از ادعای دیلی صباح تا بی خبری مسئولان گردشگری ایران

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
از ادعای دیلی صباح تا بی خبری مسئولان گردشگری ایران

رسانه ترکیه‌ای «دیلی صباح» ادعا می‌کند که تفاهم‌نامه‌ای بین چهار کشور ترکیه، روسیه، چین و ایران در زمینه کردشگری امضا شده است.

رسانه ترکیه‌ای «دیلی صباح» در گزارشی اشاره می‌کند که ایران، ترکیه، چین و روسیه به منظور مقابله با تحرکات اقتصادی ایالات متحده، جبه‌های با محوریت همکاری در حوزه گردشگری تشکیل داده‌اند، اما به نظر می‌رسد فعالان بخش خصوصی ایران از چنین بده بستانی بی‌اطلاع هستند و معتقدند اگر چنین شرایطی ایجاد شود، قطعا به نفع ایران نخواهد بود.

مقامات وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرده‌اند که بیش از ۲ میلیون گردشگر روسی در ۶ ماه نخست سال جاری از ترکیه بازدید کرده‌اند، که نشان از رشد ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ دارد. ولادیمیر پوتین طی دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور ترکیه، به اردوغان وعده داده که تلاش می‌کند در نیمه دوم سال ۲۰۱۸، شش میلیون گردشگر دیگر نیز از ترکیه بازدید کنند.

بنا بر آمارهای انتشار یافته از طرف وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی از این کشور دیدن کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۸، ترکیه یک از موفق‌ترین سال‌های خود را در زمینه گردشگری داشته است. سقوط ارزش لیر نیز در این مسئله نقش بسزایی داشته و ترکیه را به مقصدی ارزان قیمت برای گردشگران تبدیل کرده است. هرچند تا چندی پیش روسیه و ترکیه روابط پر تنشی داشتند، اما اکنون با عادی شده اوضاع، روس‌ها در صدر فهرست گردشگران خارجی ترکیه قرار دارند.

پس از روسیه، آلمان و ایران و چین، از جمله کشورهایی هستند که بیشترین گردشگران را در ترکیه داشته‌اند. در چین سال جاری با عنوان «سال ترکیه» نام‌گذاری شده و تبلیغات بسیاری به منظور جذب گردشگر و سفر به ترکیه برای گردشگران پر تعداد چینی انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با افزایش صد درصدی گردشگران چینی نسبت به سال ۲۰۱۷،  تعداد این گردشگران در سال ۲۰۱۸ به ۴۰۰ هزار نفر و در سال ۲۰۱۹ به ۲ میلیون نفر برسد.

ترکیه

همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۱۸، از سه کشور چین، روسیه و ایران، جمعا ۱۲ میلیون گردشگر به ترکیه سفر کنند. این در حالی است که ترکیه نیز مانند ایران در شرایط اقتصادی و دیپلماتیک سختی به سر می‌برد، و مسئولان این کشور پس از افت ارزش لیر، به سرعت آن را به فرصتی برای جذب گردشگر تبدیل کرده‌اند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران درباره تفاهم‌نامه گردشگری بین ایران و ترکیه گفته است:

تا جایی که به عنوان نماینده‌ای از بخش خصوصی در جریان امور قار دارم و تقریبا همه روزه با بخش گردشگری دولت در ارتباط هستم، چنین تفاهم‌نامه‌ای در حوزه گردشگری میان دولت یا تشکل‌های گردشگری ایران و دولت ترکیه و روسیه منعقد نشده است.

او در ادامه افزود:

حتی اگر پای تفاهمی هم در میان باشد، واضح است که دولت در شرایط کنونی اقتصاد و وضعیت فعلی صنعت گردشگری کشور نباید تن به تفاهمی بدهد که به موجب آن، ایران تامین‌کننده گردشگر برای ترکیه باشد. در حال حاضر شکاف عمیقی در تراز گردشگری ایران و ترکیه وجود دارد و تعداد اتباع ترکیه که سالانه به ایران سفر می‌کنند بسیار کمتر از تعداد گردشگران ایران مسافر ترکیه است. بنابراین اگر بنا به تفاهمی باشد، باید به ان صورت باشد که ترکیه یا روسیه با ارسال گردشگران بیشتر به ایران، شکاف موجود در تراز گردشگری با ایران را تعدیل کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه