پرداخت هزینه ارزی برای صعود به دماوند

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
پرداخت هزینه ارزی برای صعود به دماوند

همزمان با فصل صعود به دماوند، رئیس فدراسیون کوهنوردی خواستار آن شده تا از اتباع خارجی برای صعود به دماوند ۵۰ دلار هزینه دریافت شود.

همانطور که به فصل صعود به دماوند نزدیک‌تر می‌شویم، نه تنها حال این اثر ملی مساعد نیست، بلکه فدراسیون کوهنوردی کشور به‌عنوان متولی این محوطه ثبت شده ملی مشغول دریافت هزینه ورودیه از گردشگران و کوهنوردان است. بنا به گفته فعالان، مشخص نیست که این درآمدها در چه زمینه‌ای هزینه خواهد شد. علاوه بر آن، در حالی که ایرانی‌های برای صعود به قله نباید هزینه‌ای بپردازند، رئیس فدراسیون کوهنوردی طی نامه‌ای به رئیس کمیته امور پناهگاه‌ها و تاسیسات ورزشی، خواستار آن شده است تا از اتباع خارجی مبلغ ۵۰ دلار دریافت شود.

احسان بشیرگنجی، یکی از فعالان حوزه تورهای ورودی کوهنوردی در این‌باره گفته است:

فدراسین از شرکت‌ها و راهنمایان فعال در حوزه گردشگری کوهستان خواسته است تا مبلغ ورودیه مشتریان خارجی خود به کوه دماوند را نه به پول رسمی مملکت، که به دلار پرداخت کنند.

در حالی که مشخص نیست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان این امر هست یا نه، بشیرگنجی ادامه می‌دهد:

می‌دانیم که سازمان جهت وروردیه گردشگران ایرانی و خارجی به اماکن فرهنگی و تاریخی همواره دو نرخ ریالی متفاوت در نظر می‌گیرد، که گویا برای مسافران ایرانی در بالاترین رقم ۵ هزار تومان است، و برای مسافران خارجی در بالاترین رقم ۳۰ هزار تومان مصوب و اعلام شده است، اما قله دماوند که به عنوان اولین اثر طبیعی ملی در تیر ماه سال ۸۷ از سوی سازمان میراث‌فرهنگی به ثبت رسیده، گویا تحت نظر ان سازمان نیست!

دماوند

این در حالی است که قله دماوند به خاطر ویژگی‌های جغرافیایی، زیست‌شناسی، مناظر بدیع، محوطه‌های طبیعی تاریخی و ارزش زیستگاهی باید تحت حفاظت و بهره‌برداری پایدار باشد. اما آنچه که در عمل در حال رخ دادن است، بهره‌کشی بی ضابطه با هجوم خارج از ظرفیت کوهنوردان خصوصا در جبهه جنوبی دماوند است. این منطقه تنها تحت نظر فدراسیون کوهنوردی است و این فدراسیون با دادن مجوز برای پناهگاه‌، چادرها، و اخذ ورودیه از کوهنوردان خارجی، درآمدزایی قابل ملاحظه‌آی برای خود و شرکت‌های خصوصی وابسته ایجاد کرده است. در این میان، سازمان میراث‌فرهنگی، سازمان حفاظت از محیط زیست، و سازمان مراتع و جنگل‌ها هیچ‌گونه نظارتی ندارند و عملا اقدام موثری در خصوص جلوگیری از تخریب این کوه انجام نمی‌دهند.

بشیر گنجی معتقد است که سازمان میراث‌فرهنگی باید تعیین کننده نرخ و دریافت‌کننده ورودیه به اماکن ثبت‌شده ملی و جهانی باشد، او در ادامه می‌گوید:

مبلغ ورودیه بنا به قوانین کشور باید به ریال، ارز رسمی کشور تعیین و دریافت شود و دریافت هرگونه مبلغی به ارز دیگر کشورها بنا به قوانین داخلی جایز و مرسوم نیست.

فعالان گردشگری که توریست‌های خود را برای صعود به قله دماوند می‌برند، معتقد هستند دریافت مبلغ ورودیه به نرخ دلار می‌تواند به تدریج به اعتماد گردشگران ورودی به این منطقه آسیب بزند و باعث ریزش گردشگران خروجی آن شود. این فعالان ضمن ابراز نگرانی، پیش از هر چیز خواستار آن هستند تا نقش میراث‌فرهنگی در تولی‌گری دماوند مشخص شود و دست کم گزارش شفافی از مبالغ دریافت‌شده و محل هزینه‌کرد آن‌ها توسط فدراسیون کوهنوردی ارائه شود.

منبع عکس: گوگل مپ

مطالب مرتبط:

دیدگاه