شروع پروازهای ۵ فروند ای تی آر برجامی از امروز

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی جمعه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
شروع پروازهای ۵ فروند ای تی آر  برجامی از امروز

با اولین پرواز این هواپیماها از تهران به مقصد مشهد پرواز این هواپیماها در مسیر داخلی آغاز شد.

 پروازهای پنج فروند هواپیمای ای تی آر (ATR) شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای داخلی با انجام نخستین پرواز هواپیماهای جدید ای تی آر از تهران به مشهد،  از امروز (جمعه) شروع شد.

روز ۱۴ مرداد ماه امسال این پنج فروند ???????? ای تی آر برجامی وارد کشور شدند و نخستین پرواز خود را با تعدادی از آزادگان سرافراز کشورمان به عنوان میهمانان ایران ایر، به مشهد مقدس طبق سنوات گذشته برای آغاز سفرهای هوایی در مسیرهای مختلف، انجام دادند.

 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اجرایی شدن برجام و توافق هسته‌ای تاکنون ۱۳ فروند هواپیمای جدید را از شرکت ای تی آر تحویل گرفته و هم اکنون همه این هواپیماها در مسیرهای کوتاه و محروم مناطق مختلف کشور پرواز می‌کنند.

برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی هواپیمای ATR72-600 وارد ناوگان هوایی جهان شد و این هواپیما منطبق با جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی و آخرین فن‌آوری در صنعت هواپیمایی جهان در بسیاری از کشور‌های جهان پرواز می‌کند.

مدل سفارشی ایران ایر به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه‌های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است و ظرفیت  جابه‌جایی ۷۲ نفر را تا مسافت یک هزار و ۵۲۸ کیلومتر دارد  .

این هواپیما به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و امکان فرود در سخت‌ترین شرایط جوی را نیز دارد.

در دی ماه ۱۳۹۴ پس از اجرای توافق برجام، ایران توانست سه قرارداد خرید هواپیما با شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر در مجموع به میزان ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید را پس از رفع تحریم‌های آمریکا در زمینه خرید هواپیماهای تجاری و مسافری، منعقد کند که ۲۰ هواپیما سهم شرکت ایتالیایی ای تی آر بود.

۱۳ فروند از این هواپیماهای سبک در ٢سال و نیم گذشته تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد.

تاکنون سه فروند از هواپیماهای خریداری شده از ایرباس نیز به ایران تحویل داده شده است و تعداد هواپیماهای پسابرجامی ناوگان هوایی ایران به این ترتیب با ورود هواپیماهای جدید، به ۱۶ فروند افزایش یافته است.

برونو لومر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نهم مرداد ماه سال جاری نسبت به تحویل هشت فروند هواپیمای ای تی آر به ایران ابراز امیدواری کرد و تاکید کرد به دنبال چراغ سبز واشنگتن در این باره هستیم و انتظار است در آینده به ایران ایر ۳ فروند دیگر از این هواپیماها تحویل شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه