بیشتر فیلم های آمریکایی در کدام کشورها فیلمبرداری شده‌اند؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
بیشتر فیلم های آمریکایی در کدام کشورها فیلمبرداری شده‌اند؟

فیلم‌های آمریکایی، لوکیشن‌های متعددی دارند و در کشورهای مختلفی در سراسر دنیا فیلمبرداری شده‌اند. از اسپانیا تا کانادا، جادوی سینما، حد و مرزی نمی‌شناسد.

سینمای هند که با نام بالیوود شناخته می‌شود، معمولا در خود هند فیلمبرداری می‌شوند و فیلم‌های سینمای نیجریه مشهور به نالیوود نیز به فیلم‌های ارزان مشهور است که همگی در محدوده‌ی مرزهای این کشور فیلمبرداری می‌شوند.

ولی فیلم‌های آمریکایی، هیچ محدودیتی در لوکیشن ندارند و کارگردانان این فیلم‌ها برای انتخاب لوکیشن، همه‌ی کشورهای ممکن را در نظر می‌گیرند و در نهایت با توجه به ماجرای فیلم و ژانر مورد نظر، لوکیشن خود را انتخاب می‌کنند. بعضی از فیلم‌ها چندین لوکیشن در کشورهای مختلف دارند.

در ادامه، کشورهایی را معرفی می‌کنیم که معمولا به‌عنوان لوکیشن بسیاری از فیلم‌ها انتخاب می‌شوند و فیلم‌های آمریکایی زیادی در آن‌ها فیلمبرداری شده است.

بیش از نیمی از فیلم‌های اخیر هالیوودی در خارج از آمریکا فیلمبرداری شده‌اند یا حداقل بخشی از آن‌ها در خارج از آمریکا ضبط شده است. بیش از یک چهارم از این فیلم‌ها کاملا در کشور دیگری فیلمبرداری شده‌اند. این بررسی روی بیش از دو هزار فیلمی انجام شده که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ در آمریکا منتشر شده‌اند.

۱۰. اسپانیا

لوکیشن فیلم های آمریکایی

در حدود ۲ درصد از فیلم‌های بررسی شده، حداقل یک صحنه‌ی ضبط شده در اسپانیا دارند. فیلم مشهور  «برخورد تایتان‌ها» ساخته‌ی سال ۲۰۱۰، در جزایر قناری اسپانیا فیلمبرداری شده است. میدان اسپانیا در سویا یکی از لوکیشن‌های فیلم «جنگ ستارگان» است. «هجرت: خدایان و پادشاهان» یکی دیگر از فیلم‌های مشهوری است که در اسپانیا ضبط شده‌اند. این کشور به غیر از فیلم، محل فیلمبرداری یکی از محبوب‌ترین سریال‌های دنیا نیز بوده است. بسیاری از صحنه‌های سریال «بازی تاج و تخت» را در سویا ضبط کرده‌اند و آثار تاریخی زیبای این شهر را می‌توانید در بعضی از صحنه‌ها، تشخیص دهید.

برای اینکه با چند مورد از فیلم‌های ضبط شده در اسپانیا آشنا شوید، مقاله‌ی  بهترین فیلم هایی که در اسپانیا فیلمبرداری شده‌اند را بخوانید.

۹. جمهوری چک

بخش زیادی از فیلم «کازینو رویال» با بازی دنیل کریگ در نقش جیمز باند، در لوکیشن‌هایی در سراسر جمهوری چک، فیلمبرداری شده است. فیلم «شعبده‌باز» ساخت سال ۲۰۰۶ با بازی ادروارد نورتون یکی از بیش از ۴۰ فیلم آمریکایی است که در این کشور در یک دهه‌ی گذشته، ضبط شده‌اند.

۸. استرالیا

لوکیشن فیلم های آمریکایی

استرالیا یکی دیگر از کشورهایی است که معمولا توجه کارگردانان و تولیدکنندگان فیلم‌ها را به‌عنوان لوکیشن جلب می‌کند. این کشور، چشم‌اندازهای طبیعی و شهری زیبایی دارد که برای انواع فیلم‌ها مناسب به نظر می‌رسند. البته به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر، رشد فیلم‌سازی در استرالیا متوقف شده است، ولی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، این کشور در حدود ۳۰۰ میلیون دلار از پروژه‌های تولید فیلم در استرالیا، درآمد داشته است.

۷. آلمان

فیلم‌های مشهوری مثل «حرامزاده‌های لعنتی» (Inglorious Basterds) ساخته‌ی کوئنتین تارانتینو و «هتل بوداپست» به کارگردانی وس اندرسن به‌همراه تعدادی فیلم جاسوسی و اکشن دیگر، در سال‌های اخیر در آلمان فیلمبرداری شده‌اند. شرکت Universum Film که به اختصار با نام UFA هم شناخته می‌شود، از دهه‌ی ۱۹۱۰ همکاری‌های فراوانی یا استودیوهای هالیوودی داشته است.

۶. چین

لوکیشن فیلم های آمریکایی

چین یکی از بزرگترین بازارهای فیلم‌های آمریکایی است و در سال‌های اخیر، این دو کشور همکاری‌های زیادی در زمینه‌ی صنعت فیلم‌سازی داشته‌اند. تعدادی از فیلم‌های اکشن معروف مثلا «بیل را بکش»، «اسکای‌فال» که یکی از فیلم‌های سری جیمزباند است و قسمت سوم از مجموعه‌ی «ماموریت غیرممکن» در چین فیلمبرداری شده‌اند. البته صنعت فیلمسازی چین نیز، به‌تنهایی در حال پیشرفت قابل ملاحظه‌ای است.

۵. ایتالیا

تقریبا نزدیک به ۴ درصد از فیلم‌های بررسی شده حداقل یک صحنه‌ی فیلمبرداری شده در ایتالیا دارند. به نظر می‌رسد که ایتالیا مقصد ارزانی برای فیلم‌سازی است و در سال‌های اخیر فیلم‌های مشهوری مثل «بخور، عبادت کن و عشق بورز» و «زیر آفتاب توسکانی» و «فرشتگان و شیاطین» در ایتالیا فیلمبرداری شده‌اند و تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های نمادین این کشور زیبا را به تصویر کشیده‌اند.

برای آشنایی با چند مورد از این فیلم‌ها مطلب فیلم‌هایی که در رم فیلمبرداری شده‌اند را دنبال کنید.

۴. مکزیک

لوکیشن فیلم های آمریکایی

مکزیک، یکی دیگر از کشورهایی است که زیاد به‌عنوان لوکیشن فیلم‌های آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از بین مشهورترین فیلم‌هایی که در مکزیک فیلمبرداری شده‌اند، می‌توان به «تایتانیک» و «نامحدود» اشاره کرد. به نظر می‌رسد که استودیوهای فیلم‌سازی و امکانات این کشور، توانسته رضایت کارگردانان و تولیدکنندگان هالیوود را جلب کند.

۳. فرانسه

در حدود ۵ درصد از فیلم‌های بررسی شده، در فرانسه فیلمبرداری شده‌اند یا حداقل بخشی از آن‌ها در فرانسه ضبط شده است. این کشور، تعدادی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا را در اختیار دارد. از بین فیلم‌هایی که اخیرا در فرانسه ضبط شده‌اند، می‌توان به «نیمه‌شب در پاریس» و «جولی و جولیا» اشاره کرد. البته تعداد فیلم‌هایی که در فرانسه و فیلمبرداری شده‌اند، بسیار زیاد است.

۲. بریتانیا

لوکیشن فیلم های آمریکایی

در حدود ۱۳ درصد از فیلم‌های هالیوودی در یک دهه و نیم گذشته در بریتانیا فیلمبرداری شده‌اند یا حداقل بخشی از آن‌ها در این کشور فیلمبرداری شده است.  به‌خصوص در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، این کشور به‌عنوان محبوب‌ترین مقصد برای فیلمبرداری فیلم‌های هالیوودی انتخاب شد. «شوالیه‌ی تاریکی» و «نگهبانان کهکشان» دو نمونه از فیلم‌هایی هستند که در بریتانیا ضبط شده‌اند. غیر از فیلم، تعدادی از سریال‌های محبوب دنیا نیز از چشم‌اندازهای و جاذبه‌های بریتانیا به‌عنوان لوکیشن استفاده کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین سریال‌ها می‌توان سریال «بازی تاج و تخت» را نام برد که البته غیر از بریتانیا، لوکیشن‌های فراوانی در کشورهای دیگر هم دارد.

۱. کانادا

بسیاری از فیلم‌‌سازان هالیوودی، کانادا را به‌عنوان لوکیشن انتخاب می‌کنند. منظره‌های بسیار زیبای طبیعی و زندگی شهری مدرن در کانادا، موقعیت خوبی را ایجاد کرده است که کارگردانان به بهترین شکل از آن‌ها استفاده می‌کنند. ساخت فیلم در کانادا در سال‌های اخیر سالی ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است. «میان ستاره‌ای»، «مردان ایکس»، «بازگشته» و «تیم آ»، تنها چند مورد از فیلم‌های مشهوری هستند که در کانادا فیلمبرداری شده‌اند.

۱۰ فیلم که شما را عاشق غرب کانادا می‌کند  شما را با تعدادی دیگر از این فیلم‌ها آشنا می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع usnews

دیدگاه