بهترین دیدنی های پیزا ؛ شهر افسانه‌ای ایتالیا

سحر ارجمند
سحر ارجمند پنجشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
بهترین دیدنی های پیزا ؛ شهر افسانه‌ای ایتالیا

پیزا، شهری با جذابیت‌ها و تاریخ غنی در ایتالیا است که علاوه بر برج مشهورش، جاذبه‌ها و دیدنی های فراوانی دارد. با بهترین دیدنی‌های پیزا آشنا شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۰۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۹ به‌روزرسانی شده است.

شهر افسانه‌ای پیزا، یکی از کوچک‌ترین و مشهورترین شهرهای منطقه توسکانی ایتالیا است که از لحاظ تاریخی هم اهمیت بسیاری دارد. گردشگران اغلب در مسیر خود به‌سمت فلورانس برای تماشای برج کج پیزا در این شهر توقف می‌کنند؛ اما به‌جز برج کج و مشهورش، مکان‌های دیدنی و تاریخی بسیاری دارد و می‌تواند به‌تنهایی مقصد گردشگران باشد. پیزا در طول قرن ۱۱ میلادی و پس از آن، بسیار مورد توجه قرار گرفت و به یکی از مهم‌ترین بنادر ایتالیا تبدیل شد. این شهر شاهد پیشرفت وسیعی بوده است و در طول سال‌ها سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در آن انجام گرفت که حاصل آن بناهای تاریخی مشهوری بود که امروزه همچنان پا برجا هستند و باعث پیشرفت و توسعه اقتصادی و گردشگری در این منطقه شده‌ است.  

اگر می‌خواهید به این شهر افسانه‌ای سفر کنید، بازدید از ساختمان‌های زیبا و کلیساهای تاریخی، بهترین موزه‌های جهان و تماشای چشم‌انداز زیبای رود آرنو را از دست ندهید. در ادامه شما را با بهترین دیدنی‌های پیزا آشنا می‌کنیم که بازدید از آن‌ها را در سفر به این شهر تاریخی نباید از دست دهید.

برج کج پیزا

منظره آفتابی از برج پیزا در پیزا، ایتالیا

برج پیزا، یکی از پربازدید‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی پیزا  و احتمالا اولین مقصد هر گردشگری هنگام ورود به این شهر است. بلیط این برج قدیمی و مرمری، هزینه بالایی دارد و صعود از آن بسیار سخت است؛ اما به دو دلیل ارزش هزینه کردن را دارد، اول اینکه بلیط آن شامل تور گردشگری کلیسای جامع می‌شود که در مجاورت برج قرار دارد و دوم، چشم‌انداز پیزا از بالای این برج بسیار تماشایی و زیبا است.

کلیسای جامع سانتا ماریا آسونتا

مجسمه ها و تزیینات محوطه کلیسای سانتا ماریا پیزا، ایتالیا

«کلیسای جامع سانتا ماریا آسونتا» (Cathedral of Santa Maria Assunta)، بدون شک یکی از بهترین نمونه‌های معماری پیزایی است و یکی از دلایل محبوبیتش در میان گردشگران بنای خاص آن است. این کلیسا دارای بنایی با پنج جناح به سبک بازیلیکاهای رمانسک و از جنس مرمر است. ساخت کلیسای جامع پیزا در سال ۱۰۶۳ آغاز شد، اما تا سال ۱۱۱۸ طول کشید. گنبدی بیضی‌شکل بر فراز فضای داخلی این کلیسا وجود دارد و از موزاییک‌های قرن سیزدهم و چهاردهم که زندگی حضرت مسیح را به زیبایی تمام به تصویر می‌کشد، برای تزئین این گنبد و فضای داخلی استفاده شده است. از دیگر جذابیت‌های این کلیسا می‌توان به درب‌های برنزی و نقاشی‌های دیواری آن اشاره کرد.

تعمیدگاه

فضای سبز محوطه تعمیدگاه پیزا، ایتالیا

یکی دیگر از ساختمان‌های نادیده گرفته شده در نزدیکی برج مشهور پیزا، «تعمیدگاه» (Baptistery) است. تعمیدگاه پیزا یکی از بزرگ‌ترین تعمیدگاه‌ها در ایتالیا و شاهکار بی‌نظیری از معماری پیزایی گوتیکی است. این سبک معماری اغلب به‌دلیل انعکاس فوق‌العاده صدا در سالن‌های کنسرت مورد استفاده بوده است.

دیوار پیزا

دیوارهای سنگی پیزا، ایتالیا

«دیوار پیزا» (Passeggiata Sulle Mura di Pisa)، مانند تمامی دیوارهای شهری در سراسر جهان، با هدف محافظت از شهر در برابر مهاجمان بنا شده است. بخشی از این دیوار در نزدیکی برج کج پیزا، برای محافظت از کلیسای جامع و تعمیدگاه بنا شده بود. امکان بازدید از دیوار پیزا با طول دو کیلومتر، اخیرا برای عموم محقق شده است. این دیوار در حال حاضر یکی از پربازدید‌ترین جاذبه‌های گردشگری پیزا محسوب می‌شود.

کمپو سانتو

محوطه و گنبد کمپو سانتو پیزا، ایتالیا

«کمپو سانتو» (Campo Santo) یا «زمین مقدس» (Sacred Field) یا «گورستان قدیمی» (Camposanto Vecchio)، ایوان بزرگ مستطیل شکلی است که پنجره‌هایی با طاق‌های منحنی به سبک گوتیک در اطراف آن وجود دارد. نجیب‌زادگان پیزا در این ایوان دفن شده‌اند. ساخت این مکان خیره‌کننده در سال ۱۲۷۸ آغاز شد و تا قرن‌های بعد ادامه یافت. دیوارهای کمپو سانتو مزین به نقاشی‌های دیواری قرن چهاردهم بوده است؛ اما آتش‌سوزی سال ۱۹۹۴ باعث آسیب و تخریب این نقاشی‌ها شد.

موزه اپرای دومو

موزه اپرای دومو با بکگراند برج کج پیزا، ایتالیا

موزه اپرای دومو آثار ارزشمندی را از قرن ششم میلادی در خود جای داده است

«موزه اپرای دومو» (Museo dell'Opera del Duomo) یا «موزه کلیسای جامع» (Cathedral Museum)، یکی از بهترین طراحی‌های موزه در منطقه توسکانی ایتالیا را دارد و همچنین یکی از بهترین مکان‌های کمتر دیده شده در پیزا است که دلیل آن کاملا مشخص است. مجموعه‌های ارزشمندی متعلق به قرن ششم میلادی در موزه اپرای دومو نگه‌داری می‌شود. این موزه در نزدیکی برج مشهور پیزا و کلیسای جامع قرار دارد و به همین دلیل گردشگران کمتر به آن توجه می‌کنند؛ اما کسانی که برای بازدید از آن می‌روند، می‌توانند چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای برج کج پیزا را از پنجره‌های طبقه دوم موزه اپرای دومو تماشا کنند.

کلیسای سانتا ماریا دلا اسپینا

کلیسای سامتا مارینا در ساحل رودخانه پیزا، ایتالیا

«کلیسای سانتا ماریا دلا اسپینا» (Church of Santa Maria della Spina) در مجاورت رود آرنو قرار دارد و یکی از کوچک‌ترین و زیباترین کلیساهای پیزا است. این کلیسای کوچک به سبک معماری گوتیک و متعلق به قرن ۱۳ میلادی است؛ اما در این سال‌ها یک‌بار تخریب و بازسازی شده است. ساختمان کلیسای سانتا ماریا دلا اسپینا با سنگ مرمر سفید، درب‌ها و پنجره‌های با طاق منحنی و مجسمه‌هایی از عیسی مسیح و فرشتگان الهی تزئین شده است. مجسمه‌های زیادی در این کلیسا وجود داشته است که اکنون برخی از آن‌ها به‌صورت کپی و اصل در موزه ملی نگه‌داری می‌شود. 

موزه کاخ آبی

معماری کلاسیک موزه کاخ آبی پیزا، ایتالیا

«موزه کاخ آبی» (Palazzo Blu)، بدون شک یکی از بهترین گالری‌های هنری در پیزا است. این موزه دارای نمایشگاه‌های دائمی و موقف، مجموعه‌های ارزشمندی از نقاش‌های مشهور جهان و سایر آثار هنری است. نمایشگاه‌های اخیر این موزه، شامل آثاری از سالوادور دالی (نقاش اسپانیایی)، آمادئو مودیلیانی (نقاش ایتالیایی) و تولوز- لوترک (نقاش فرانسوی) بوده است. یک کافه و کتاب‌فروشی هم در پشت این کاخ وجود دارد.

موزه ملی سن متئو

منظره فضای سبز موزه ملی سنت متسو پیزا، ایتالیا

موزه ملی پیزا در صومعه سنت متئو قرار دارد. بازدید از «موزه ملی سن متیو» (Museum of San Matteo) برای کسانی که به نقاشی‌های باستانی، مجسمه‌های سرامیکی و چوبی علاقه‌مند هستند، بسیار جذاب است. «موزه ملی پیزا» (Museo Nazionale) دارای مجموعه‌ای از آثار قرون‌وسطی تا قرن شانزدهم است که از جمله آن‌ها می‌توان آثار مجسمه‌ای و نقاشی‌های دوناتلو، بیتو آنجلیکو و گرلاندایو را نام برد.

کلیسای رومانیکا دی سن پیرو گرادو

نیمکت ها و نمای داخلی کلیسای رومانیکا پیزا، ایتالیا

مقاله‌ مرتبط:

«کلیسای رومانیکا دی سن پیرو گرادو» (Basilica Romanica di San Piero a Grado)، دور از مرکز شهر و در جاده منتهی به تفرجگاه پیزا با ساختمانی متعلق به قرن ۱۰ میلادی در «بندر قدیمی پیزا» واقع شده است. تا دو هزار سال پیش، مدیترانه تا این کلیسا ادامه داشت، اما اکنون خشکی اطراف آن را فراگرفته است. در فضای داخلی این کلیسا، دیوارنگاره‌های خیره‌کننده‌ای وجود دارد. طی حفاری‌ها در پشت کلیسا، بقایای یک کلیسای قدیمی و حتی ساختمان‌های رومی را پیدا کردند. تجربیات خود را از سفر به ایتالیا با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه