آغاز فصل دوم کاوش در ارگ نادری شیروان

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی جمعه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
آغاز فصل دوم کاوش در ارگ نادری شیروان

با حضور کاوشگران چینی و فرانسوی فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی ارگ نادری شیروان به مدت ۴۰ روز آغاز شد.

حبیب یزدان‌پناه سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از آغاز به کار کاوش باستان‌شناسان چین، فرانسه و کشورمان از هفته جاری در تپه ارگ نادری شیروان به مدت ۴۰ روز خبر داد.

حبیب یزدان‌پناه با بیان اینکه در این زمینه تفاهم‌نامه با گروه باستان‌شناسی چین و فرانسه منعقد شده است، ادامه داد که باستان‌شناسان چینی از دانشگاه نانجینگ این کشور هستند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته فصل اول کاوش‌ها انجام شده بود، گفت:

کاوش این باستان‌شناسان در راستای فصل دوم روی این اثر تاریخی انجام می‌شود.

وجود برخی از سفال‌ها و بررسی کاوش‌های اولیه حاکی از این موضوع است که حتی مردم این منطقه در این خصوص مراوداتی با کشور چین داشته‌اند.

به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی هنوز از این اثر تاریخی نتیجه مشخصی به دست نیامده است و نتایج بعد از تحلیل پژوهش‌ها و یافته‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

فصل اول کاوش‌های باستان‌شناسی برای مشخص کردن دوره تاریخی بود که عملیات آن در آبان ماه سال ۹۵ به مدت ۴۰ روز انجام شد.

این اثر تاریخی در جاده آسیایی قرار گرفته است که موجب جذب و رونق گردشگر می‌شود که در بازآفرینی شهری نیز مورد تایید قرار گرفته است.

در حال حاضر تپه باستانی ارگ نادری عظیم‌ترین و مهم‌ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و اولین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است که با ثبت تاریخی ۷۰۳ در آثار ملی ایران قرار گرفته است.

این اثر باستانی از اولین محوطه‌های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می‌شود که مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است.

نوع سفال‌های به دست آمده  قرمز با نقوش سیاه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است که مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستان‌شناسان ایرانی و خارجی به‌عنوان کهن‌ترین زیستگاه خراسان شمالی قرار گرفته است.

تاکنون در شهرستان شیروان ۵۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه