مراکز خرید سیرجان؛ از بازارهای سنتی تا مراکز خرید مدرن

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
مراکز خرید سیرجان؛ از بازارهای سنتی تا مراکز خرید مدرن

سیرجان یک بازار قدیمی معروف به نام بازار سیرجان به‌همراه چند مرکز خرید قدیمی و جدید را در خود جای داده است. آیا می‌خواهید بیشتر با مراکز خرید سیرجان آشنا شوید؟

سیرجان یکی از شهرهای کهن استان کرمان بوده که می‌توان آن را گنجینه‌ای از آثار تاریخی ارزشمند از ادوار مختلف با معماری جذاب دانست و توانایی جذب گردشگران زیادی را نیز دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی سیرجان شدید، سری هم به مراکز خرید قدیمی و جدید این شهر بزنید تا شیرینی‌های خوشمزه و صنایع دستی آن را بخرید و به‌عنوان سوغات به شهر خود ببرید. در ادامه شما را با مراکز خرید سنتی و مدرن این شهر آشنا می‌کنیم و ابتدا به معرفی بازارهای قدیمی این شهر می‌پردازیم.

بازار سیرجان

بازار سیرجان

عکاس: محسن گل عنبری

بازار سیرجان یا بازار دوقلوی سیرجان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سیرجان بوده که در دوره محمد خان قاجار ساخته شده و در سال ۱۳۲۲ مرمت شده است. در این بازار که مسقطی سیرجان به‌وفور در آن یافت می‌شود، بناهای شاخصی از جمله مدرسه احمدی، مسجد جامع اعظم ملاحسین خان و مسجد کلاه مال‌ها (مسجد امام جعفر صادق (ع)) نیز در آن قرار داد. سقف‌های گنبدی این بازار و نورگیرهای آن‌ها نظر هر فردی را به خود جلب می‌کند. مغازه‌های این بازار بیشتر شامل شیرینی‌فروش‌ها و عطاری‌ها می‌شود.

بازار سیرجان

عکاس: محسن گل عنبری

در انتهای این بازار به بازارچه‌ای برمی‌خوریم که به بازار نو و میدان نخودبریزی منتهی می‌شود. در بازار نو که معماری آن همچون معماری بازار کهنه است، مغازه‌های عطاری جای خود را به مغازه‌های طلافروشی و پارچه فروشی داده‌اند. در انتهای بازار نو بازارچه‌ای وجود دارد که به انتهای بازار کهنه و بازار آقا ابراهیم متصل می‌شود و از همین بازارچه می‌توانیم خود را به بازار آقا ابراهیم که مرکز فروش گلیم‌های قدیمی و فرش‌های مختلف است، برسانیم. از دیگر بخش‌های بازار سیرجان می‌توان به بازار یهودی‌ها (که یکی دو مغازه خراطی و پلاستیک‌فروشی در آن فعال هستند)، بازار کچلو یا کوچولو (محل امرار معاش صنف بزازها، بازار قهوه‌سائی) اشاره کرد.

بازار سیرجان

عکاس: شهاب پاریزی

این بازار در مرکز شهر و در خیابان امام خمینی قرار دارد. برای رسیدن به این بازار، پس از ورود به خیابان امام خمینی و پشت سر گذاشتن بازار جدید کوثر، دو بازار تاریخی در کنار هم مشاهده می‌شود که همان بازار دوقلو یا همان کهنه بازار یا بازار نو است. 

بازار سیرجان

عکاس: شهاب پاریزی

بازارعباس دارایی، بازار مسگرها، بازار علاف ها، بازار کلاه مال‌ها و تیمچه صدر از دیگر بازارهای سنتی سیرجان هستند.

جمعه بازار سیرجان

جمعه بازار سیرجان

منبع: سیرجان نیوز

جمعه بازار سیرجان هم مانند جمعه بازار در اکثر شهرهای ایران، یک بازار محلی بوده که در انواع دست‌فروش‌ها کالاهای متنوع را با قیمت مناسبی به فروش می‌رسانند. این بازار هر هفته در بلوار زندی نیا برپا می‌شود.

بازارهای مدرن

مرکز خرید بین المللی مهر سیرجان

مرکز خرید مهر سیرجان

منبع: همگردی

مرکز خرید مهرسیرجان بزرگ‌ترین و مدرن مرکز خرید سیرجان بوده که دارای ۵۳۴ واحد تجاری در ۴ طبقه است و از مزایای آن می‌توان به شهربازی سرپوشیده، سالن بیلیارد و کافی‌شاپ و رستوران‌های متعدد آن اشاره کرد.

مرکز خرید کوثر سیرجان

مرکز خرید سیرجان یکی از مراکز خرید و مدرن سیرجان است که عمر چندانی ندارد و وجود چند بوتیک و عرضه لوازم‌خانگی، لوازم لوکس و تزیینی و لوازم آرایشی و بهداشتی در آن، این بازار را به بازار مختص جوانان تبدیل کرده است. این بازار در خیابان امام خمینی واقع شده است.

دیگر مراکز خرید و بازارهای سیرجان به این شرح هستند: 

  • بازار روز بلوار سید جمال
  • بازار مرکزی خیابان امام خمینی
  • پاساژ کندو در بلوار دکتر صادقی نرسیده به چهار راه رضوی
  • پاساژ علی ابن ابی طالب در خیابان امام خمینی، جنب بازار سیرجان
  • پاساژ صاحب الزمان در خیابان امام خمینی نرسیده به میدان قدس
  • پاساژ یکتا در بلوار سید جمال رو‌به‌روی پاساژ یکتا
  • پاساژ جهان و پاساژ رحیم هر دو در بلوار سید جمال، مهیا شهر

 منبع عکس کاور: ویکی پدیا

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه