نگاهی بر مشکلات سفر خارجی ها به ایران

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
نگاهی بر مشکلات سفر خارجی ها به ایران

از دی ماه سال ۹۶ تعداد سفر گردشگران اروپایی به ایران به خاطر برخی از مشکلات رو به کاهش رفته است.

از دی ماه سال ۹۶ شاهد کاهش تعداد سفر گردشگران اروپایی به ایران هستیم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم اعلام کرده در بهار امسال اروپایی‌ها ۲۴ درصد کمتر به ایران آمده‌اند.

در سه ماه نخست امسال عراقی‌ها ۷۵ درصد، اتباع آذربایجان و افغانستان به ترتیب ۳۰ و ۲۸ درصد و ترکیه‌ای‌ها ۲۴ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بیشتر به ایران سفر کردند، جمعیتی که رشد ورود گردشگران خارجی به ایران را طبق اعلام رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیش از ۳۰ درصد افزایش داده است، مسافرانی که میزان درآمدشان برای ایران مشخص نیست و به نظر می‌رسد تنها نمودارهای جمعیتی گردشگری را تکان داده‌اند.

ابراهیم ابراهیمی از جمله توگردان‌های مستقل که خارج از تشکل‌های صنفی در گردشگری فعالیت می‌کند و در حوزه آلمان اتریش بیشتر فعال است، از ابتدای سال تاکنون ریزش آماری گردشگران اروپایی را با از دست دادن ۲۵۰ گردشگر، شدیدتر تجربه کرده است، درباره این عقب‌نشینی گفت:

درست است که کشور ما درگیر مسائل سیاسی شده و اتفاقاتی که در دی ماه افتاد خیلی‌ها را از آمدن به ایران منصرف کرد اما این همه موضوع نیست. آژانس ما تقریبا با ۲۰۰۰ آژانس خارجی مدام درحال مکاتبه است، هیچ کدام از همکاری با ایران کنار نکشیده‌اند و تورهای این مقصد را حذف نکرده‌اند اما می‌گویند ایران دیگر متقاضی سفر ندارد.

به گفته وی بیشتر گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند سن بالایی دارند و گردشگرانی هستند که بالای ۶۰ سال دارند و بیشتر از شش بار ایران را از نزدیک دیده‌اند. اما اکنون تعداد گردشگران مسن و علاقمند به ایران کم شده‌ و نسل جوان‌تر در ردیف اول قرار گرفته‌اند. همین حالا هم گردشگران حاضر در تورهای ایران دارای سن پایین‌ بوده یا تعداد خانواده‌ها به نسبت گذشته بیشتر شده است، اما ایران از سلیقه این گردشگران فاصله دارد. 

ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که نرخ پایین سفر به ایران نمی‌تواند عاملی جذاب برای گردشگران جوان‌تر که در قیاس با توریست‌های کهنسال درآمد کمتری دارد، باشد؟ بیان کرد:

درحال حاضر قیمت عامل انگیزشی نیست، درست است که موضوع مهم و تاثیرگذاری در انتخاب مقصد است اما ترس از جنگ و بسته شدن مرزهای ایران، مساله مهم‌تر و تاثیرگذارتری است.

بهترین کاری که می‌توان برای از بین بردن ترسی که در کشورهای اروپایی نسبت به ایران وجود دارد، انجام داد حمله تبلیغاتی است، یعنی ایران را هدف تبلیغاتی قرار داده و کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای را اجرا کرد که بسیار ثمربخش است چرا که در وضعیت کنونی شرکت کردن در نمایشگاه فایده چندانی ندارد. باید مردم را برای آمدن به کشور تشویق کرد نه فقط آژانس‌ها را.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند با دعوت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مطرح که در رسانه‌های موثر فعالند، تبلیغات گسترده‌ای را برپا کند و به این ترتیب به وسیله یک خارجی امنیت ایران ر ابه هموطنانش نشان دهد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه