از جشنواره های دیدنی یونان بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
از جشنواره های دیدنی یونان بیشتر بدانید

جشنواره‌های متعددی از جشنواره عید پاک گرفته تا مراسم فیلم آتن و جشنواره آپوکریاس و... در سراسر یونان برگزار می‌شود که می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از سفر به این کشور تاریخی برایتان رقم بزند.

یونان هر سال میزبان جشنواره‌های کوچک و بزرگی است که هزاران نفر از اقصی نقاط کشور و جهان را به خود جذب می‌کند. برای شناخت هرچه بیشتر فرهنگ یونان، بهتر است در این جشنواره‌ها در تور یونان شرکت کنید و با دیدگاهی جدید این کشور را به نظاره بنشینید. مردم یونان عاشق جشن و شادی هستند و به همین دلیل تقویم یونانی‌ها پر از مراسم، جشن‌ها و فستیوال‌های گوناگون است. در ادامه قصد داریم تعدادی از این جشنواره‌ها را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

۱. جشنواره فیلم آتن

جشنواره های یونان

جشنواره فیلم آتن در فضای باز (Athens Open Air Film Festival)، چند سالی است که در این شهر برپا می‌شود و معروف‌ترین مکان‌های شهر آتن، از سایت‌های باستانی و گالری‌های هنری گرفته تا پارک‌ها و کافه‌ها را به سینما تبدیل کرده است. این جشنواره از ۲۱ تا ۲۸ اوت هر سال در سراسر آتن برگزار می‌شود که شامل طیف وسیعی از فیلم‌ها و ماجراجویانه‌ترین اجراهای میکس فیلم همراه با موسیقی زنده است و تجربه‌ای متفاوت را برای هر بیننده‌ای رقم می‌زند، به‌خصوص وقتی که این فیلم‌ها در سازه‌های تاریخی به نمایش درمی‌آیند.

۲. جشنواره عید پاک

جشنواره های یونان

عید پاک (Orthodox Easter) از مهم‌ترین رویدادهای سال است که ۸ آوریل ۲۰۱۸ در یونان برگزار شد. در این مراسم جمعیت زیادی از مردم با شمع‌هایی در دست به خیابان می‌آیند و با آتش بازی‌های نیمه شب و بره‌ی کباب شده آن را جشن می‌گیرند. بعضی از جزایر یونان نیز به خاطر آداب و رسوم ویژه‌ این عید بسیار معروف هستند. هفته‌ عید پاک شامل مراسم‌های مختلف در هر روز است که از شنبه‌ی قبل از یکشنبه‌ی عید پاک آغاز می‌شود. اولین روز، شنبه لازاروس نام دارد که کودکان شهر درِ خانه‌ها را می‌زنند و حین خواندن سرود لازاروس، تخم‌مرغ و پول جمع می‌کنند. تمام شهرها و روستاهای یونان، با تزیین کلیساها و خانه‌های خود و اجرای مراسم مختلف سنتی این جشن را برگزار می‌کنند.

جمعه خوب، روز عزاداری برای مرگ مسیح است و عصر جمعه، مردم با به دست گرفتن شمع و حمل تابوت گلکاری شده مسیح، در خیابان‌ها به راه می‌افتند و به نوعی او را تشییع می‌کنند. یکی از باشکوه‌ترین دسته‌های عزاداری هر سال از پایین تپه‌ی لیکاویتوس (Lykavittos) در آتن آغاز می‌شود و با بالا رفتن از تپه ادامه می‌یابد.

جشنواره های یونان

مراسم رستاخیز یا عشای ربّانی که یکشنبه شب برگزار می‌شود قطعا مهم‌ترین اتفاق مذهبی سال به شمار می‌رود. در نیمه شب، همه چراغ‌های کلیسا را خاموش می‌کنند و کشیش با شمع خود، شمعِ عید پاکِ یکی از اعضای اصلیِ کلیسا را روشن ‌می‌کند. این جریان ادامه پیدا می‌کند به‌طوری که نور از شمع به شمع منتقل شده و در نهایت تمام فضای کلیسا روشن می‌شود و فضای رستاخیز را به وجود می‌آورد. بعد از اجرای مراسم، خانواده‌ها به خانه می‌روند و روزه خود را با غذاهای سنتی و تخم‌مرغ‌های رنگ شده‌ افطار می‌کنند.

یکشنبه‌ی عید پاک روز جشن گرفتن و خوش‌گذرانی است که با خوردن بره‌های کبابی و پایکوبی همراه می‌شود. این بهترین موقعیت برای رفتن به خانه یک یونانی است که بعد از پذیرایی شدن با غذایی عالی در نیمه‌ی روز، با جشن و سرور و آتش بازی خوش می‌گذرانند.

۳. جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی

جشنواره های یونان

جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی (Thessaloniki International Film Festival) هرسال در ماه نوامبر در شهر تسالونیکی برگزار می‌شود. این جشنواره به یکی از ویترین‌های منطقه بالکان جهت ارائه کار فیلم‌سازان و کارگردانان سینما تبدیل شده ‌و بسیاری از آن‌ها استعدادهای جدید هستند که کار اول خود را به این جشنواره آورده‌اند. این جشنواره دارای بخش‌های بین‌الملل، چشم‌انداز فیلم‌های یونانی، برنامه افق‌های نوین، بررسی سینمای بالکان و تجلیل از چهره‌های پیشرو در دنیای سینما است.

جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی روی کشف و معرفی کارگردانان جدید تمرکز دارد

این مراسم به سبب رویکرد نوآورانه نسبت به فرهنگ توانسته بیش از ۵۶ سال به کار خود ادامه دهد و امروزه جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی به‌عنوان یک رویداد سالیانه روی کشف و معرفی کارگردانان جدید متمرکز شده ‌است. این مراسم به مدت ۱۰ روز در اواسط ماه نوامبر برپا می‌شود و حدود ۷۰ هزار مخاطب و صدها نفر از مهمانان جشنواره به تماشای نمایش بیش از ۱۵۰ فیلم در سینماهای شهر می‌پردازند.

۴. جشنواره آپوکریاس

جشنواره های یونان

اعتقاد بر این است که ریشه کارناوال و جشنواره از دیونیسوس، خدای رشد و باروری و تئاتر در یونان باستان سرچشمه می‌گیرد. امروزه فصل کارناوال یونان یا همان آپوکریاس (Apokreas) به کلیسای ارتدوکس یونانی ربط داده شده و در فاصله اواسط ژانویه تا اوایل مارس شروع می‌شود که با رژه با لباس مخصوص، شناورهای رنگارنگ و رقص‌های سنتی آن را جشن می‌گیرند. این جشن در دوشنبه پاک و با پیک‌نیک رفتن خانواده‌ها و پرواز بادبادک‌ها به پایان می‌رسد.

هر منطقه از یونان این جشنواره را به‌شکل خاص خود برگزار می‌کند، به‌عنوان مثال در جزیره‌ی اسکایروس (Skyros) در ناحیه‌ی اسپورادیس (Sporades)، مردم به‌شکل بُز لباس می‌پوشند و زنگوله‌های مسی تکان می‌دهند.

۵. جشنواره صخره نوردی کالیمنوس

جشنواره های یونان

اگر تاکنون فکر می‌کردید که جشنواره‌ها فقط مربوط به موسیقی، هنر یا غذاها هستند، اشتباه کرده‌اید. جشنواره صخره‌نوردی کالیمنوس (Kalymnos Climbing Festival) هر سال در ماه اکتبر با حضور افراد علاقه‌مند به صخره‌نوری در جزیره کالیمنوس (kalimnos) برگزار می‌شود. علاوه بر اجرای مسابقات، این مراسم شامل کلاس‌های آموزشی برای بزرگسالان و کودکان، آموزش رقص‌ یونانی، غواصی، اجراهای موسیقی و... است.

۶. جشنواره هلنیک

جشنواره های یونان

یک روز تابستانی در فضای روباز یک آمفی‌تئاتر یونان باستان را تصور کنید که جمعیت بزرگی به تماشای نمایش‌های هنری نشسته‌اند. جشنواره هلنیک (Hellenic Festival) یکی از شناخته‌شده‌ترین مراسم‌های یونان در فصل تابستان (از ژوئن تا اوت) محسوب می‌شود که همراه با موسیقی بین‌المللی و محلی، رقص و انواع نمایش‌ها برگزار می‌شود و همان حس و حال را در شما زنده می‌کند. بسیاری از برنامه‌های این جشن در یکی از قدیمی‌ترین آمفی‌تئاترهای دنیا، تئاتر اودئون هرودس آتیکوس (Odeon of Herodes Atticus) در آتن به روی صحنه می‌روند و منظره‌ای فوق‌العاده از آکروپولیس را نیز پیشکش نگاه مهمانان می‌کند.

تئاترِ اپیداوروس (Epidavros) یکی دیگر از محل‌های برگزاری این جشنواره است که در لیست آثار ثبت شده یونسکو قرار دارد و با فاصله‌ی دو ساعتی از جنوب آتن، در استان پلوپونز میزبان مردم است. این بنای باستانی اولین اجرای خود را نزدیک به دو هزار سال قبل تجربه کرد و همچنان به لحاظ آکوستیک جزو بهترین تئاترهای دنیا محسوب می‌شود.

۷. جشنواره هفته نیروی دریایی

جشنواره های یونان

در هفته نیروی دریایی (Navy Week)، جشنواره‌ای در سراسر کشور یونان به‌خصوص روستاهای ماهیگیری و بنادر سراسر یونان در اواخر ماه ژوئن برگزار می‌شود که به رابطه قدیمی مردم یونان و دریا اشاره دارد. هفته‌ی نیروی دریایی در جزیره کرت با موسیقی، رقص، شنا و قایق‌سواری برای گرامیداشت سنت دریانوردی برگزار می‌شود. مردم هیدرا (Hydra)، جشنواره میائولیا (Miaoulia) را به احترام قهرمان محلی، آدمیرال میائولیس (Admiral Miaoulis)، اجرا می‌کنند. این یادبود با سوزاندن یک قایق (استعاره از یک کشتی جنگی تُرک) و آتش بازی بر فراز اسکله همراه است.

۸. جشنواره ماه اوت

جشنواره های یونان

در اوت، ماه درخشان‌ترین و زیباترین شکل خود را در سال دارد و به همین مناسبت نیز یونانی‌ها در سراسر کشور به برگزاری میهمانی‌ها و جشن‌های شبانه می‌پردازند. در بناهای باستانی نظیر آکروپولیس در آتن اجراهای مختلفی از رقص و تئاتر زیر نور ماه به رایگان برای مردم اجرا می‌شود. این برنامه‌ها هر سال تغییر می‌کند و در نتیجه هنگام سفر به یونان، حتما تاریخ و برنامه دقیق آن را از مردم محلی سوال کنید.

۹. جشنواره راک ‌ویو

جشنواره های یونان

جشنواره راک‌ویو (Rockwave Festival)، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای موسیقی یونان است که در مالاکاسا، در نزدیکی آتن با حضور هنرمندان و گروه‌های مشهور جهانی برگزار می‌شود.

جشنواره راک‌ویو یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای موسیقی یونان است

اگر در طول تابستان و در فواصل ماه‌ها ژوئن تا ژوئیه به این شهر سفر کردید، از این جشنواره شناخته‌شده نهایت لذت را ببرید.

۱۰. جشنواره غذای سانی

جشنواره های یونان

جشنواره غذای سانی (Sani Gourmet Festival)، هر سال تابستان در شبه‌جزیره خالکیدیکه (Halkidiki) برگزار می‌شود و بهترین سرآشپزهای جایزه‌دار و مطرح سراسر یونان و جهان برای خلق غذاهای معرکه گرد هم می‌آیند. این مراسم ۱۰ روز طول می‌کشد و شامل آشپزی، کلاس‌های چشیدن غذا و کارگاه‌های آموزشی می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه