های گذشته، اشراف فلورانس از این اشیای تزیین شده که به زیبایی و با رنگ‌های شاد و جذاب رنگ‌آمیزی شده بودند، برای تزیین خانه‌های خود استفاده می‌کردند.

در فلورانس از دوران رنسانس، تهیه‌ وسایل سرامیکی و سفالی، رواج و اهمیت بسیاری داشته است

البته تولید محصولات سرامیکی داخل شهر فلورانس مانند گذشته رایج نیست و کارگاه‌های تولید این محصولات در اطراف فلورانس قرار دارند. طی قرن‌های متمادی، سرامیک‌های فلورانس به سراسر دنیا صادر می‌شدند. گرچه حمل و نقل آن‌ها کار سختی است، ولی بدون شک، هدیه‌ ارزشمندی هستند؛ چون طرح و رنگ اختصاصی فلورانس را دارند و به‌خوبی خاطرات سفر را برایتان زنده می‌کنند.

در شهر کوچک Montelupo در نزدیکی فلورانس، سنت ساخت اشیای سرامیکی و سفالی به دوران قرون وسطی برمی‌گردد. در این شهر، علاوه بر ظرف و ظروف سفالی، انواع تندیس‌های نمادین ایتالیایی نیز تهیه می‌شود. بعضی از این ظرف‌های سرامیکی را می‌توانید در فر قرار دهید و بعضی از آن‌ها قابلیت شست‌وشو در ماشین ظرفشویی دارند.

زیورآلات طلا

زیورآلات و امگشتر طلا از سوغات فلورانس

از زمان رنسانس، هنرمندانی در فلورانس زندگی می‌کردند که به طراحی و ساخت زیورآلات طلا مشغول بودند. آثار آن‌ها فقط یک قطعه‌ طلای تزیینی برای همراهی با لباس نبود، بلکه هرکدام به‌تنهایی یک اثر هنری بودند. طلاسازان علاوه بر طلا با فلزاتی مثل نقره و سنگ‌های قیمتی، زیورآلاتی می‌ساختند که خانواده‌های اشراف  ثروتمندان از آن‌ها در مراسم خاص استفاده می‌کردند. در بسیاری از موزه‌های شهر می‌توانید نمونه‌هایی از این زیورآلات را ببینید.

هنوز هم هنر طلاسازی و طراحی و ساخت زیورآلات در فلورانس رواج دارد. فروشگاه‌های اختصاصی از برندهای مشهور داخلی و بین‌المللی در فلورانس وجود دارد که در آن‌ها هنرمندان فراوانی با نهایت دقت و خلاقیت و ظرافت، زیورآلاتی می‌سازند که شبیه آن‌ها را به‌راحتی نمی‌توانید پیدا کنید. پس، از این فرصت استثنایی استفاده کنید و خاص‌ترین زیورآلات طلا و نقره را برای عزیزان‌ خود به‌عنوان سوغات و هدیه خریداری کنید.

شکلات

شکلات تخته ای از سوغات فلورانس

یکی از محصولاتی که از زمان‌های قدیم در فلورانس تهیه می‌شود، انواع شکلات است. کارگاه‌های شکلات سازی بسیاری در این شهر وجود دارد که در آن‌ها، هنرمندان و متخصصان با ترکیب انواع شکلات و مواد دیگر مثل مغزها، شکلات‌هایی لذیذ تولید می‌کنند و آن‌ها را به‌شکل تندیس‌های کوچک یا آثار هنری جذابی عرضه می‌کنند. هرکدام از این شکلات‌ها که بعضی از آن‌ها کاملا دست‌ساز هستند، یک اثر هنری هستند که دلتان نمی‌آید آن‌ها را بخورید.

انواع شکلات با طعم‌های مختلف در بسته‌بندی‌های خاص و مخصوص هدیه در فروشگاه‌های مرتبط با این کارگاه‌ها و در فروشگاه‌های شکلات و هدیه در سراسر شهر به فروش می‌رسد. ‌این طعم‌ها بسیار متنوع است و مطمئنا در بین آن‌ها مواردی پیدا می‌شود که دوست داشته باشید امتحان کنید. حتی بعضی از آن‌ها طعم‌های عجیب و جدیدی دارند که بدون امتحان کردن، نمی‌توانید تصور کنید که چقدر لذیذ هستند. قیمت این محصولات نیز بسیار متنوع است و حتما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید، یک هدیه‌ خوب برای عزیزان‌تان بخرید.

لوازم آرایشی و بهداشتی

لوازم آرایشی لوکس از سوغات فلورانس

لوازم آرایشی و بهداشتی ایتالیایی، کیفیت‌های بسیار قابل قبولی دارند. در فروشگاه‌های مختلف محصولات زیبایی و در داروخانه‌ها، این محصولات را می‌توانید با تنوع بسیار بسیاری تهیه کنید. قیمت آن‌ها نسبت به کیفیت، بسیار مناسب است. برندهای بسیاری در ایتالیا، به تولید لوازم آرایشی و بهداشتی طبیعی اختصاص دارند. این برندها با الهام از طبیعت و با گیاهان و مواد طبیعی، بهترین محصولات زیبایی را تولید می‌کنند که بدون شک ارزش هزینه کردن و امتحان کردن دارند.

منسوجات سنتی توسکانی

هر منطقه‌ای منسوجات سنتی مخصوص خود را دارد که با تکنیک‌های خاص و طرح‌ها و رنگ‌های سنتی تهیه می‌شود. در توسکانی و در فلورانس هم هنوز این منسوجات با تلفیقی از تکنیک‌های قدیمی و صنایع جدید تولید می‌شوند و از آن‌ها محصولاتی مثل کوسن، پرده، آویزهای تزیینی دیوار و سایر وسایل تزیینی تهیه می‌شود. اگر از علاقه‌مندان به طرح‌های سنتی هستید، حتما نمونه‌ای از این منسوجات زیبا را برای خود و عزیزان‌تان تهیه کنید.

روغن زیتون فلورانس

روغن زیتون طبیعی از سوغات فلورانس

روغ زیتون منطقه‌ توسکانی یکی از باکیفیت‌ترین محصولات این منطقه است که در آشپزی ایتالیایی نیز زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن زیتون توسکانی، هدیه‌ای است که در سفر به فلورانس، فرصت خرید آن را نباید از دست بدهید. در اکثر بازارچه‌ها و فروشگاه‌های سراسر شهر به‌راحتی می‌توانید انواع روغن زیتون محلی را خریداری کنید و البته این امکان وجود دارد که آن را قبل از خرید، امتحان کنید. تنوع زیتون‌ها در توسکانی زیاد است به همین دلیل، هر نوع روغن، عطر و طعم خاصی دارد.

قیمت روغن‌ها نسبت به کیفیت خارق‌العاده‌ای که دارند، بسیار مناسب است. به غیر از روغن، خود زیتون را هم می‌توانید خریداری کنید. تنوع زیتون‌ها و عطر و طعم و رنگ آن‌ها، بسیار جذاب است و ارزش وقت گذاشتن و امتحان کردن دارد.

وسایل ورزشی باشگاه فیورنتینا

ماگ با طرح فیورنتینا از سوغات فلورانس

اهالی فلورانس، علاقه‌ خاصی به هرآنچه که مربوط به شهر و محل زندگی‌شان باشد، دارند یکی از این علاقه‌مندی‌ها باشگاه فوتبال فیورنتینا است. انواع محصولات مرتبط با آرم باشگاه فیورنتینا را می‌توانید از فروشگاه‌های مربوطه بخرید. مثلا انواع شال، پرچم، ماگ، تی‌شرت، جاکلیدی، پوستر و...

پاستا

انواع پاستا از سوغات فلورانس

پاستا نقش بسیار قابل توجهی در آشپزی ایتالیایی دارد. در ایتالیا بدون شک در رستوران‌های فراوانی انواع پاستا با سس‌های مختلف نوش جان خواهید کرد. شاید دوست داشته باشید که این غذاها را در منزل برای عزیزان خود تهیه کنید و آن‌ها را در خاطرات سفرتان شریک کنید. بهترین کار برای تهیه‌ یک پاستای اصیل ایتالیایی این است که از مواد اصیل استفاده کنید بهترین و متنوع‌ترین پاستاها را می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف در ایتالیا بخرید و به خانه ببرید.

پنیر

پنیر های محلی از سوغات فلورانس

پنیر یکی دیگر از محصولات لذیذ و باکیفیت ایتالیایی است که در دنیا رقیب ندارد. پنیرهای ایتالیا، عطر و طعم خاص و متفاوتی دارند و حتما در سفر به فلورانس، فرصتی برایتان پیدا می‌شود که انواع آن را امتحان کنید. اگر این پنیرها را دوست داشتید، که مطمئنا همینور خواهد بود، می‌توانید بعضی از انواع آن را به‌عنوان سوغات خریداری کنید و به خانه ببرید و با آن‌ها غذاهایی لذیذ با عطر و طعم ایتالیایی بپزید.

محصولات پروتئینی

انواع محصولات پروتئینی تهیه شده از انواع گوشت در ایتالیا پیدا می‌شود که کیفیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند. انواع سویس و کالباس، گوشت‌های خشک شده و فرآوری شده و سایر محصولات پروتئینی در ایتالیا با بهترین کیفیت و از تازه‌ترین محصولات تهیه می‌شوند. بعضی از انواع آن‌ها قابلیت حمل‌ و نقل به مقصدهای دور را دارند و عمر آن‌ها طولانی است. این دسته از محصولات را می‌توانید به‌عنوان سوغات، بخرید.

شیرینی‌های ایتالیایی

تورون، فلورنتین، شکلات شیری و لیدی فینگر از انواع شیرینی های ایتالیایی است

یکی از خوراکی‌های لذیذ ایتالیایی انواع شیرینی و شکلات است. در فروشگاه‌های مختلف می‌توانید شیرینی‌ها و شکلات‌های لذیذ با عطر و طعم ایتالیایی را در بسته‌بندی‌های مخصوص هدیه تهیه کنید.

تورون، فلورنتین، شکلات شیری، لیدی فینگر و انواع شیرینی با بهترین مواد اولیه در ایتالیا تهیه می‌شوند که بعضی از انواع آن‌ها مدت زمان طولانی تازه و سالم می‌مانند و می‌توانید به‌عنوان سوغات خریداری کنید و به خانه ببرید. این هدیه، برای همه‌ سنین و سلیقه‌ها، جالب و دوست‌داشتنی است و هیچ‌کس را ناامید نمی‌کند.

نوشت‌افزار و کاغذهای فلورانسی

رنگ و نوشت افزار از سوغات فلورانس

در فلورانس فروشگاه‌های بسیاری را خواهید دید که انواع سوغات و محصولات کاغذی می‌فروشند. در این فروشگاه‌ها، کاغذهای زیبا و دست‌سازی پیدا می‌شوند که توسط هنرمندان محلی، به زیبایی با تکنیک ابر و باد تزیین شده‌اند. محصولات کاغذی با طرح‌های خاص فلورانسی، از جمله سوغاتی‌هایی است که گردشگران معمولا برای عزیزان خود می‌خرند. دفترچه‌های یادداشت با طرح جاذبه‌های فلورانس و کارت پستال‌های زیبا نیز طرفداران خاص خود را دارند. نظر و تجربیات خود را در خصوص سفر به ایتالیا با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه