افتتاح سرای تاريخی وكيل التجار در ميدان محمديه تهران

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
افتتاح سرای تاريخی وكيل التجار در ميدان محمديه تهران

سرای وكيل‌التجار ساختمانی تاریخی است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و در تهران مجددا راه‌اندازی شده است.

سرای وكيل‌التجار که به سرای ميزانی نيز معروف است، بنایی تاریخی است که از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۶ توسط نوادگان مرحوم محمد‌باقر میزانی که استادكاران ماهر در حوزه معماری سنتی ايران و كاشي‌كاری و نجاری هستند، مرمت شده و پس از آن به‌عنوان يک مجموعه فرهنگی گردشگری با کاربری پذیرایی تغيير كاربری داده، این سرا شامگاه چهارشنبه ۲۴ مرداد در مراسمی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، شهردار منطقه ۱۲ و جمعی از هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون و اقشار مختلف مردم، در ميدان محمديه تهران که قلب بافت تاریخی تهران است، افتتاح شد.

این بنا در شمال غرب میدان محمدیه تهران (میدان اعدام سابق) واقع شده و در در تاریخ ۱۰ مهر ماه سال ۱۳۸۰ با شماره سند ۳۹۷۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این ساختمان در گذشته با هدف سرایی برای تجارت خشكبار تاسیس شد كه در یک بازه زمانی از آن استفاده‌ای نشد. اکنون این سرا به‌عنوان یک مقصد گردشگری و تهرانگردی، شامل رستوران، شربت و با كاربری پذيرايی و فرهنگی در خدمت شهروندان و ميزبان رويدادهای فرهنگی و هنری شهر تهران خواهد بود.

اردشير رستمی آغازگر مراسم افتتاحيه سرای وكيل‌التجار بود و ادامه مراسم توسط مهدی معمارزاده با توضیحاتی در خصوص تاريخچه اين بنا و چگونگی مرمت آن سپری شد و سپس گروه موسيقی به نوازندگی كيوان ساكت و خوانش وحيد تاج، قطعاتی را برای حاضران در مراسم اجرا كردند.

در پایان این مراسم با حضور رضا كيانيان بازیگر سینما و تلویزیون، دلاور بزرگ‌نيا مديركل ميراث فرهنگی استان تهران و پيمان حسين محسنی، شهردار منطقه ١٢ تهران كيك افتتاحيه اين سرا بریده شد.

لازم به توضیح است که این ساختمان تاریخی با هدف حفظ بناهای تاريخی تهران و توسعه جاذبه‌های گردشگری در پایتخت بازسازی شده و مجددا راه‌اندازی شده است.

رستوران و كافه سرای وكيل‌التجار، با طراحی داخلی چشم‌نواز و با حال و هوای کاملا ایرانی عجين شده كه مفهوم محور است. این رستوران با تم همان دوره طراحی شده و در دكوراسيون، طراحی لباس پرسنل و طراحی منو آثار آن کاملا مشهود است. رستوران به سبک کاملا ایرانی پذیرایی می‌کند و دارای خوراک‌های تهرانی و اقوام مختلف است.

از مفاهيم و اشيای مربوط به دهه اول قرن ١۴، يعنی حدفاصل بين ١٣٠٠ تا ١٣١٠ (دوره شکل‌گیری رستوران‌های مختلف در تهران) در طراحی داخلی رستوران بهره گرفته شده است.

عکس کاور از مجتبی محمدلو

مطالب مرتبط:

دیدگاه