با آداب و رسوم مردم دانمارک آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
با آداب و رسوم مردم دانمارک آشنا شوید

پایبندی به تساوی حقوق همه انسان‌ها، احترام متقابل و رعایت قانون از بارزترین ویژگی‌های آداب و رسوم مردم کشور دانمارک به حساب می‌آید که در سفر به این کشور شاهد آن خواهید بود.

دانمارک در اروپای شمالی قرار دارد و با کشور آلمان هم‌مرز است و با کشورهاي سوئد و نروژ مرز دريايي دارد. آب و هوای آن معتدل است و در نواحی دريای شمال در تمام فصل هاي سال، به خصوص تابستان و پائيز، باران می‌بارد. در سواحل غربی، ماهيگيری از مشاغل رايج است.

علاوه بر مردم اسکاندیناوی، آلمانی‌ها، ترک‌ها، ایرانی‌ها و مردم سومالی، جمعیت پنج میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند. دانمارک کشور خیلی بزرگی نیست، اما به خاطر اقتصاد قوی، سیستم قانونی پیشرفته و احترام به حقوق شهروندان و خارجی‌ها شهرت زیادی دارد. برای آشنایی با آداب و رسوم مردم دانمارک با ما همراه باشید.

مذهب و زبان در دانمارک

آداب و رسوم مردم دانمارک

در کشور دانمارک، مردم می‌توانند آزادانه و به ميل خود اعمال دينى را انجام دهند. اعتقادات مذهبى متفاوت و متعددى در این کشور وجود دارد، هر چند تعداد بسيارى بى‌دين هستند و به مسائل دينى عقيده ندارند.

۹۵ درصد مردم دانمارک به مذهب مسیحیت لوتری، ۳ درصد به مسیحیت پروتستان و کاتولیک و ۲ درصد به اسلام اعتقاد دارند. بیش از ۹۸ درصد مردم به زبان دانمارکی صحبت می‌کنند. مردم بخش شمالی شلسویگ که هم مرز با آلمان است یعنی ۲۳ هزار نفر (۴ درصد از کل جمعیت کشور)، زبان آلمانی را به عنوان زبان رسمی منطقه‌ای به رسمیت می‌شناسند.

اجتماع و فرهنگ در دانمارک

آداب و رسوم مردم دانمارک

دانمارکی‌ها طرفدار تساوی حقوق انسان‌ها هستند و خیلی جالب است که بدانید این طرز فکر در زبان آن‌ها نیز مشهود است زیرا از واژه‌های جنسیتی استفاده نمی‌کنند. روی همین اصل به خارجی‌ها احترام می‌گذارند و آن‌ها را بر اساس نژاد و اصالت‌شان قضاوت نمی‌کنند.

دانمارکی‌ها طرفدار تساوی حقوق انسان‌ها هستند

اکثر مردم در قبال موفقیت‌های خود فروتن و متواضع هستند و منفعت گروه برایشان خیلی مهم‌تر از منفعت شخصی به حساب می‌آید. مرخصی زایمان برای پدر و مادر نوزاد بسیار سخاوتمندانه در نظر گرفته شده است و مردان در مقایسه با سایر کشورها، نقش پررنگی در تربیت فرزندانشان دارند؛ هر چند در انجام امور منزل مشابه مردان کشورهای دیگر هستند. مردم این کشور افرادی محافظه‌کار و محتاط هستند و شاید در نگاه اول سرد و نچسب به نظر برسند؛ اما در واقع ترجیح می‌دهند برای ایجاد رابطه وقت بگذارند و ندیده و نشناخته با کسی رفاقت نکنند.

آداب و رسوم مردم دانمارک

پرچم اين کشور قديمي‌ترين پرچم جهان است که از سال ۱۸۲۱ تا به حال استفاده مي‌شود. مردم در روزهاى مخصوص نظیر روزهاى تعطيل، تولد افراد خانواده سلطنتى، روزهاى ملى و يادبود و همینطور مناسبت‌هاى غيررسمى از پرچم دانمارک استفاده می‌کنند. حتی می‌توان پرچم این کشور را در تزیین درخت‌هاى کريسمس و خيابان‌ها و مغازه‌ها به مناسبت کريسمس مشاهده کرد.

زنان در دانمارک

آداب و رسوم مردم دانمارک

در بخش کسب و کار دانمارک، احترام زیادی برای زنان قائل هستند و به آن‌ها حقوقی مساوی با مردان داده می‌شود و اشتغال در مقام‌های بالای کاری امکانپذیر است. ساعت کاری مادران شاغل به حدی منعطف است که می‌توانند همزمان با کار، به خانه و خانواده خود نیز بپردازند. خانواده، هسته‌ اصلی اجتماع محسوب می‌شود و با اینکه اکثر خانواده‌ها کوچک هستند، کودکان را از سن پایین، مستقل بار می‌آورند.

آداب هدیه دادن در دانمارک

آداب و رسوم مردم دانمارک

مردم دانمارک به اعضای خانواده و دوستان خود در روز تولدشان یا ایام کریسمس، هدیه می‌دهند. اگر به خانه یک دانمارکی دعوت شدید، علاوه بر گل، شکلات مرغوب یا نوشیدنی درجه یک ببرید. یک دسته گل از گل‌های وحشی می‌تواند هدیه‌ای فوق‌العاده در این کشور به حساب آید. در صورتی که به مهمانی یا شام دعوت شدید، ادب حکم می‌کند که دسته گل را از قبل برای میزبان بفرستید.

آداب غذا خوردن در دانمارک

آداب و رسوم مردم دانمارک

دانمارکی‌ها خیلی به سر وقت بودن اهمیت می‌دهند و به موقع در موقعیت‌های اجتماعی و کسب و کار حاضر می‌شوند. این موضوع در رفتن به مهمانی نیز صدق می‌کند. اگر در تور دانمارک به خانه یک دانمارکی دعوت شده‌اید، قبل از ورود به منزل میزبان از او بپرسید که کفش خود را درآورید یا خیر.

دانمارکی‌ها خیلی به سر وقت بودن اهمیت می‌دهند

هنگام چیدن میز غذا می‌توانید در آماده کردن میز یا جمع کردن ظروف پس از خوردن غذا، به میزبان پیشنهاد کمک دهید. سر میز غذا به هیچ عنوان درباره کار صحبت نکنید. شاید صندلی مخصوصی برای شما در نظر گرفته باشند، پس صبر کنید تا صندلی‌تان را به شما نشان دهند. چنگال را در دست چپ و چاقو را در دست راست نگه دارید و دستان‌تان روی میز مشخص باشد. همه غذاها را امتحان کرده و غذای خود را تا انتها میل کنید، سپس چنگال و چاقو را به صورتی که دندانه‌ها رو به بالا و دسته‌ها به سمت راست باشند داخل بشقاب قرار دهید (میزبان به این طریق می‌فهمد که غذایتان را تمام کرده‌اید).

آداب کسب و کار در دانمارک

آداب و رسوم مردم دانمارک

سعی کنید از اواسط ژوئن تا اواسط آگوست قرار کاری نگذارید؛ چراکه اکثر دانمارکی‌ها در تعطیلات هستند. مکاتبات اولیه باید با شرکت انجام شود و نباید نامه‌نگاری با یک نفر داشته باشید. از آنجا که سر وقت بودن برای دانمارکی‌ها مهم است، حتما سر موقع در ملاقات‌های کاری حاضر شوید و اگر تاخیر شما بیش از پنج دقیقه است باید فورا با تماس تلفنی آن را اطلاع دهید. هنگام ورود و خروج با همه دست دهید و تماس چشمی داشته باشید.

بایدها و نبایدها در دانمارک

آداب و رسوم مردم دانمارک

اولین رفتاری که در دانمارکی‌ها مشهود است، انجام دادن درست هر کاری است و انتظار دارند دیگران نیز آن را رعایت کنند. آداب اجتماعی مبتنی بر احترام متقابل و رعایت نزاکت و ادب است و بنابراین از رفتارهای بی‌ادبانه بپرهیزید.

آداب و رسوم مردم دانمارک

گردشگران در سفر به دانمارک می‌بینند که مردم منتظر سبز شدن چراغ عابر پیاده ایستاده‌‌اند، وقتی این موضوع باعث تعجب شما می‌شود که ببینید عده‌ای ساعت چهار صبح زیر بارش برف و در جایی که هیچ اتومبیلی دیده نمی‌شود، منتظر سبز شدن چراغ هستند. دانمارکی‌ها در یکی از بهترین کشور‌های دنیا زندگی می‌کنند و یکی از دلایل آن همین پیروی از قوانین است. پس به یاد داشته باشید گذر از خیابان بدون رعایت قانون برای شما جریمه‌ای ۴۰۰ هزار تومانی در برخواهد داشت. گشت‌وگذار با دوچرخه در دانمارک بهترین راه برای دیدن جاذبه‌های مخفی آن است؛ اما پیش از استفاده از دو‌چرخه بهتر است قوانین آن را بشناسید.

آداب و رسوم مردم دانمارک

هنگام قدم زدن در خیابان فکر می‌کنیم که باید حتما سگ‌های بامزه‌ی دیگران را نوازش کنیم، اما مردم دانمارک اصلا این رفتار را نمی‌پسندند و خیلی جالب است که حتی سگ‌هایشان نیز از این رفتار خوششان نمی‌آید. احترام به حریم شخصی برای دانمارکی‌‌ها خیلی اهمیت دارد و بستن پنجره یا نصب پرده در این کشور بسیار نادر است. زمانی که در خیابان قدم می‌زنید، خیلی طبیعی است که خانه‌های طبقه‌ی همکف را ببینید درحالی که دید واضح و کاملی به حمام، دستشویی یا اتاق نشیمن وجود دارد. خیلی از خارجی‌ها کنجکاو هستند که نگاهی به سبک زندگی و خانه‌های دانمارکی بیاندازند اما شما این کار را نکنید تا سوء‌تفاهمی ایجاد نشود.

دانمارکی‌ها اقتصاد پررونقی دارند و از به رخ کشیدن ثروت متنفرند و اگر کسی بخواهد آشکارا پولدار بودن خود را نشان دهد، آن را مذمت می‌کنند. به عبارتی به جای تمرکز روی مسائل مادی، سعی می‌کنند به ویژگی‌های شخصی هر فرد توجه کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه