برترین شهرهای باستانی دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت سوم)

مریم آقائی
مریم آقائی سه شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
برترین شهرهای باستانی دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت سوم)

اماکن باستانی سرتاسر دنیا نمادی از تمدن باستانی بشر و قدرت آن‌ها در ساخت سازه‌هایی عظیم و عجیب است. شانس بازدید از برخی از این آثار هنوز وجود دارد، در حالی که برخی دیگر از بین رفته‌اند.

مکان‌های باستانی که در طی قرن‌ها یا هزاره‌ها دوام یافته‌اند تا به امروز رسیده‌اند، ممکن است آینده‌ی چندان خوشایندی نداشته باشند. تخریب شهر پالمیرا در سوریه نشان دهنده‌ی این است که ممکن است دیگر اماکن باستانی هم به چنین سرنوشتی دچار شوند. اما هنوز مکان‌های باستانی زیادی وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها سفر کنید تا بتوانید گذشته بشر را رصد کرده و از اینکه بدون وجود کامپیوترهای قدرتمند و ماشین‌آلات بزرگ چنین سازه‌های عظیمی را در جهان خلق کرده‌اند، حیرت‌زده شوید.

در دو مقاله قبلی از این سری مقالات در کجارو، ۱۶ شهر باستانی را معرفی کردیم. در آخرین بخش از این مقالات ۷ شهر باستانی دیگر را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱۷. مادورای، هند

madorai

در زمان‌های باستان شهر مادورای شهر مهمی در هند بود که با رم تبادلات تجاری داشت و تا قبل از زمان سلطه بریتانیا بر این منطقه، بخش بزرگی از هند را تحت سلطه خود داشت.

در قلب این شهر، معبد میناکشی آمان (Meenakshi Ammen) قرار دارد که مقدس‌ترین معبد این شهر است و هر سال حدود یک میلیون نفر در جشن سالانه‌ی این معبد شرکت می‌کنند.

این شهر حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد، اما در یکی از حمله‌هایی که به شهر شده، بخش‌هایی از شهر از بین رفته و ساختار کنونی شهر حدود ۱۶۰۰ سال پیش ساخته شده است. این ساختار به گونه‌ای است که ۱۴ دروازه  در اطراف معبد قرار دارد و از آن محافظت می‌کند، معبدی که با رنگ‌های زیبا تزیین شده است.

سالن هزار ستون که در این معبد قرار دارد، با مجسمه‌هایی از یک حیوان افسانه‌ای تزیین شده است. این حیوان سری شبیه به فیل و تنه‌ای شبیه به شیر دارد.

۱۸. شهر جلگه‌ای، لوئیزیانا (Poverty Point)

poverty point

این شهر حتی در بین ساکنین آمریکا به‌عنوان شهری معروف است که حداکثر میزان زندگی شهری را در آمریکای شمالی نشان می‌دهد و نمادین‌ترین شهر در آن زمان است.

مناطق کشاورزی که در زمان‌های دور در این منطقه قرار داشته است، دلیل نامگذاری شهر است. شهر در زمانی حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد به اوج  خود رسید، زمانی که ساکنان آن رگه‌های هلالی شکلی را از دل زمین تراشیدند.

آن‌ها همچنین تپه‌ها و راه‌هایی در این منطقه ساختند تا رفت و آمد آسان شود و اسکله‌هایی را طراحی کرده و در اطراف رودخانه می‌سی‌سی‌پی ساختند تا دسترسی‌شان به رودخانه راحت‌تر باشد. این اقدامات باعث شد که این شهر به یک قطب تجاری تبدیل شود و شبکه‌ای را بسازد که تا هزاران کیلومتر دورتر ادامه داشت.

۱۹. بوروبودور، اندونزی (Borobudur)

takht-i-bahai

معمولا خارجی‌هایی که سفر به اندونزی را یکی از گزینه‌های مسافرتی خود می‌دانند، تنها جزیره‌ی آرام بِیل (Bail) و پایتخت این کشور جاکارتا را به‌عنوان مقاصد گردشگری در نظر می‌گیرند. اما بهتر است بدانید در این کشور با جمعیت اغلب مسلمان، پربازدید‌ترین مکان معبد بودای مربوط به قرن نوزدهم است که در بوروبودور قرار دارد.

این معبد در سال‌های قرن هشتم به اتمام رسید، اما بخش بزرگی از تاریخ مربوط به آن دیگر در دسترس نیست. این معبد سالیان متمادی در زیر خاکسترهای آتشفشان‌های اطرافش مدفون شده بوده است. در سال‌های قرن هجدهم اهالی محلی وجود چنین معبدی را به یک مأمور بریتانیایی اطلاع دادند. پس از آن در سال‌های ۱۹۷۰ یونسکو مرمتگرانی را برای ترمیم این معبد به این منطقه فرستاد و از آن زمان معبد به حالت درخشان کنونی رسید.

امروزه گنبدهای این معبد در میان دره‌ی سبز اطراف آن پیدا است و چون معبد مدت طولانی مدفون بوده، بیشتر آثار هنری آن دست نخورده باقی مانده است.

۲۰. تخت بهایی، پاکستان (Takht-i-Bahi)

takht i bahai

این معبد بودا در سال‌های قرن اول ساخته شد اما حدود ۶۰۰ سال بعد کلاً بلا استفاده شد. معبد در بالای تپه‌ای قرار دارد که آن را از هرگونه تهاجم دشمنان محفوظ می‌دارد. اما در زمان حمله بریتانیایی‌ها به این منطقه بخش بزرگی از گنجینه‌های ارزشمند این منطقه نابود شد تا موزه‌های بریتانیایی حفظ شود و رونق یابد.

آنچه از معبد باقی مانده، سه گنبد و حیاط اطراف آن است و همچنین اتاق‌هایی که راهبان بودایی برای آموزه‌های خود از آن استفاده می‌کردند.

۲۱. استون هنج، انگلستان (Stonehenge)

stonehenge

از نظر باستان‌شناسی به نظر می‌رسد این مجموعه‌ی سنگی حدود ۵۰۰۰ سال پیش ساخته شده باشد.

به نظر می‌رسد مکانی که امروزه استون هنج در آن قرار دارد، قبل از ساخت این مجموعه مقبره بوده است. هنوز هم باعث تعجب است که سازندگان این مجموعه چگونه سنگ‌های به این عظمت را از مناطق دوری همچون ولز (Wales) به اینجا آورده‌اند.

ساخت این مجموعه احتمالا چیزی حدود ۱۵۰۰ سال طول کشیده، چون در زمان ساخت آن هنوز چرخ وارد انگلستان نشده بوده است.

۲۲. گوندار، اتیوپی

gondar

گوندار، پایتخت امپراتوری کهن اتیوپی در سال‌های قرن ۱۸ بارها مورد حمله قرار گرفته است. اما هنوز هم تعداد زیادی قصر و کلیسا در شهر باقی مانده که نشان می‌دهد این شهر بازمانده‌ی زنده‌ای از دوره‌ی قرون وسطی در آفریقا است.

از آنجا که صنعت توریسم در این منطقه زیاد توسعه یافته و مدرن نیست، از قدم زدن در کنار دیوارهای قدیمی قسمت‌های باستانی شهر احساسی شبیه سفر در زمان به شما دست خواهد داد.

گوندار شهری با فرهنگی که به مرزهای مسیحیت مربوط است، اما در واقع بسیار با آن تفاوت دارد.

۲۳. نمرود، عراق

نمرود

شهر نمرود پایتخت اولین امپراتوری جهان، نمرود، بوده است. نمرود از ۸۸۰ سال قبل از میلاد مسیح بر آشوریان حکومت می‌کرد. البته این منطقه از هزاران سال قبل از این تاریخ محلی برای زندگی انسان‌ها بوده است.

حفاری‌هایی که از سال‌های ۱۸۴۰ انجام شد، نشان داد شهر نمرود شهری قدرتمند با ساختمان‌های بزرگ و معابدی برای خدایان جنگ و تحریر بوده است.

اسباب و وسایل عاجی، کاشی‌های سنگی حکاکی شده، جواهرات و تاج‌های زرین، همگی در داخل شهر دفن شده بودند.  هنر و معماری این شهر غیر قابل جایگزینی است، اما با این حال بخش بزرگی از شهر در سال ۲۰۱۶ از بین رفت، چون در نزدیکی موصل در عراق قرار داشت.

در سال ۲۰۱۶ و پس از به قدرت رسیدن داعش در این منطقه، آن‌ها با بولدوزر اقدام به تخریب مناطق باستانی منطقه کردند. در حال حاضر هنوز میزان خسارات و تخریب وارد شده به شهر در حال ارزیابی است و تلاش‌هایی برای ترمیم و بازسازی شهر صورت گرفته است.

مطالب مرتبط:

منبع CNN

دیدگاه