ثبت جهانی زنجان به عنوان شهر صنایع دستی فلزی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
 ثبت جهانی زنجان به عنوان شهر صنایع دستی فلزی

یکی از اولویت‌های استان زنجان در حوزه صنایع دستی و گردشگری، تلاش برای ثبت جهانی این استان به‌عنوان شهر صنایع دستی فلزی است.

الناز خدایی‌فرد سرپرست معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، یکی از اولویت‌های این اداره‌کل را ثبت جهانی زنجان به‌عنوان شهر صنایع دستی فلزی عنوان کرد.

الناز خدایی‌فرد با اشاره به اینکه هفته گذشته سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی را در زنجان پشت سر گذاشتیم، افزود:

نمایشگاه سراسری صنایع دستی در جوار جشنواره ملی آش ایرانی با حضور ۱۳۰ غرفه صنایع دستی از ۳۱ استان و منطقه آزاد تجاری قشم همانند ادوار گذشته برگزار شد.

ایشان با اشاره به اینکه همه استان‌ها با رشته‌های شاخص خود در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند، ادامه داد که بعد از نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی تهران این نمایشگاه دومین نمایشگاه بزرگ صنایع دستی بوده و همیشه پرمخاطب است و از طرف هنرمندان و صنعت‌گران و بازدیدکنندگان مورد اقبال قرار می‌گیرد.

یکی از کارهای امسال در نمایشگاه صنایع دستی به گفته سرپرست معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان این بود که همه غرفه‌های صنایع دستی که از هر استان سه غرفه صنایع دستی حضور داشتند، حتما ملزم بودند که یکی از غرفه‌ها دارای بسته‌بندی باشد تا به اهدافی که در حوزه بسته‌بندی صنایع دستی تعیین کرده‌ایم، برسیم و خوشبختانه نیمی از غرفه‌داران، محصولات خود را با بسته‌بندی ارائه می‌کردند که این مهم می‌تواند یک گام موثر در راستای ارائه اثار شاخص‌تر در زمینه صنایع دستی زنجان باشیم.

خدایی‌فرد همچنین با اشاره به اینکه به‌عنوان شهر ملی ملیله زنجان ثبت و در مراسم اختتامیه به شهردار و مدیرکل میراث فرهنگی استان لوح آن اهدا شد، بیان کرد:

ما ملیله را به‌عنوان مبدا جغرافیایی صنایع دستی ثبت کردیم. در واقع ملیله برای همیشه برای زنجان خواهد بود و برای ثبت جهانی این موضوع نیز خوشبختانه پیش‌داوری انجام شده است.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان،یکی از اولویت‌های این اداره‌کل را ثبت جهانی زنجان به‌عنوان شهر صنایع دستی فلز ‌عنوان کرد و خاطرنشان شد:

با توجه به کاربردی بودن صنایع دستی استان زنجان و مهم بودن آن به‌عنوان یک اصل  باید برای این امر یک پرونده ثبتی به‌عنوان شهر صنایع دستی فلزی تهیه کنیم که امیدواریم بتوانیم این امر را نیز محقق کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه